Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Vanhoja malleja Suomesta

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

20.7.2009

Musta baskeri

Ainaiset Aalto-maljakot, Aarikan pässit ja Toikan linnut. Parhaimmillaankin vauraan turistin mukaan tarttuu Marimekon laukku.

Suomessa vieraillut turisti on tärkein markkinointiväline, mitä suomalaiseen designiin tulee. Paljon parempi, kuin kiiltävät lehdet, joiden tuotteita kukaan ei ole nähnyt luonnossa.

Esplanadi on paras myyntiväylämme. Se on suomalaisen muotoilun catwalk. Kesäisin sillä riittää yleisöä, ja Suomeen asti eksyvällä yleisöllä riittää useimmiten rahaa.

Mutta linkki, joka tässä näytöksessä pettää, ovat tuotteet. Suomi vie parhaimpaansa maailmalle keski-ikäisten mallien voimin. Moneen kertaan nähdyt, aikansa eläneet ja lähinnä nostalgiaa herättävät mallit pakataan tuotteita tyylikkäämpiin pakkauksiin ja kuljetetaan amerikkalaisilla risteilijöillä Atlantin tuolle puolelle.

Mikä kohottaisi suomalaisen muotoilun kasvoja, kenet pitäisi palkata kirurgiksi, ennen kuin kaikki on menetetty? Valtio tekee jos jonkinlaisia vienninedistämiskampanjoita, mutta silti turisteille myydään samaa tuotetta vuosi toisensa jälkeen.

Design Forum Finlandin pitäisi sijaita Esplanadilla, risteilyturistien saavutettavissa. Pitäisi valita muutama uusi kärkituote. Ne pitäisi brändätä kunnolla ja kehittää väylä myydä niitä. Tämä maksaisi pitkällä tähtäimellä itsensä taatusti takaisin.

Mutta onhan meillä jo yksi esimerkki onnistuneesta uudesta lanseerauksesta. Harri Koskisen Block-valaisin. Se on lähimpänä uutta aaltovaasia. Mutta ei, lamppua valmistaa ja myy Design House Stockholm. Miten näin kävikään? Tämän takia tuotteelta puuttuu markkinointiarvo suhteessa suomalaiseen muotoiluun.

Heitän ilmaan ehdotuksen. Mitä jos Timothy Personsin oivallisesti tuotteistama Helsinki School lanseerattaisiin myös matkamuistodesignmyymälöihin. Muutamalta valokuvataiteilijalta teetettäisiin pieneen kokoon tuhannen kappaleen editioita suosituimmista kuvista. Hinta asetettaisiin Aarikan pukin tasolle ja kuvat myyntiin Espalle.

Jotain uutta ja säväyttävää. Helsinki School on uusi Artek!

Musta baskeri on kulttuurivaikuttaja, joka käyttää asemansa takia nimimerkkiä. Lisää baskerin blogitekstejä löydät täältä.





Viite