Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kurjuuden juurilla

20.9.2010

Jarkko Tontti

Kun poliitikot tapaavat esimerkiksi Kiinan johtoa, ihmisoikeudet yleensä edes yritetään ottaa esiin.

Jostain syystä uskonnollisten johtajien kanssa näin ei tehdä, ei esimerkiksi kun paavi Benedictus XVI äskettäin vieraili Britanniassa, vaikka hänen järjestönsä on syyllistynyt vakaviin ihmisoikeusloukkauksiin vuosisatojen ajan. Paavin ideologian ydin on ihmisten yhdenvertaisuuden kieltäminen, esimerkiksi naisille ja homoille eivät kuulu samat oikeudet kuin miehille.

Vastustamalla naisten oikeutta päättää lisääntymisestään katolinen kirkko uhkaa koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Se on vastuussa mittaamattomasta määrästä kuolemaa ja kärsimystä erityisesti Afrikassa, jossa miljoonat ovat kuolleet aidsiin. Kuten kaikki uskonnot, se kärjistää vastakkainasetteluja ihmisryhmien välillä. Seuraukset tiedetään.

Globaalit mittasuhteet saaneesta lasten hyväksikäyttö -skandaalista katolinen kirkko yrittää selvitä  samalla tyylillä kuin Suomen Keskusta vaalirahakohusta. Mitään ei myönnetä, ennen kuin on aivan pakko, ja silloinkin vähätellään ja yritetään selvitä kosmeettisilla henkilövaihdoksilla.

Muutama viikko sitten ympäri maailmaa juhlistettiin toisen tunnetun katolisen, Agnes Bojaxhiun syntymän satavuotispäivää. Hänet tunnetaan paremmin nimellä äiti Teresa.

Toimittaja Christopher Hitchens on tutkinut pyhimykseksi julistetun elämää. Hänen löytöjensä  perusteella on selvää, että äiti Teresalle myönnetty Nobelin rauhanpalkinto on samanlainen floppi palkinnon historiassa kuin  lobotomian keksimisestä António Monizille vuonna 1949 myönnetty lääketieteen Nobel.

Nobel-palkintotilaisuudessa äiti Teresa totesi, että suurin maailman rauhaa uhkaava tekijä on abortti. Hän on myös rinnastanut abortin ja ehkäisyn moraalisesti yhtäläisiksi ilmiöiksi.

Äiti Teresaa kutsuttiin köyhien ystäväksi, mutta oikeampi nimi olisi köyhyyden ystävä. Hän ylisti sairautta ja köyhyyttä Jumalan lahjoina. Hänen ”sairaalansa” Kalkutassa oli paikka, jonne tultiin kuolemaan, hoitoa potilaille ei juuri annettu tai se oli ala-arvoista. Kun äiti Teresa itse sairastui, hän lensi kalifornialaiseen yksityissairaalaan hoidettavaksi.

Hitchens muistuttaa, että äiti Teresa vastusti naisten kouluttamista kehitysmaissa ja avioeroa. Hän osallistui kiivaaseen ei-kampanjaan, kun avioeron sallimisesta äänestettiin Irlannissa. Uskontonsa mukaan hän tietysti toimi, ei Jeesuskaan hyväksynyt avioeroa. Näiden ihmiskunnan moraalisten majakoiden mukaan naisen, joka päätyy naimisiin väkivaltaisen, lapsia hyväksi käyttävän alkoholistin kanssa, on vain kestettävä.

Äiti Teresan keräämät rahat käytettiin pääosin hänen mukaansa nimettyjen luostarien rakentamiseen. Tätä varten äiti Teresa otti vastaan lahjoituksia myös talousrikollisilta ja esimerkiksi Haitin diktaattorisuvulta Duvaliereilta, joiden hallintoa hän kiitokseksi kehui. Äiti Teresan Rakkauden lähetyssisaret -järjestön tilintarkastukset ovat salaisia yhä tänäkin päivänä.

Kirjoittaja on kirjailija ja lakimies.





Viite