Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Vanhoja malleja Suomesta

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

20.7.2009
Musta baskeri

Ainaiset Aalto-maljakot, Aarikan pässit ja Toikan linnut. Parhaimmillaankin vauraan turistin mukaan tarttuu Marimekon laukku.

Suomessa vieraillut turisti on tärkein markkinointiväline, mitä suomalaiseen designiin tulee. Paljon parempi, kuin kiiltävät lehdet, joiden tuotteita kukaan ei ole nähnyt luonnossa.

Esplanadi on paras myyntiväylämme. Se on suomalaisen muotoilun catwalk. Kesäisin sillä riittää yleisöä, ja Suomeen asti eksyvällä yleisöllä riittää useimmiten rahaa.

Mutta linkki, joka tässä näytöksessä pettää, ovat tuotteet. Suomi vie parhaimpaansa maailmalle keski-ikäisten mallien voimin. Moneen kertaan nähdyt, aikansa eläneet ja lähinnä nostalgiaa herättävät mallit pakataan tuotteita tyylikkäämpiin pakkauksiin ja kuljetetaan amerikkalaisilla risteilijöillä Atlantin tuolle puolelle.

Mikä kohottaisi suomalaisen muotoilun kasvoja, kenet pitäisi palkata kirurgiksi, ennen kuin kaikki on menetetty? Valtio tekee jos jonkinlaisia vienninedistämiskampanjoita, mutta silti turisteille myydään samaa tuotetta vuosi toisensa jälkeen.

Design Forum Finlandin pitäisi sijaita Esplanadilla, risteilyturistien saavutettavissa. Pitäisi valita muutama uusi kärkituote. Ne pitäisi brändätä kunnolla ja kehittää väylä myydä niitä. Tämä maksaisi pitkällä tähtäimellä itsensä taatusti takaisin.

Mutta onhan meillä jo yksi esimerkki onnistuneesta uudesta lanseerauksesta. Harri Koskisen Block-valaisin. Se on lähimpänä uutta aaltovaasia. Mutta ei, lamppua valmistaa ja myy Design House Stockholm. Miten näin kävikään? Tämän takia tuotteelta puuttuu markkinointiarvo suhteessa suomalaiseen muotoiluun.

Heitän ilmaan ehdotuksen. Mitä jos Timothy Personsin oivallisesti tuotteistama Helsinki School lanseerattaisiin myös matkamuistodesignmyymälöihin. Muutamalta valokuvataiteilijalta teetettäisiin pieneen kokoon tuhannen kappaleen editioita suosituimmista kuvista. Hinta asetettaisiin Aarikan pukin tasolle ja kuvat myyntiin Espalle.

Jotain uutta ja säväyttävää. Helsinki School on uusi Artek!

Musta baskeri on kulttuurivaikuttaja, joka käyttää asemansa takia nimimerkkiä. Lisää baskerin blogitekstejä löydät täältä.




Vihreä Lanka 12/2015

Lue

Vihreä Lanka

12/2015

Sisällysluettelo
Anna palautetta

Näköislehti:
lehtiluukku.fi


YhteystiedotTilaa Lanka Tilaajapalvelu Mediatiedot


Blogit-teksti
Jukka Nikulainen

”Pari viikkoa sitten kuultiin suru-uutinen. Stockmann myi Akateemisen kirjakaupan ruotsalaiselle Bonnierille.”

Ozan Yanar

"On käsittämätöntä, että jopa täällä syntyneitä tai kasvaneita ihmisiä saatetaan pitää ulkopuolisina. Sellaista taakkaa on raskasta kantaa."

Jukka Nikulainen

"Vähän vahingoittuneille kalusteille ei tahdo löytyä hyötykäyttöä aikana, jolloin jopa kierrätyskeskusten tiukoilla kriteereillä valittua tavaraa halveksitaan."


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Homomiesten onnellisuus ja BKT (Lasse Leipola/Iiro Törmä)


Kuva: Pekka Sauri

Arviot
Terroristien pesä

”Kirja valottaa tätä vähän kirjoitettua osaa Suomen historiasta, jota kirjoittaja kutsuu näkymättömän sodan ajaksi.”

Miten muutuin nunnaksi / Syntymäpäivä

”Teos on outo paketti: kaksi tekstiä kuuluvat aivan erilaisiin lukuhetkiin.”

Down to the Sea in Ships

”Tarinat pitävät kirjan mielenkiintoisena, vaikkei matkoilla tapahdukaan mitään kovin erikoista.”