Riitojen kautta ryhmäkuriin

8.12.2009

Rakastan Helsingin vihreitä. Erimielisyyksistä palveluverkon kehittämiseen saavat heidän kaverinsa ympäri maan ajantasaista tietoa Facebookista.

Kun Helsingin vihreät väittelevät keskenään Palmiasta valtuustossa, samaa keskustelua käydään simultaanisti myös Facebookissa ja myös me muut piskuisempien seutujen vihreät pääsemme osallistumaan.

Kunpa muuallakin kasvaisimme niin suuriksi, että joukkoon mahtuisi monia vaihtoehtoisia näkökulmia ja valtuustoryhmien kokouksissa sanansäilä pääsisi kunnolla heilumaan.

Tosin niissä kunnissa, joissa valtuustoryhmien koko lasketaan kahden käden sormilla, erilaisia näkemyksiä sisäisesti joko on tai sitten ihmiset ovat ylipäänsä liian laiskoja ajattelemaan.

Tulin vihreisiin mukaan vuonna 1996 ja silloin eduskuntaryhmänkin jäsenet väittelivät rempseästi julkisuudessa.

Osmo Soininvaara uhkaili lehden välityksellä puolueen ajautuvan turmioon, jos Satu Hassi valitaan puheenjohtajaksi. Minusta oli hupaisaa seurata, kun sedät ja tädit riitelivät. Kyllähän maailmaan nyt riitoja mahtuu, kunhan muistetaan samalla ne yhdistävät tekijät.

Vihreillä oli kuitenkin erityisen riitaisa maine – koska mölyjä ei pidetty mahassa. Meillä kaikki ovat halunneet ajatella itse ja se on kyllä oikein kunniakasta. Mölyjen mahassa pitäminen on avoimuuden vastakohta.

Riitaisasta maineesta kuitenkin pyristeltiin eroon muun muassa sillä, että puoluehallituksessa vältettiin äänestämistä. Se on ihan pöhköä, koska reilusti äänestämällä kaikki saavat sanoa näkemyksensä ilman, että painostetaan taipumaan konsensukseen.

1990-luvulla vanhemmat vihreät jaksoivat myös ylpistellä ryhmäkurittomuudella. Minusta se ei ole mikään ylpeyden aihe.

Koska on kuitenkin kyettävä neuvottelemaan – joka tarkoittaa myös kompromissivalmiutta ja kykyä joskus luopua jostain tavoitteestaan toisen hyväksi – neuvottelutuloksiin taipumattomia ei voi loputtomiin hyysätä. On selvää, ettei vihreissäkään epälojaaleja änkyröitä palkita.

Mitä isompi ryhmä on, sitä enemmän tarvitaan lojaalisuutta ja joustavuutta. Mutta edes ennen taipumistaan ihmisten on voitava saada omilleen sanoa, että on jumalauta eri mieltä ja perustella kantansa.

Pitää saada hävitä kunniakkaasti ilman, että yritetään väittää toisen olevan väärä vihreä ja epälojaali tyyppi vain erimielisyytensä takia. Hyvä puolue sietää sisäisiä riitoja ja ristiriitoja.

Kirjoittaja on entinen vihreä kansanedustaja, joka puraisee blogissaan päivänpolitiikkaa kerran viikossa. Lisää Meriläisen blogikirjoituksia löydät täältä.

Rosa Meriläisen kolumni

Riitta Skoglund | 08.12.2009 23:39

Rosa Meriläinen kirjoittaa terävästi ja myönteisesti. Kuinka puolustaisimme sananvapautta, jos emme viljelisi sitä omassa keskuudessamme? Konflikti on dialogin alku ja erimielisyyden ilmaus avaa keskustelun - vuoropuhelua pitää sitten rohkeasti jatkaa. Palveluverkkoesitystä kohtaan on nyt työstetty monipuolista kriittistä ajattelua ja rakentavia näkökohtia. Mikä parasta, ei vain "lakkautuslistana" vaan palvelukokonaisuutena toiminnallisin, alueellisin ja poikkihallinnollisin kriteerein.

Kurin puute ei ole yhtä kuin kurittomuus

Marko Ronkainen | 09.12.2009 15:54

Ryhmäkurin puute ei tarkoita sitä että vallitsisi ryhmäkurittomuus. Itse en ainakaan ole ylpeä kurittomuudesta, silloin kun sitä esiintyy, vaan siitä että ettei tarvitse olla jotakin mieltä mitä ei ole vain että näyttäisi yksimieliseltä ulospäin. Aika monelle äänestäjällekin on tärkeää, että voi luottaa oman ehdokkaansa äänestävän oman päänsä mukaan vaikka sitten ryhmää vastaan.
Todellinen taito näyttäytyy kuitenkin siinä miten erilaisista mielipiteistä saadaan aikaan kompromissi. Hyvä kompromissihan on sellainen ettei siitä pidä oikein kukaan, mutta se edustaa parhaiten sitä kirjoa mitä myös maassamme oleva monipuoluejärjestelmä edustaa. Miksi siis ei puolueen sisällä voisi vallita samanlainen järjestelmä kuin maan poliittisessa toiminnassa yleensä? Tai pikemminkin, miksi se ei saisi näkyä ulospäin? Minulle se on merkki rehellisyydestä, ei epäyhtenäisyydestä.

