Johanna Korhonen: Lesbous syy potkuihin Lapin Kansasta
Johanna Korhosen työsuhde Lapin Kansan päätoimittajana on purettu. Syyksi on Korhosen mukaan ilmoitettu hänen seksuaalinen suuntautumisensa.
väärä puoliso. Johanna Korhosen työsuhde purettiin ennen kuin työt ehtivät edes alkaa.
Kuva: Mikael Ahlfors”Olen syvästi järkyttynyt siitä, miten Alma Media tulkitsee yhdenvertaisuuslakia”, Johanna Korhonen totesi keskiviikkona.
Korhonen nimitettiin päätoimittajaksi syyskuun alussa ja hänen piti aloittaa tehtävässä joulukuun puolivälissä.
”En ollut erikseen täydentänyt heille, että puolisoni on nainen. Kun se selvisi, minulle ilmoitettiin, että asia tekee työsuhteeni mitättömäksi”.
Alma Media on syyttänyt Korhosta salailusta.
"En tiennyt, että seksuaalinen suuntautumiseni on vamma. Tästä on nyt tulossa aika vakava syrjintäkeissi", Korhonen sanoi.
Alma Median mukaan syynä potkuihin on luottamuspula. Yhtiön toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo Korhosen väitteitä valeeksi.
"Se on ihan potaskaa, jos hän väittää, että syy olisi se, että hän elää naisen kanssa parisuhteessa. Hän kyllä tietää todellisenkin syyn ja jos hän ei sitä nyt halua kertoa, niin en minäkään lähde sitä repostelemaan", Telanne sanoo Markkinointi&Mainonnalle.
Lisää aiheesta:
- Pedataan Venäjälle peliä (22.5.2012)
- Velaksi eläminen vihreää? (22.5.2012)
- Vihreä liiketoiminta (22.5.2012)
- Free-sopimuksista (21.5.2012)
- Eutanasia ja poikien oikeus päättää ruumiistaan. (21.5.2012)
- "Cityvihreys" onkin vihreiden perusongelma. (18.5.2012)
- Perusongelmalle ei ole kyetty tekemään mitään. (16.5.2012)
- Kannattaa ottaa venäläisistä mallia. (15.5.2012)
- Demokraattinen, demokraattisempi, ay? (15.5.2012)
- Kaksinaismoralismi kukkii (15.5.2012)
- Kiitos Kari Hämäläinen (15.5.2012)
- Ihmisten samanarvoisuus ei (14.5.2012)
- Aika teoreettiset 16000 (14.5.2012)
- Eversti co. Ylioppilasteatterissa 24.5.-13.6. (13.5.2012)
- Eversti co. Ylioppilasteatterissa 24.5.-13.6. (13.5.2012)
- Vegfest 18.-20.5. Tampereella (12.5.2012)
- Aidattu. (11.5.2012)
- Lisäys vielä (11.5.2012)
- (6 kommenttia)
- Vihreä argumentti globalisaatiota vastaan (26.4.2012)(10 kommenttia)
- Kriittinen kirja Linkolan ajattelusta (26.4.2012)(71 kommenttia)
- Guggenheim – politiikka (23.4.2012)
- Ilmastonmuutos – ideologiaa vai tiedettä (17.4.2012)(23 kommenttia)
- (19 kommenttia)
- Eläinaktivistit ovat aikamme samuraita (28.3.2012)(7 kommenttia)
- Miksi ei yksityisautoilua vastusteta (26.3.2012)(53 kommenttia)
- Ydinvoimasta (15.3.2012)(6 kommenttia)
- Propaganda (5.3.2012)
- Onko vihreän oltava kasvissyöjä? (26.2.2012)(110 kommenttia)
- Turkki vai somiste (16.2.2012)(14 kommenttia)
- Piirun verran positiivista populismia (27.1.2012)









Ihan uskomatonta, että
Ihan uskomatonta, että näin voidaan tehdä, ja vielä kuvitellaan sen olevan perusteltua. kyllä nyt Alma Mediassa kiitellään sitä henkilöä/niitä henkilöitä, jotka ovat suoraan menneet sanomaan, että lesbous oli potkujen syy... Median huomio on siis taattu. Toisaalta kertoo myös jotain niistä ihmisistä, että he pitävät sukupuolista suuntautuneisuutta tai edes sitä, ettei sitä erikseen mainitse, pätevänä irtisanomisperusteena. Näin Lapissa.
