Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Vaalipiirinä netti

16.2.2007 5.57

Taina Ahtela

Eduskuntavaaliehdokkaat kosiskelevat nuoria nettiyhteisöissä. Eniten MySpacesta ja IRC-Galleriasta hyötyvät ne ehdokkaat, jotka ovat yhteisöissä läsnä vaalien välilläkin.

Laura Rantasen blogi ja verkkosivut
Verkon äänikuningatar. Vihreiden listoilta Uudellamaalla eduskuntaan pyrkivä Laura Rantanen johti helmikuussa kristallipallo.com-sivuston veikkausta vaalien läpimenijöistä. Rantanen on itse innokas nettiviestijä.

Nokkelia tai ei, YouTubesta löytyvät nämäkin:

  • Mikko Ahvenainen – like Conan O’Brien. Ahvenainen on keskustan ehdokas Uudellamaalla.
  • Jukka Relander keskustelee filosofikaverinsa Tuomas Nevanlinnan kanssa. Hän on vihreiden ehdokas Helsingissä.
  • Jaro ”Jedi” Koikkalainen vastaa äänestäjien kysymyksiin ja irvii ”Darth SAK:lle” sekä Eero ”Emperor” Heinäluomalle. Jedi on keskustan ehdokas Etelä-Savossa.
  • Henna Hopia irvailee demareille ja vihreille ”Tv-kekkosen vaalivartissa”. Hopia on kokoomuksen ehdokas Pirkanmaalla.
  • Antti Hämäläinen rokkaa vaalivideollaan Ne Luumäet -bändin tahdissa. Hämäläinen on vihreiden ehdokas Pohjois-Savossa.
  • Jussi Halla-ahon ja Teemu Lahtisen (ps.) videossa kysytään, onko maahanmuutto liian kuuma peruna. Videossa esiintyy turbaanipäinen, arabiaa mesoava peruna.

Jos netti olisi äänipiiri, äänikuninkaallisten lista saattaisi yllättää. Esimakua antaa nuorten suosimalla kristallipallo.com-sivustolla käynnissä oleva veikkaus vaalien läpimenijöistä. Vihreiden, vasemmistoliiton ja perussuomalaisten ehdokkaat ovat sadan kärkinimen listalla reippaasti yliedustettuja verrattuna puolueiden nykyiseen edustajamäärään.

 

Helmikuun puolivälissä kärkipaikkaa piti vihreiden Laura Rantanen Uudenmaan vaalipiiristä.

”En usko, että pelkästään tukiryhmä ja tutut käyvät niin paljon äänestämässä”, Rantanen sanoo.

Rantanen on aktiivinen bloggaaja ja MySpace-verkkoyhteisön jäsen. Hän ei kuitenkaan osaa arvioida, kuinka paljon aktiivisuudesta tulee olemaan hyötyä vaaleissa.

Vihreiden kansanedustaja, tekniikan tohtori Jyrki Kasvi uskoo, että netistä voi nousta todellisia mustia hevosia.

”Netin hallitseva voi tavoittaa sellaisia ihmisiä, joita muut eivät tavoita”, verkkoa itsekin aktiivisesti hyödyntävä Kasvi sanoo.


Näiden vaalien uutuus on, että ehdokkaat kalastavat nuorten ääniä MySpacen ja IRC-Gallerian kaltaisista verkkoyhteisöistä. IRC-Gallerian käyttäjien keski-ikä on reilut 19 vuotta.

”Siellä on käytännössä kaikki siitä ikäryhmästä, jota on vaikein tavoittaa”, Kasvi sanoo. IRC-Gallerian kehitysjohtaja Jari Jaanto vahvistaa, että kaikki suuret puolueet ovat tilanneet mainoskampanjan ja ehdokkaat luovat galleriaan omia profiileitaan.

Kasvi ei usko, että nuorten ääniä voitetaan kalliilla mainosbannereilla. Toisin kuin perinteisissä medioissa, nettiyhteisöissä on oltava aktiivinen. Pelkkä blogin tai käyttäjäprofiilin luominen ei riitä.

”Uskottavuus ropisee silmissä, jos et ole läsnä. IRC:n ja MySpacen jujuja ovat niissä syntyvät yhteisöt – sivun tekevät muut kuin sinä. Puolueet eivät vielä ole ymmärtäneet tätä yhteisöllistä luonnetta”, Kasvi sanoo.


Nettiyhteisöistä hyötyvät todennäköisesti eniten ne, joilla on aidosti muita kiinnostavaa sanottavaa – ja jotka olisivat läsnä muutenkin. Esimerkiksi muusikkoehdokkaat voivat tuoda MySpacen kautta luontevasti esiin musiikkiaan. Myös ”peruspoliitikon” kannattaa valottaa levy-, kirja- ja elokuvasuosikkejaan.

”Harvalla kansanedustajalla on noin hyvä musamaku! Äänestäisin sua pelkästään sen vuoksi, jos asuisin Helsingissä”, toteaa eräs kävijä vihreiden kansanedustajan Johanna Sumuvuoren MySpace-sivulla. Moni ehdokas hyödyntää myös netin tuomaa mahdollisuutta levittää vaalivideoita ilmaiseksi. Ihan mitä tahansa esimerkiksi YouTube-sivustolle ei kuitenkaan kannata ladata.

”Ei auta, että on seksikäs kanava, jos viesti on epäseksikäs. Pönöttäminen ei netissä toimi, siellä arvostetaan itseironiaa ja itsekritiikkiä”, Kasvi sanoo. Ei myöskään riitä, että verkosta innostuu vasta vaalien alla. ”Uskollisen lukijakunnan löytäminen ja yhteisön muodostuminen kestää erittäin kauan”, toteaa Kasvi.

politiikka 2.0 




Viite