Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mari Hokkanen

Ilmastolaki-kampanja.
Ilmastolaki nyt! Polttava kysymys on ainoa ilmastokampanja, joka on mobilisoinut ihmisiä mielenosoituksiin. Mari Hokkanen

Ilmastolaki nyt! Polttava kysymys on ainoa ilmastokampanja, joka on mobilisoinut ihmisiä mielenosoituksiin.

Ilmastokampanjoita tunkee joka tuutista

9.10.2008 13.36

Laura J. Rantanen

Polttava kysymys, Ilmastotalkoot, Operaatio Maa, Vihreä sormenjälki ja mitä vielä. Suomessa on käynnissä useita kilpailevia kampanjoita, joilla on sama tavoite ja kohderyhmä: herättää kansalaiset ilmastonmuutoksen vastaiseen taistoon.

Vaikka tiedotuskampanjat ovat valjastaneet ison liudan julkkiksia sanansaattajikseen, ne ovat jääneet julkisuudessa pimentoon. Myös Helsingin yliopiston viestinnän dosentille Elisa Juholinille ilmastokampanjat ovat jääneet vieraiksi.

”Yllättävää, etten ole näitä huomannut, vaikka seuraan yhteiskunnallista markkinaviestintää. Se kertoo siitä, että päällekkäisten kampanjoiden on vaikea erottautua toisistaan. Ilmastonmuutosteema alkaa olla niin yleinen, että pitää olla hyvin vahva viesti”, Juholin sanoo.

Yksi iso kampanja olisi Juholinin mukaan parempi kuin monta pientä yhtä aikaa. Ensimmäinen vaihe ilmastonsuojelukampanjoinnissa on jo saavutettu, eli ihmiset tietävät asiasta. Seuraavan askeleen pitää Juholinin mielestä olla jotain todella suurta ja sellaista, mikä koskettaa tunteita.

”Nämä kampanjathan ovat aika latteita ja vetoavat hyvin pitkälle järkeen”, Juholin sanoo.

Helsingin yliopiston viestinnän professorin Esa Väliverrosen mielestä viime vuosien ilmastokampanjat ovat olleet hyödyksi ilmastokeskustelussa. Ne ovat tuoneet ilmastonmuutoksen arkipäivän tasolle.

”Sitä ennen mediassa ilmastonmuutos oli abstrakti uhka tulevaisuudessa. Se näyttäytyi globaalina asiana, johon ei voi vaikuttaa. Kampanjat ovat esittäneet keinoja, joilla jokainen voi arkielämässään vaikuttaa ilmastonmuutokseen”, ympäristöviestintää tutkiva Väliverronen sanoo.

Silti hänenkin mielestään lukuisten kampanjoitsijoiden pitää nyt miettiä, kenelle kampanjat kohdennetaan ja millaisia ne ovat.

”Laajempi yhteistyö on paikallaan. Siten kampanjoista tulee näkyvämpiä ja vaikuttavampia.”

Mikä kampanja?

Vihreä sormenjälki. Helsingin Energian, WWF:n ja Motivan energiatehokkuuskampanja. Kaupunkikiertue kerää energialupauksia ja antaa energianeuvoja Rovaniemellä, Oulussa, Jyväskylässä, Tampereella, Lahdessa ja Helsingissä. Kampanja huipentuu Helsingissä järjestettävään kiitoskonserttiin tänä lauantaina. www.energianeuvoja.fi

Operaatio Maa. Nelosen ja WWF:n kampanja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja Itämeren suojelemiseksi. Kampanjaan kuuluu tv-ohjelma ja nettisivusto, jossa kerätään lahjoituksia. Lahjoituskohteet ovat Nepal, Madagaskar ja Itämeri. www.operaatiomaa.fi

Ilmastotalkoot. Viestintä- ja markkinointialan kampanja, jonka tarkoitus on aktivoida median kautta ihmisiä toimimaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja antaa päättäjille viesti. Esittää kahdeksan eri toimenpidettä eri elämänalueilta. www.ilmastotalkoot.fi

Polttava kysymys. Maan ystävien kampanja, jossa vaaditaan lakia vuosittaisista viiden prosentin päästövähennyksistä. Nettisivustolla voi käydä lähettämässä postikortin kansanedustajalleen. Polttava kysymys on osa eurooppalaista kampanjaa, joka vaatii EU:ta sitoutumaan 30 prosentin päästövähennyksiin 2020 mennessä ja 90 prosentin vähennyksiin 2050 mennessä. www.polttavakysymys.fi

ilmastonmuutos  aktivismi  kansalaisjärjestöt 




Viite