Mikä oli todistettava
Johanna Korhonen oli(si ollut) toinen naispuolinen vähintään maakuntatasoisen lehden päätoimittaja Suomessa (yhteensä päätoimittajia on 30). Tällainen räikeä syrjintä osoittaa omalta osaltaan todeksi sen, mitä päättelykyky on sanonut jo pitkään: naispäätoimittajien puuttumisen syynä on lehtien ja kustannustalojen johdon ukkovaltaisuus ja auttamaton konservatiivisuus.
Toivotan Korhoselle voimia asian eteenpäin viemiseen. Uskoakseni selvän syrjinnän nostaminen julkisuuteen tuo jo itsessään jotain hyvää: työnantajien tietoisuus yhdenvertaisuuslaista ja syrjinnästä kasvaa, ja tällaiset - varmaankin valitettavan yleiset - tapaukset vähenevät tulevaisuudessa.
Entä rehellisyys ja yrityksen oikeus tavoitella voittoa?
Alma Median version mukaan Johannalta kysyttiin aviomiehestä, ja hän rupesi puhumaan puolisostaan, jonka kanssa hänellä on muksu, millään tapaa ilmaisematta, että kyseessä on nainen. Tämä oli täysin harkittua sumutusta.
Johanna Korhonen ei ole niin tyhmä ja tietämätön, etteikö tietäisi Pohjanmaalta pohjoiseenpäin homoseksuaalisuuden olevan "ei-niin-kovin-trendikästä", erityisesti Lapin lestojen, herännäisten ym. joukossa, joita suuri osa Lapin Kansan tilaajista on. Täten on selvää, että homoseksuaali päätoimittaja laskisi hyvin merkittävästi niin Lapin Kansan tilaajamäärää, kuin myös vaikeuttaisi yhteistyökumppanien löytämistä. Tämä Johanna on täytynyt tietää etukäteen, joten koko homma haiskahtaa pahasti suunnitellulta ja järjestetyltä. Laskelmoidulta.
Onko lehdellä oikeus ajatella lukijakuntaansa ja tilaajamääriään? Ei olisi hetero macho-mies kovin hyvä ja myyvä päätoimittaja bi-gay lehdelle?
Tämä mielipide ei millään tapaa ole bi-gay-vastainen, tarkennetaan se vielä. Homoseksuaalit ovat täysin samanarvoisia ihmisiä kuin kaikki muutkin.
Korjaisin, että näin
Korjaisin, että näin Helsingissä. Alma Median päätöksentekijät tuskin ovat edes käyneet Lapissa, kummallisista lappikäsityksistään päätellen.
Lappilaisen psykoanalyysi
Syntyperäisenä sodankyläläisenä olen viimeisen 24 tunnin aikana oppinut ihan uusia asioita itsestäni. Olen lesta tai herännäinen, voin käyttäytyä vaarallisesti rekisteröityjä lesbopareja kohtaan ja vaihdan lehteni Pohjolan Sanomiin jos LK:n päätoimittajalla onkin sängyssään toinen nainen. Tai jos en ole tuollainen, olen poikkeava, koska lappilaiset ovat tuollaisia. Piste. Muiden mielestä. Kiitos ilmaisesta maakuntapsykoanalyysista.
Olen täysin samaa mieltä Korholan kanssa: vetoaminen lappilaisten ahdasmielisyyteen on etelä-suomalaista ylenkatsetta. Eikä tietenkään todellinen syy.
Tottakai lappilainen "ahdasmielisyys" on todellinen syy
Ei se, että sinä yksilönä et ole ahdasmielinen lappilainen, tarkoita sitä, etteikö useampaa kymmentä prosenttia lappilaisista olisi arvokonservatiiveja, syvästi uskonnollisia kristittyjä, joiden maailmankuvalla homoseksuaali on punainen vaate.