Kaikissa puolueissa näkemykset hajoavat

Tony Hagerlund | 28.12.2009 8:54

Kaikissa puolueissa näkemykset hajoavat, vihreissä vain on tapana olla erimielisyyden suhteen avoimia. Toisin sanoen erimielisyyttä ei yritetä hinnalla millä hyvänsä lakaista maton alle.

Meriläinen on kovasti oikeassa siinä että jossain vaiheessa täytyy kuitenkin myös tehdä yhteistyötä. Jos jokainen varaa itselleen "ikuisen veto-oikeuden" avata mikä tahansa asia milloin tahansa, ei päästä eteenpäin.

Keskustelukulttuurista

Pekka Raukko | 28.12.2009 22:46

Minulla on kyllä huomattavasti synkempi kuva vihreiden sisäisestä keskustelukulttuurista kuin Rosalla. Se vähä, mitä sellaista ylipäätään on, ei kyllä ole mitenkään avointa ja sallivaa. Tai jos se on avointa, niin sitä käydään jossain lukittujen ovien takana jäsenistön tavoittamattomissa.

Ennen kuin minut kuudennen kerran poistettiin listoilta, niin hyvin merkittävä osa puolueen sisäisestä keskustelusta koski sitä, kuinka paljon on sopivaa keskustella, että ne jotka tahtovat olla keskustelulistoilla mukana, mutta eivät itse tahdo keskustella, tai seurata muiden keskustelua, eivät hermostuisi liiallisesta keskustelusta.

Sanan säilä

Harri Sjöman | 28.01.2010 11:28

Sanan säilä on joskus jopa metallista valmistettua "serkkuaan" kovempi ase. Mutta mitä tulisi siitä, jos sensuuri valitsisi ne "oikeat" ja siten julkaisukelpoiset mielipiteet? Avain kaikkeen on ihmisten erilaisuuden ymmärtäminen. Meillä on kullakin oma historia, käsitemaailma, opitut asenteet ja synnynnäinen temperamentti. Asettautuminen toisen asemaan ja joustava asenne auttavat eteenpäin. Jokainen voi oppia tästä aiheesta lisää, mikäli haluaa. Syitä ns. erimielisyyteen on monia, joista osa on selitykseltään varsin yksikertaisia. Joskus ihminen vain haluaa lisää tietoa ja väittää niin kauan vastaan, kunnes tämän perustellun ja järkevän vastauksen saa. Harva haluaa mielipiteillään tuhota mitään. On aina parempi, että ihminen sanoo mielipiteensä. Silloin hän on kiinnostunut ja aktiivinen. Pahin on tilanne, jolloin vihreä jäsen ei sano enää mitään. Silloin olemme vaarassa menettää hänet!

Väärin viherretty?

Seppo Hyttinen | 28.01.2010 13:54

Rosa skriivaa stydiä asiaa! Kyllä eri mieltä saa olla ja täytyykin - jopa julkisuudessa. On monen sortin vihreyttä.
Puolue on perinteisesti ollut esim. perin kriittinen ay-liikkeen touhuja kohtaan, ja monesti kyllä aiheestakin. No, vihreitä ay-aktiiveja löytyy kuitekin entistä enemmän ja entistä useammasta liitosta - jopa rasvanahka duunarien SAK:sta.
Eli vuorovaikutusta on syntymässä tässäkin suhteessa ja mielipiteet ja -kuvat varmaan muuttuvat; puolin ja toisin.
Ei ole vain yhden sortin vihreyttä - vaan monenmoista. Eli ei saisi mennä sanomaan tyyliin "väärin sammutettu" että tuo ja se edustaa "väärää vihreyttä!"

Vihrein ay-terveisin
Seppo, plm JHL 598
JHL:n Vihreät

Kirjoita uusi kommentti

  • Kirjoita asiallisesti, omalla nimellä ja noudata hyviä tapoja. Pysy aiheessa, ja jos linkkaat muualle, kerro mitä linkki sisältää. Keskustelussa ei saa esittää haastateltaviin, toisiin keskustelijoihin, kolumnisteihin, toimittajiin tai muihin henkilöihin kohdistuvia loukkaavia tai asiattomia kommentteja eikä kansanryhmiä koskevia halventavia yleistyksiä tai rasistisia kommentteja. Toimitus pidättää oikeuden valita julkaistavat kommentit. Omalla nimellä jätetyt kommentit julkaistaan pääsääntöisesti, nimimerkillä jätetyt vain poikkeustapauksissa.
Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li>
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

Keskustelut

Vihreä Lanka Oy. Päätoimittaja Juha Honkonen. Yhteystiedot: Fredrikinkatu 33 A, 2. kerros, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi.