Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kotkan poikii ilman siipii

Jukka Nikulainen

Vanha lentolippu.
DYYKKIJÄ Jukka Nikulainen esittelee joka toinen viikko parhaat löytönsä. Jukka Nikulainen

DYYKKIJÄ Jukka Nikulainen esittelee joka toinen viikko parhaat löytönsä.

14.10.2014

Jukka Nikulainen

Finnair on ollut viime aikoina uutisissa esillä vähemmän mairittelevissa yhteyksissä. Jos Venäjän ylilentokielto ei enää uhkaakaan valtion lentoyhtiön kaukoidän reittejä, niin kohonneet polttoainekustannukset painavat tuloksen miinukselle ja lakkoilevat lentoemännät hylkäävät koneet kiitoteiden päähän.

Tämänkertainen roskislöytö tulee vähemmän turbulenttisesta menneisyydestä, vuosikymmeniltä ennen jetset-aikaa. Tosin vuonna 1960, jolta kuvan lentolippu on peräisin, Aero oli juuri ehtinyt siirtyä suihkukoneaikakauteen.

Matkatavaran kuljetusehdot on painettu lentolipun kylkeen yhtä pienellä präntillä ja kryptisellä kielellä kuin nykyäänkin. Rahdinkuljettajan vastuu tavarasta rajautuu "250 Ranskan kultafrangiin tai sen vasta-arvoon" kilolta.

Jokin asia sentään on muuttunut: matkustajia pyydetään saapumaan Seutulan yksikerroksiseen parakkiin puolta tuntia ennen koneen lähtöaikaa. Nykyään taidetaan suositella nelinkertaista varoaikaa turvatarkastukselle ja ylihinnoitellulle kahvikupilliselle.

Lentomatkustamisessa on edessä mielenkiintoisia muutoksia. Juuri kun jetset-aika oli Suomessakin saatu kunnolla käyntiin, kuusikymmentäluvun lopulla, alettiin vähitellen havahtua siihen tosiseikkaan, etteivät fossiiliset polttoaineet ole loputon luonnonvara. Vaikka Rooman Klubin alkuperäiset ennustukset eivät ole aivan toteutuneetkaan, ne pitävät pohjimmiltaan paikkaansa. Erityisesti massamittainen ja nopea lentomatkustaminen on käytännössä mahdotonta ilman halpaa, hiilivetyihin pohjaavaa polttoainetta.

On mielenkiintoista ajatella, että mahdollisesti muutaman sukupolven jälkeen lentäminen on taas vain harvojen ja rikkaiden etuoikeus. Fossiilisille polttoaineille löytyy lähes aina toimiva korvaava energian tuotantotapa. Lentäminen on yksi harvinainen poikkeus. Nopeaa laajarunkokonetta ei yksinkertaisesti saa ilmaan muulla tavalla. Ei ainakaan ilman järjettömiä kustannuksia.

Näköjään kuusikymmenluvun alussa vielä virallisesti Aerona tunnettu yhtiö markkinoi itseään jo isänmaallisemmin Finnairina. Valtion lentoyhtiön laivueet olivat viesti maailmalle siitä, että jälleen yksi piskuinen maa oli liittynyt kehittyneiden ja rikkaiden maiden kerhoon. Voi olla että tämä mielikuva liittyy takaisin Finnairinkin nimeen ennemmin tai myöhemmin.





Viite