Jokainen näiden lestojen kanssa hieman enemmän tekemisissä ollut tietää asian olevan näin. Heille homoseksuaalisuus on synti, ja sairaus josta voi parantua.
Tällainen tyyppi lehden markkinoinnin edistäjänä julkisissa tapaamisissa (illallisilla ym.) olisi taatusti aiheuttanut alueella närää, eripuraa, boikotointia, yhteistyöhankkeiden kaatumista ym.
Helsingissä näin ei tapahtuisi. Lappi on konservatiivisempaa aluetta, kuten Pohjanmaakin. Tämä on täysin selvä fakta.
Johanna Korhosen on tästä täytynyt myös olla täysin 100% perillä työpaikkaa hakiessaan, sekä tietoisesti väistäessään kysymyksen aviomiehestään, joten koko juttu haiskahtaa pahasti tietoisesti masinoidulta tempaukselta.
"En ole rasisti mutta kuitenkin"
Heh. Tuo nimetön kommentti, joka on otsikoitu "Entä rehellisyys ja yrityksen oikeus tavoitella voittoa?" sai minut hohottamaan.
Niin KLASSINEN esimerkki vähemmistövastaisesta kommentista, jonka perään heitetään to "niin, MINÄHÄN en ole rasisti".
Eli tässäkin kirjoittajan mielestä lappilaiset ne on niitä vähemmistövastaisia, ei suinkaan itse kirjoittaja, jonka mielestä olisi ok, että syrjintää harrastettaisiin työhönottotilanteessa. Varsinkaan, jos motiivina on niinkin jalo ja koskematon arvo kuin voiton tavoittelu.
Missä näitä vähemmistökammoisia tyyppejä kasvaa? Ja miksi?
Eikö lestoja tule suvaita?
Eikä laestadiolaisilla (ja muilla Lapin herännäisillä, "äijillä" ym.) ole oikeutta omaa arvomaailmaansa heijastavaan sanomalehteen?
Eikö voida olettaa, että ydinperheen arjen, miehan ja naisen välisen suhteen tunteminen on asia, josta päätoimittajan pitäisi olla perillä? Olisiko ollut syrjintää syrjäyttää lapseton sinkku perhelehden päätoimittajaa hakiessa, vaikka hän muutoin olisi ollut pätevin?
Kaisa Kososen mielestä laestadiolaiset ovat ilmeisesti sellaista pohjasakkaa, joiden arvoja ja maailmankatsomusta ei tule suvaita ja hyväksyä saati kunnioittaa?
Todellinen suvaitsevaisuus hyväksyy erilaisuuden olemassaolon ja pyrkii sitä ymmärtämään. Tästä toisia rasisteiksi syyttelevillä on vielä paljon opittavaa. Aidosta suvaitsevaisuudesta, joka näkee sen oman pienen puna-vihreän todellisuuden ulkopuolellekin, ja kohtelee ihmisiä silti ihmisinä.
Tiedän lestadiolaisia elävästä elämästä, ja tiedän siksi, miksi Johanna Korhonen ei olisi lehden päätoimittajana voinut menestyksekkäästi toimia. Hän olisi aiheuttanut väistämättömästi eripuraa, vastakkainasettelua, levikin laskua jne.
Eli vielä kysyn: saisiko macho heteromies oikeuden toimia feministisen Tulvan päätoimittajana jos hänen työkokemuksensa ja koulutuksensa olisi hakijoista kattavin ja monipuolisin?
Pääsisikö helluntailainen konservatiivi Vihreään Lankaan?
Ydinvoiman kannattaja toimia Greenpeacen läpysköiden toimittajana?
Eikö laestadiolaisilla todellakaan ole oikeutta omaa maailmankuvaansa vastaavaan päätoimittajaan? Jos tämä maailmankuva koskettaa keskeisesti ydinperhettä?
Mitä on todellinen suvaitsevaisuus? Eikö lestoja tule suvaita?
Suvaitsevaisuus ja tasa-arvo
Lain mukaan ketään ei saa syrjiä työnhaussa seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Johanna saattoi noteerata, että puolisoa koskevilla kysymyksillä ajettiin epäsuorasti takaa myös sukupuolta, mutta hän fiksuna ihmisenä varmasti myös tiesi, ettei se liity mitenkään työnhakuun eikä sitä tarvitse kertoa.
