Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Vihreän Langan Nälkäpörssi

Pelilauta. Jos haluat tulostaa pelilaudan, käytä jutussa olevaa pdf-linkkiä.

Pelilauta. Jos haluat tulostaa pelilaudan, käytä jutussa olevaa pdf-linkkiä.

9.10.2012 10.48

Vihreä Lanka

Olet suuren elintarvikeyrityksen johtaja. Yhtiösi on keskittynyt yhden ainoan raaka-aineen alkutuotantoon. Käytä kaikkia mahdollisia keinoja saadaksi raaka-aineesi hinta mahdollisen korkeaksi. Varo, ettei hinta nouse niin korkeaksi, että ruokamellakat johtavat väkivaltaisuuksiin ja totaaliseen kaaokseen.

Pelivälineet

Tarvitset pelilaudan (pdf-versio) lisäksi nopan ja kullekin pelaajalle oman erivärisen kynän.

Pelin kulku

Jakakaa aluksi yksi raaka-aine kullekin pelaajalle: vehnä, maissi, riisi, kahvi, kaakao ja soija. Merkittää omat värinne kirjoittamalla nimenne kunkin raaka-aineen kohdalle laudan alalaitaan.

Se, jonka toinen etunimi on aakkosissa ensimmäisenä, aloittaa pelin. Tämän jälkeen edetään myötäpäivään.
Kaikkien pelaajien markkinakäyrät alkavat pelin alussa vasemman reunan tähdestä, jossa hinta on sata dollaria, ja jatkuvat oikealle kierroksen tapahtumien mukaan.

Jokainen kierros aloitetaan arpomalla satokauden säät. Kierroksen aloittava pelaaja heittää noppaa ja lukee sääruudusta silmälukua vastaavan kohdan. Hintamuutokset koskevat kaikkia pelaajia.

Säätilan aiheuttamien hintamuutosten jälkeen käyrää jatketaan seuraavalle punaiselle pystyviivalle ja muiden muutosten jälkeen seuraavalle mustalle pystyviivalle. Viivan alapäässä dollarimerkki kertoo, että seuraavaksi on vuorossa varsinainen kierros. Aurinko tarkoittaa, että vuorossa on sääkierros. Vaakasuorat apuviivat kulkevat 20 dollarin välein.

Tämän jälkeen jokainen pelaaja, säänoppaa heittäneestä pelaajasta alkaen, valitsee vuorollaan mitä haluaa tehdä: muuttaa tuotantoa, pelata markkinoilla vai vaikuttaa markkinoihin pr-toiminnalla. Tarkkaavainen pelaaja huomaa, että eri vaihtoehdoilla on todennäköisesti erilaiset vaikutukset hinnanmuutoksien suuntaan. Kun haluttu ruutu on valittu, pelaaja heittää noppaa ja toimii silmäluvun osoittamien ohjeiden mukaan.

Katastrofisektorille päätyminen eli hinnan nouseminen yli 300 dollarin tarkoittaa, että pelaajan peli päättyy ja hän on hävinnyt. Hinta ei voi laskea alle nollan vaan pysyy siinä, kunnes nousee pelitapahtumien mukaisesti.
Jatkakaa kierroksia, kunnes saavutatte pelilaudan oikean laidan tai kunnes kaikki pelaajat ovat päätyneet Katastrofisektorille.

Pelin päättyminen

Pelin voittaa pelaaja, jonka raaka-aineen hinta on korkein pelin päättyessä ja joka pystynyt välttämään Katastrofisektorin. Jos kaikki päätyvät Katastrofisektorille, voittaa sinne viimeiseksi päätynyt pelaaja.

Vihreä Lanka osallistuu Nälkäpörssillä Kansallisen pelipäivän Pelisuunnittelukilpailuun. Lista kilpailuun osallistuvista peleistä löytyy täältä.

Tuomaristolle 8. lokakuuta toimitettu ensimmäinen luonnos säännöistä:

Säännöt

Olet suuren elintarvikeyrityksen johtaja. Yhtiösi on keskittynyt yhden ainoan raaka-aineen alkutuotantoon. Käytä kaikkia mahdollisia keinoja saadaksi raaka-aineesi hinta mahdollisen korkeaksi, mutta varo, ettei hinta nouse niin korkeaksi, että ruokamellakat johtavat väkivaltaisuuksiin ja totaaliseen kaaokseen.

Tarvitset tämän pelilauden lisäksi nopan ja kullekin pelaajalle oman erivärisen värikynän.

Jakakaa aluksi raaka-aineet yksi kullekin pelaajalle: kahvi, kaakao, vehnä, maissi, riisi ja soija. Merkittää omat värinne piirtämälle rasti kunkin raaka-aineen ruutuun.

Kaikkien pelaajien markkinakäyrät alkavat pelin alussa vasemman reunan tähdestä (eli maksavat sata dollaria) ja jatkuvat oikealle kierroksen tapahtumien mukaan.

Säätilan aiheuttamien hintamuutosten jälkeen käyrää jatketaan seuraavalle KELTAISELLE pystyviivalle ja muiden muutosten jälkeen seuraavalle SINISELLE pystyviivalle. Jos raaka-aineen hinta muuttuu samalla kierroksella kahdesti, piirretään jälkimmäinen viiva pystysuorasti ylös tai alas. Pelilaudan vaakasuorat apuviivat kulkevat 20 pisteen välein.

Punaiselle Katastrofisektorille päätyminen tarkoittaa, että pelaajan peli päättyy ja hän on hävinnyt.

Se, jonka toinen etunimi on aakkosissa ensimmäisenä, aloittaa pelin. Tämän jälkeen edetään myötäpäivään.

Jokainen kierros aloitettaan arpomalla satokauden säät. Kierroksen aloittava pelaaja heittää noppaa ja lukee sääruudusta silmälukua vastaavan kohdan. Hintamuutokset koskevat kaikkia pelaajia.

Tämän jälkeen jokainen pelaaja (myös kierroksen aloittanut) valitsee vuorollaan mitä haluaa tehdä: muuttaa tuotantoa, keinotella markkinoilla vai vaikuttaa markkinoihin pr-toiminnalla. Kun haluttu ruutu on valittu, pelaaja heittää noppaa ja toimii silmäluvun osoittamien ohjeiden mukaan.

Jatkaakaa kierroksia, kunnes saavutatte pelilaudan oikean laidan tai kunnes kaikki pelaajat ovat päätyneet punaiselle Katastrofisektorille.

Pelin voittaa se pelaaja, jonka raaka-aineen hinta on korkein pelin päättyessä ja joka pystynyt välttämään Katastrofisektorin. Jos kaikki pelaajat päätyvät Katastrofisektorille, voittaa pelin sinne viimeiseksi päätynyt.




Viite