Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Pärähtävä kyllä joustavalle koulupäivälle

15.8.2014

Hanna Eriksson

Opetushallituksen joustavan koulupäivän kokeilussa on vuoden opeteltu lasten koulupäivän keventämistä. Yle uutiset kertoi tällä viikolla, ettei yksikään koulu halua palata entiseen.

Tavoitteena on oppilaiden hyvinvoinnin parantaminen. Opetushallituksen mukaan joustavaa koulupäivää kokeilevissa kouluissa on aamupäivän ja iltapäivän oppituntien väliin sijoitettu liikuntaleikkejä, askartelua ja soitinvalmennusta. Tauon aikana on järjestetty myös tukiopetusta. Lasten vireys on parantunut. Kerhotoiminnalla on tavoitettu lapsia, joiden vanhemmilla ei muuten olisi varaa kustantaa lasten harrastuksia.

Kokeilun koulut tarjoavat oppilaille ylimääräisiä kerhotunteja aamuisin, iltaisin ja keskellä päivää. Tämä pidentää koulupäivää, mutta vähentää esimerkiksi yksin kotona vietettyä aikaa. Joissakin kouluissa uusi malli on tuonut säästöjä, kun koulukuljetuksia on voitu paremmin rytmittää.

Jyväskylän yliopiston kansainvälisesti arvostettu psykologian professori Lea Pulkkinen (emerita) kirjoitti viime syksynä Helsingin Sanomissa (HS 15.8.), miten joustavasta tai eheytetystä koulupäivästä hyötyvät kaikki. Vuosina 2002–2005 joustavaa koulupäivää kokeiltiin eri puolilla suomea sekä ala- että yläluokilla seitsemässä koulussa.

Silloin yhdeksän kymmenestä opettajasta arvioi, että oppilaat viihtyivät paremmin. Myös opettajat viihtyivät paremmin. Koulukiusaaminen väheni. Kansainvälisesti julkaistut tukimustulokset osoittivat, että joustavaan koulupäivään 2–3 vuotta osallistuneiden oppilaiden ahdistus oli vertailuryhmään nähden merkitsevästi vähäisempää. Taide- ja taitoaineiden kerhoihin osallistuneiden lasten keskittymiskyky, koulumenestys ja sosiaaliset taidot olivat olennaisesti paremmat.

Ehdotukseen näyttää suhtautuvan nihkeästi vain Opetusalan ammattijärjestö OAJ. Sen puheenjohtaja Olli Luukkainen oli Ylen haastattelussa huolissaan siitä, että lisätunnit aiheuttavat kustannuksia. Hän toteaa myös, että koulukuljetuksissa saadut säästöt on saatu ”pidentämällä oppilaiden koulupäivää”. OAJ:n Pirkanmaan paikallisyhdistys velvoitti pääluottamusmiehensä viime vuonna seuraamaan, ettei kokeilu pidennä opettajien työpäivää ja pirstaloi koulupäivää.

Joustava koulupäivä korjaa monia ongelmia, joista suomalaiskoulua on moitittu: lasten pitkiä yksinäisiä iltapäiviä, viihtyvyyttä ja lasten vireyttä. Jos sekä oppilaat että opettajat voivat paremmin uudenlaisessa oppimisrytmissä, tämän puolesta kannattaa kaikkien liputtaa. Myös OAJ:n.

Kirjoittaja on Vihreän Langan toimituspäällikkö.





Viite