Kyllä homolehtiinkin voi hetero hakea, mutta homoilla lienee luontaisesti parempi ammatillinen ote asiaan, yksityiselämästä riippumatta. Lapin kansa ei kuitenkaan ole mikään valkoihoisten lihaa syövien heteroseksuaalien punaniskajulkaisu. Se on maakuntalehti, jota lukee varmasti paljon myös monenlaisia vähemmistöjä. Maakuntalehtien konservatiivisen maineen huomioiden olisi saattanut olla Alma Medialle pitkällä tähtäimellä enemmänkin etu, että se uskaltaa asettaa Lapin kansan päätoimittajaksi vähemmistön edustajan.
Kertomansa mukaan Johanna arvostaa laatujournalismia. Jopa ns. laatulehdistö on paljolti viihteellistynyt, joten eikö sekin kerro, että Johanna arvostaa muitakin asioita kuin tuottoa? Tuotto-odotukset ovat toki tärkeitä kustantajalle, mutta päätoimittaja ei ole ensisijaisesti niistä vastuussa, eikä varsinkaan yksityisasioistaan kustantajalle.
Hänen henkilökohtainen elämänsä ei liity mitenkään asiaan, koska hän ei ole itse tuonut sitä aktiivisesti julkisuuteen. Tuskin hänen yksityiselämästään olisi suurta haloota noussut ilman tätä irtisanomiskohua.
Jos yksityinen elämä on ollut työnantajalle niin tärkeää, on erikoista ettei headhunter ottanut näistä asioista jo ennalta selvää. Olisipa välttynyt tällä piilosyrjinnällä avoimen syrjinnän aiheuttamalta kohulta. En mitenkään halua rohkaista ketään piilosyrjintään, mutta Alma Median rekrytointiprosessissa ei ole paljon järkeä käytetty jos näin oleelliseksi koetusta asiasta ei otettu lainkaan selvää jo etukäteen. Kuten Johanna on sanonut, hänen rekisteröity suhteensa ei ole ollut mikään salaisuus.
Mitä tulee suvaitsevaisuuteen, se ei tarkoita sitä, että pitäisi suvaita myös suvaitsemattomuutta. Lestadiolaisilla on oikeus olla suvaitsematon, mutta sitä ei ole pakko suvaita. Heillä on myös oikeus lukea sellaista lehteä, jonka päätoimittaja on hetero, mutta heillä ei ole oikeutta vaatia syrjimään ketään työnhaussa tämän seksuaalisen suuntautumisen perusteella.
Toisin sanoen, Lapin kansa ei ole mitenkään vastuussa lainsäädännön velvoitteista. Jos päätoimittajan seksuaalinen suuntautuminen olisi tullut ilmi, Lapin kansan olisi ollut helppo irtisanoutua "vastuusta" moisen päätoimittajan valinnassa.
Tuskin lestojenkaan keskuudessa on kovin montaa, jotka eivät ymmärtäisi, että ongelma on tässä tapauksessa lähinnä heidän ja lainsäätäjien välinen asia, eikä Lapin kansan rankaiseminen ratkaisisi mitään.
Jotkut ehkä niin ajattelisivat, mutta Alma median pitäisi ajatella, että vaikka syrjimättömyydestä voi olla joissain tapauksissa taloudellista haittaa, syrjinnästä voi olla vielä suurempi haitta (eikä ainoastaan juridisten sanktioiden merkeissä). Eiköhän Almalla ole paljon keskeisempiäkin lehtiä kuin joku Lapin kansa, eivätkä niiden lukijat varmasti katso yhtiön syrjintää niin läpi sormien kuin "nimetön" olettaa Lapin kansan lukijoiden katsovan.
Ja tuskinpa asenteet nykypäivänä tuonkaan lehden lukijoiden keskuudessa niin vanhanaikaisia ovat kuin nimetön kirjoittaja antaa ymmärtää. Tämä osoittaakin, että todennäköisesti ennakkoluulot ovatkin enemmän siellä Alma Median johtoportaassa. Ja todennäköisesti näitä ennakkoluuloja ei jaa kovin moni henkilö, koska muutenhan Johannan seksuaalinen suuntautuminen olisi tullut framille jo rekrytointivaiheessa.
Korhonen
Mitä on valehtelu työhaastattelussa? Jos ihmiseltä kysytään asioita, jotka eivät työhaastatteluun ollenkaan kuulu, onko valehtelua vastata “väärin” tai olla vastaamatta??? Jos minulta kysytään, milloin lopetin vaimoni lyömisen tai milloin olin viimeksi sängyssä miehen kanssa, en tietenkään koskaan vastaa “oikein”. Minusta Johanna Korhosta on kohdeltu sikamaisen väärin, ja asialla olleiden tulisi hävetä ja vetää ao. johtopäätökset.
Lapseton sinkku toimittamaan perhelehteä?
Ateisti kirkkosanomia?
"Minusta Johanna Korhosta on kohdeltu sikamaisen väärin, ja asialla olleiden tulisi hävetä ja vetää ao. johtopäätökset."
Minusta Johanna Korhosen tietoinen sumuttaminen ja työhön haastateltavan epärehellisyys, jonka hän itsekin muistiossaan myöntää (antoi virheellisen kuvan puolisostaan, ei korjannut sitä kun haastateltavat kyselivät hänen miehestään) oli todella sikamaista käytöstä laskelmoidussa epärehellisyydessään.
Jos lesbous ei ollut Johannalle minkäänlainen ongelma, eikä hän uskonut sen olevan lehdellekään, niin miksi hän ei maininnut siitä?
Tottakai Johanna tiesi kuinka paljon Lapissa on lestoja ym. sekä heidän asenteensa, ja siksi ja vain siksi pimitti tiedon. Tämä keskustelu on täysin älytöntä, kun ihmiset eivät pysty myöntämään selkeitä tosiasioita.
Missä ne ahdasmieliset ovat?
Edelleen lappilaisia saa surutta leimata ahdasmielisiksi arvokonservatiiveiksi. Totta kai Lappi on konservatiivisempaa kuin esimerkiksi Tampere. Mutta ei se tee lappilaisista Sarah Palineja!
Elämä on täynnä närästystä. Seksuaalinen suuntautuminen on henkilökohtaisen elämän alue, johon jopa lappilaiset suhtautuvat niin kuin siihen kuuluu: kunnioituksella.
Keskustelu on mennyt täysin harhateille kun tehdään heimopsykoanalyysia nimimerkkien takaa. Todellisuudessa Korholan tapauksen takana ovat Alma Median johdon omat ennakkoluulot. Johdon arvio Korholan lesbouden vaikutuksesta LK:n toimintaedellytyksiin - ja jopa markkinaosuuteen, kuten on tällä palstalla väitetty - ovat hanurista.
Pyydän ystävällisesti, että lopetatte lappilaisten syyllistämisen Korhosen potkuista NYT.
yrittäjän oikeudet, vastuu ja kuulijakunta
Ehdottomasti lehden tulee juuri ajatella tilaaja/ kuulijakuntaansa.
Olisimme lopettaneet lehden tilauksen.
Alma Media on toiminut oikein!
Yrittäjillä on oikeus päättää minkälaiset hlöt ovat yrityksen Imagoa luomassa!
Säälittää jos Korhonen hakee s.....lle taustalleen oikeudellista tukea.
Kuulijan uskottavuuden takia, luonnollisesta seksuaalisesta taustasta tulevat hlöt hahmottaa normaalin pari- perhemallin ja luo kuulijalle uskottavuutta.
Hyvä Alma Media!
Harjoittakoon sallivuutta joku, joka tahtoo olla jossain mukana, muttei julkkis yhteisön/-yleisön palveluksessa olevat, kuulijakunnan tietämättä.
Ts. kuulija Kunnat, ym.t jotka ostavat palveluja, tietoa. ym. yleisvaikuttavaa infoa. Pitää, täytyy tietää minkälaisella taustalla, vaikuttavat, infon antajat ovat. Infon ostajat voivat tulkita heti infon sanoman vivahteet.
