• Teemat:
  • Arki
  • Helppo kasviskeittiö!
  • Politiikka 2.0
  • Henkilö


Delfiinijahti jatkuu Japanissa kohuelokuvasta huolimatta

16.10.2009

Viime viikolla ensi iltaan tullut elokuva The Cove – meren salaisuus on herättänyt kohua delfiininmetsästyksestä Japanissa. Elokuvan mukaan Japani sallii delfiinien raa’an teurastamisen Taijissa ja niiden elohopeasta myrkyllisen lihan myymisen ruuaksi.

Pelastakaa Flipper! Suurlähetystössä ei uskota, että elokuva aiheuttaa Japanissa kohua.

Kuva: Flickr / pochacco20 (CC-BY-ND)

Onko elokuva muuttanut mitään Japanissa, Japanin suurlähetystön kakkosmies, Toshiyuki Iwado?

“Elokuva saa ensi-iltansa Japanissa vasta 21. lokakuuta. Katsotaan, kuinka käy”, Iwado sanoo.

Hän korostaa, ettei hallitus piilottele asiaa millään tavalla ja että ihmisillä on oikeus olla asiasta mitä mieltä haluavat.

Jatkuuko delfiinien tappaminen Taijissa? ”Kyllä.”

Iwadon mukaan delfiinien metsästys on alueellinen asia, joka ei kosketa suurinta osaa japanilaisista.

Hänen mukaansa Japanissa delfiinejä tapetaan perinteisesti ruuaksi, osaltaan uskonnollisten syiden takia.

Mutta jos suurempi osa japanilaisista tietäisi asiasta, järkyttyisivätkö he ja vastustaisivat delfiinijahtia?

“En usko. Me japanilaiset kunnioitamme perinteitä, olivat ne japanilaisia tai eivät. Politisoiminen ei ole oikea tapa käsitellä asiaa”, Iwado sanoo.

Iwado sanoo, että Japani perustaa päätöksensä tieteelliselle näytölle. Hänen mukaansa Taijin delfiinien uhanalaisuudesta ei ole näyttöä, eivätkä väitteet ruuaksi käytettävän delfiininlihan vaarallisen korkeista elohopeapitoisuuksista pidä paikkaansa.

“Me olemme hyvin tarkkoja ruokaturvallisuudesta.”

Melkoista rasismia. Keitä me

Juuso | 16.10.2009 11:11

Melkoista rasismia. Keitä me olemme arvostelemaan toisten perinteitä?

Perinteiden kunnioituksesta

Riitta Salmi | 16.10.2009 17:05

Tyttöjen ympärileikkauksiakaan ei sitten varmaan saisi arvostella, koska kuuluvat "toisten perinteeseen"?

Ai, mutta tässähän oli kyse vain eläimistä, tuommoisista sillinnäköisistä - eihän sillä väliä miten silmittömästi niitä kidutetaan!

http://www.thecovemovie.com/home.htm
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20080330x1.html

Who

Tuna | 18.10.2009 15:22

Who are we to judge?

Kaikki kulttuurit samanarvoisia

Practise what you preach | 19.10.2009 3:49

Sillä emmehän näe vihreiden vastustavan halal-teurastustakaan. Päinvastoin.

Eläinrääkkäys osana kulttuuria

Riitta Salmi | 19.10.2009 21:26

"emmehän näe vihreiden vastustavan halal-teurastustakaan. Päinvastoin."

Olisiko linkkiä tällaiseen tietoon? Ainakin minun tuntemani vihreät vastustavat halal-teurastusta ja tietenkin myös vastaavaa kosher-teurastusta. Jos Vihreät puolueena haluaisi tuomita nämä uskonnollisista syistä noudatettavat teurastustavat, olisi tietysti oltava kunnon faktaa siitä, että ne todella ovat eläinsuojelullisesti huonommat vaihtoehdot kuin normaaliteurastus - myös käytännössä. Asia ei ole niin itsestäänselvyys kuin voisi kuvitella. Kulttuuriin sisältyvää eläinrääkkäystä vihreät eivät ole nähdäkseni koskaan puolustaneet, ehkä joitain poikkeusyksilöitä lukuun ottamatta.

