Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Ekomatkalle Eurooppaan

Ekomatka olohuoneessa
Ekomatka olohuoneessa. Askartele pahvilaatikosta junahytti, maalaa Puola-maisema ikkunaksi ja luo tunnelmaa föönilämmitetyllä pateella ja tupakilla.

Ekomatka olohuoneessa. Askartele pahvilaatikosta junahytti, maalaa Puola-maisema ikkunaksi ja luo tunnelmaa föönilämmitetyllä pateella ja tupakilla.

1.6.2009

Eno

Järjettömätkin junavaihtoehdot ovat ekologisempia kuin lautta tai lentäminen.

Niminerkki "Junalla läpi Euroopan" kysyy: Mikä on ympäristön kannalta järkevin tapa matkustaa Suomesta Eurooppaan, esimerkiksi Saksaan tai Italiaan? Junalla Kemiin, sieltä Ruotsin kautta Tanskaan ja Saksaan vai suoraan lentäen? Vai ehkä laivalla Saksaan tai Tallinnaan?

Eno vastaa: Euroopan unioniin liittyminen ei ole muuttanut Suomen maantieteellistä sijaintia niin paljon kuin sopi toivoa. Suomi on edelleenkin pussinperä, josta on vaikea lähteä minnekään.

Laskelmia varten tarvitsee tehdä lievää väkivaltaa todellisuudelle. Määrittelen omapäisesti matkat pääkaupunkien välisiksi. Saksaan matkustaminen tarkoittaa siis matkaa Helsingistä Berliiniin.

Aloitetaanpa junareiteistä. Käytin laskelmissani karkeita – tiereitteihin perustuvia – arvioita matkojen pituuksista. Kysymyksesi on joka tapauksessa hypoteettinen, sillä toistaiseksi Helsingistä ei pääse junalla Ruotsiin – eikä ilman vaihtoa tule koskaan pääsemäänkään, sillä raideleveys on eri.

Käytännössä joudut turvautumaan bussiin ainakin välillä Kemi–Luleå. Helsingistä Kemin kautta Berliiniin matkaa tulee reilut 3 100 kilometriä, Italiaan eli Roomaan yli 4 700 kilometriä. Näiden reittien hiilidioksidipäästöt ovat noin 47 ja 71 kiloa.

Lentäen päästöt Berliiniin ovat vajaat 250 kiloa, Roomaan 490 kiloa. Lautalla Hampuriin ja sieltä junalla Berliiniin syntyy 370 kiloa päästöjä, Roomaan 390 kiloa. Huomaa junan ylivoimainen ekologisuus: lautta ja juna -vaihtoehto Roomaan hakkaa lentämisen.

Kakkosreitti, lautalla Tallinnaan ja sieltä junalla Berliiniin tai Roomaan, on sekin hieman hypoteettinen, sillä tällä hetkellä Tallinnasta ei pääse junalla Baltian halki etelään. Mutta jos pääsisi – ja ehkä tulevaisuudessa taas pääseekin – päästöt Berliiniin ovat noin 50 kiloa ja Roomaan 57.

Ekologisin vaihtoehto tällä hetkellä on siis Kemin tai mahdollisesti Tallinnan kautta junalla. Todellisista reiteistä suosittelen kuitenkin Pietarin kautta matkustamista. Pääset luultavasti Roomaan asti junalla, mutta matkassa voi olla mutkia ja viivästyksiä. Jopa enemmän kuin minun tavallisella paluumatkallani kirkonkylän Matkahuollon baarista.

Epäilen, että kaupan aurinkokuivatut tomaatit tulevat sähköuunista. Ulkonahan ne joutuisivat ötököiden ja lintujen suihin –Pasta ja pesto

Lisää enon vastauksia löydät täältä.



Lisää aiheesta:

  • 1.1.1970


Viite