Kaikkien Yrittäjien tulisi jo haastattelu vaiheessa täytättää lomake jossa on määritelty kelpoisuus kriteerit ja ottaa muutenkin tarkkaan selvä minkälaisista taustoista työntekijät ovat tulossa. Jotta vältyttäisiin turhilta kamppailuilta.
Mutta vielä kerran. Alma Media on toiminut oikein ajatellessaan kuulijakuntaansa!
Ihmisyyden arvo ei katoa Korhoselta sen enempää kuin keneltään muultakaan.
Mutta Yrittäjä päättää kenet ottaa!
Rakastan Lappilaista konservatiivisuutta
Helsingissä näin ei tapahtuisi. Lappi on konservatiivisempaa aluetta, kuten Pohjanmaakin. Tämä on täysin selvä fakta.
Rakastan Lappilaista konservatiivisuutta, joka kuitenkin mielestäni on pahasti katoamassa.
"Maassa maan tavalla" Lapissa Lapin tavalla vaikka poiketen yleisistä sallivuus linjauksista
Ajatus tuntuu hyvältä edelleen, sillä se luo turvallisuutta jota tämän päivän ihminen kaipaa enempi kuin mitään muuta. Tarvitaan ns.ja muuttumattomia perusarvoja joista ei voi tinkiä, edes silloin kun lainlaatijat eivät enää ole ajan tasalla tässä hurjassa muuttuvassa yhteiskunnassa.
Lappilainen pidä vain kiinni moraalisista arvoista jotka perustuu Raamatun totuuksiin ja jotka ovat olleet Suomen lain pohjana siihen asti kun astuttiin Globaalisen maailman harhoihin.
Tulisi muistaa ettei kaikki mikä tuulee Suomen rajojen ulkopuolesta ole hyvää ja varteen otettavaa ja toteutettavaa.
Vaan Suomalaiset ovat oma kansanryhmittymä jolla on heikkoutensa, voimansa, viisautensa ja moraali käsitteensä oikeasta ja väärästä.
Olemme Suomalaisia, emme Ruotsalaisia, Hollantilaisia, Tanskalaisia, tai muiden maiden kulttuurien, oletusten tai uskomusten edustajia.
Olemme Suomalaisia ja pidämme ja kehitämme oikeaan suuntaan maamme tervepohjaista kulttuuri, moraalia ja yrittäkäämme ne heikkoudet ja lainaukset jotka ovat selkeästi maamme ja varsinkin lappilaista tervettä konservatiivista ajattelua, käsitettä vastaan.
Hyötyä ehkä pitkällä tähtäyksellä
Tämä Lapin Kansan tapaus lienee vertaansa vailla ja on hyvä, että se on saanut paljon julkisuutta.
Korhosen töitä pitkään seuranneena, voin vain arvioida, että hän kuuluu alallaan ehdottomaan kärkiryhmään.
Tällainen perhesuhteiden sotkeminen työsuhteeseen on sietämätöntä, eikä sitä pidä lainkaan sallia.
Erilaisten vähemmistöjen syrjiminen saattaa olla paljon yleisempää kuin yleensä kuvitellaan.
Ainakin takavuosina työmarkkinoilla olivat monasti hyvin hankalassa asemassa yksinelävät keski-ikäiset miehet. Perhesuhteiden tiedusteleminen on kyllä ollut aivan yleinen tapa työpaikkahaastatteluissa.
Miehen yksinäisyys on tarkoittanut ilman muuta luuseriutta ja runsasta alkoholin käyttöä yms. vastaavaa.
Voi olla, että myös yksin elävät naiset ovat olleet heikoilla, mutta siitä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia.
Jostain syystä (hetero)parisuhde nähdään ihmiselämässä normaalina vakaana elämäntilanteena, josta ei aiheudu häiriöitä työpaikkakäyttäytymiseen.
Tämän keskustelun myötä perhemuotoperusteinen työsyrjintä varmaa saa ansaittua huomiota ja muutoksen parempaan.
Korhosen jutusta
viesti poistettu
Elina Grundström
Korhosen Journalisti-lehti...
Journalisti-lehteä vuosien ajan lukemaan joutuneena en voi kuin hämmästellä jos sitä (tai sen päätoimittajuutta)pidetään jotenkin ansioituneena lehtenä.
Tänä päivänä lukiolaiset tekevät parempaa luettavaa. Aivan hirveätä kamaa. Jos huonompi julkaisu pitää mainita niin Suomen aikakausilehdentoimittajain liiton SAL:n tekemä Lööppi on vieläkin extremempää kamaa. Kuka näitä tekee?? On päätoimittajat Suomessa vähissä jos nää on meriittejä.
Toinen asia, nämä seksuaalinen suuntauminen ja vaikka ihon väri ovat erittäin voimakkaita kortteja jotka on hyvä lyödä pöytään kun tulee vastoinkäymisiä. Jos on mulkero tyyppi ja siitä kärsii niin on helppo vedota näihin. Silloin puhe keskittyy vain tähän ja kaikki muut tekijät jää taustalle kuten tämänkin uutisoinnissa(tämä ei siis liittynyt mitenkään Korhoseen!en tunne henkilöä tai tapausta mutta näin vaan usein käy pienemmissäkin asioissa).
Helluntailainen konservatiivi Vihreään Lankaan?
Hei
Tällä viestilistalla on kyselty, pääsisikö helluntailainen konservatiivi töihin Vihreään Lankaan.
Uskonnollista vakaumusta ei meillä ole kysytty työpaikkahaastattelussa, ja "konservatiivisuus" on aina määrittelykysymys.
Eli kyllä! Helluntailainen konservatiivi voisi päästä Vihreään Lankaan töihin.
Elina Grundström,
päätoimittaja, Vihreä Lanka
Jos suvaitsevat muita
Viesti poistettu.
Elina Grundström
Aina kaikesta jotain oppii , ainakin työhönottajat
Niin kuin petaat, niin myös makaat.
Itse Korhonen asiansa sotki.
Tuskin hänen yksityiselämästään olisi suurta haloota noussut, jos hän itse ei olisi ollut niin julkisuus nälkäinen ja lähtenyt vaatimaan Lapin Kansan päätoimittajan ja Alma Median omistajan päätä vadille.
Kaiken lisäksi EU.n lainsäädäntö puolustamaan
Ja vaatimaan päätoimittajan eroa. Lapin Kansan väki muka vielä Korhosen puolesta, sahamaan omaa oksaansa.
Solidaarisuudellakin pitäisi olla järki, ymmärrys ja rajat matkassa. Ihmetystä riittää enempi kuin tarpeeksi.
Alma Mediana laittaisin kaikki pihalle ja kortistoon.
Voi näitä päiviä?
Jokainen yrittäjä nyt tietää miten menetellä jatkossa.
Kuka uskaltaa ottaa Korhosen tai ... vielä töihin? Tarvitaan tosi tarkkaa seulaa, harkintaa ja lain -lain mutkien tuntemista ja oikein tulkintaa.
Varoituksen sana
Viesti poistettu.
Elina Grundström
Voi teitä onnettomia kivittäjiä
"Jos lesbous ei ollut Johannalle minkäänlainen ongelma, eikä hän uskonut sen olevan lehdellekään, niin miksi hän ei maininnut siitä?"
Siksi, koska sellaista ei lain mukaan saa työhönottohaastattelussa edes kysyä. Ja kun näin lakia rikotaan, on parempi siinä tilanteessa vaan ohittaa se, koska vastauksen arvolle ei voi antaa mitään painoa jos ei itsekkin halua lähteä osallistumaan lain rikkomiseen.
Ei kait Korhonen, herra paratkoon ollut soluttautumassa lehteen muiluttaakseen omia suuntautumisiaan lehden sisältöön. Hän on täydellisen ammattitaitoinen ja avarakatseinen toimittaja, joka olisi ollut armoitettu rikkaus pohjoiselle ulottuvuudelle.
Teitä punaniskaisia, näköalattomia kyllä riittää piiloutumaan kairalle milloin mihinkin kiven koloon takaapäin kivittämään kaikkea myönteistä muutosta maailman menossa.
Elina Grundström,
Odotinkin, että nuo kaksi poistamaasi viestiä lähtee. En odottanut, että käytät siihen viikonloppuasi mutta koit asian kiirelliseksi.
Saithan niistä xx kappaletta ilmoituksia syystä, joka viesteissä kerrottiin eli näistä päivystävistä veljistä johtuen.
Nyt VL toimii kuten VL haluaa. Siistiä. Mutta omapa on - tyhmyytenne.
Muille kerrottakoon, että niissä poistetuissa viesteissä ei ollut yhtään mitään asiatonta saati lainvastaista. Myös Elina Grundström voi vahvistaa asian. Vain tiukkaa mutta perusteltua kritiikiä erästä vallasta kiinnostunutta uskonnollista ja ajankohtaista järjestöä kohtaan. Viestit eivät myöskään olleet pitkiä.
Se, että käyttää
Se, että käyttää mielipidekirjoituksessaan käsittettä "fakta" ja ilmaisuja "jokainen tietää", "täysin selvä" tai "taatusti" ei valitettavasti tee MIELIPITEESTÄSI yhtään enemmän pätevää. Korostaa vain tietämättömyyttäsi.
Syrjintää tietysti ei
Syrjintää tietysti ei suvaita.
Mutta jännä mitenkä Korhonen puukotti selkään vähemmistöryhmiä ja heidän tekemää työtä tällä tavalla.
Sillä hetkellä kun oli ´menetettävää´ niin hän valehteli, eli ohitti "onko miehesi blabla" kysymyksen.
Mutta sitten kun kaikki oli mennyt ja oli vain saavutettavaa niin veti "meitä vähemmistöjä syrjitään" kortin esiin, ja se tuntuu toimivan.
Tämä oli minusta epärehellistä, halventavaa ja nimenomaan vähemmistöjä kohtaan.
Se että laki sanoo jotain tämänkaltaisista kysymyksistä ei minusta poista henkilön velvollisuutta olla rehellinen, eikä oikeuta vetoamaan mihinkään semantiikkaan /retoriikkaan.
Tuskin kukaan haluaa sellaisessa yhteiskunnassa asua missä pitää olla kokoajan varpaillaan ja miettiä että piiloutuuko tuo toinen sana/lausemuotojen taakse. :(
Moraalia korville
Tähän astisten tietojen perusteella näyttää siltä, että Johanna Korhonen on työhaastattelussa tietoisesti harhauttanut Alma Mediaa. Jos näin on tapahtunut, silloin Korhonen ja hänen puolustajansa viestivät, että tasa-arvolain ja yhdenvertaisuuslain nimissä moraalia voi vapaasti vedellä korville.
Lapin Kansan toimitusosaston erovaatimus Tuomi-Nikulalle on vähintäänkin kummallista. Jos toimittajat rupeavat sensuroimaan sananvapautta, kuka ja ketkä sitten puolustavat sananvapautta?
Ruotsissa (kuulemma) Tuomi-Nikulan julkiset pohdiskelut lesbon sopivuudesta päätoimittajaksi eivät olisi tulleet kuuloonkaan. Enteileekö tapaus Johanna Korhonen sitä, että suomalainen sananvapaus ja journalismi siirtyy kohti "Ruotsin mallia"? Toiset pitänevät "Ruotsin mallia"hienotunteisuutena, toiset taas kaksinaamaisuutena.
Sananvapaus on vapauksista tärkein
"Harkitsemme vaimoni kanssa vakavasti Lapin Kansan tilauksen irtisanomista. Syy: toimituskunnan erovaatimus Tuomi-Nikulalle." Tämän tekstiviestin lähetin omalla nimellä 6.10. sekä Lapin Kansaan että Pohjolan Sanomiin. Pohjolan Sanomista en tiedä, mutta Lapin Kansassa tekstiviestäni ei ole vielä näkynyt.
Kokeneena mielipidekirjoittajana en aio hötkyillä tekstarini kanssa enkä hätkähdä vaikka Lapin Kansa jättäisi sen julkaisemattakin.
"Sananvapaus on vapauksista tärkein" kirjoitti Heikki Tuomi-Nikula taannoisessa pääkirjoituksessaan, jossa hän esitti anteeksipyynnön lesbopohdiskelustaan. Sananvapaudesta olen Tuomi-Nikulan kanssa samaa mieltä.
Kirjoita uusi kommentti