Riitta Salmelle

Demokraatti | 19.10.2009 22:56

"Jos Vihreät puolueena haluaisi tuomita nämä uskonnollisista syistä noudatettavat teurastustavat, olisi tietysti oltava kunnon faktaa siitä, että ne todella ovat eläinsuojelullisesti huonommat vaihtoehdot kuin normaaliteurastus - myös käytännössä."

Riittääkö kunnon faktaksi se, että kun ihmisiä (tai eläimiä)viillellään kirurgisessa tarkoituksessa, nämä joko nukutetaan tai puudutetaan. Siksi ettei kipu tuntuisi.

Voin kuvitella sellaisen eläimen tuskan ja kauhun, jolta viilletään täysin tajuissaan olevana kurkkuvaltimot auki.

Riittääkö tämä eläinsuojelullisesta näkökulmasta katsottuna faktaksi?

Tainnutusta vaadittava, rituaalin kielto tarpeeton

Riitta Salmi | 20.10.2009 17:04

"Riittääkö tämä eläinsuojelullisesta näkökulmasta katsottuna faktaksi?"

Ei. Jos poliittinen puolue haluaa kieltää jotakin, vaatimuksen on mutu:n sijasta perustuttava mahdollisimman luotettavaan ja objektiiviseen tietoon, tässä tapauksessa lähinnä tieteellisen tutkimuksen tuloksiin. Ne taas eivät ole aivan yksiselitteisiä rituaaliteurastuksen suhteen.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeuslupia eläinten teurastamiseen ilman etukäteistainnutusta ei pitäisi myöntää missään tarkoituksissa, ei myöskään uskonnollisista syistä. Minusta niin Vihreät kuin muutkin puolueet voisivat ryhtyä vaatimaan, että teurastuksessa käytetään aina tainnutusta, vaikkapa sitten sekuntia ennen kurkun auki viiltämistä tai viimeistään samanaikaisesti sen kanssa.

En kuitenkaan pidä juutalaisten ja muslimien harjoittamia rituaaliteurastuksia - Suomessa, valvottuna - läheskään suurimpana epäkohtana, joka teuraseläinten kohteluun ja tehokasvatukseen liittyy. (Eipähän ainakaan ole sitä ongelmaa, että siat joutuisivat elävältä kaltatuiksi...) Paljon kiireellisempääkin korjattavaa löytyy.

Tainnutusta pitäisi vaatia

Riitta Salmi | 20.10.2009 18:14

"Riittääkö tämä eläinsuojelullisesta näkökulmasta katsottuna faktaksi?"

Ei. Jos poliittinen puolue haluaa kieltää jotakin, vaatimuksen on mutu:n sijasta perustuttava mahdollisimman luotettavaan ja objektiiviseen tietoon, tässä tapauksessa lähinnä tieteellisen tutkimuksen tuloksiin. Ne taas eivät ole aivan yksiselitteisiä rituaaliteurastuksen suhteen.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että poikkeuslupia eläinten teurastamiseen ilman etukäteistainnutusta ei pitäisi myöntää missään tarkoituksissa, ei myöskään uskonnollisista syistä. Minusta niin Vihreät kuin muutkin puolueet voisivat ryhtyä vaatimaan, että teurastuksessa käytetään aina tainnutusta, vaikkapa sitten sekuntia ennen kurkun auki viiltämistä tai viimeistään samanaikaisesti sen kanssa.

En kuitenkaan pidä juutalaisten ja muslimien harjoittamia rituaaliteurastuksia - Suomessa, valvottuna - läheskään suurimpana epäkohtana, joka teuraseläinten kohteluun ja tehokasvatukseen liittyy. (Eipähän ainakaan ole sitä ongelmaa, että siat joutuisivat elävältä kaltatuiksi...) Paljon kiireellisempääkin korjattavaa löytyy.

HMMMMMMM..

Liisa | 10.03.2010 8:49

Mietityttää, että kuinkakohan moni on nähnyt kyseisen dokumentin? Ennen kuin uskotte mitä Japanin suurlähettiläs sanoo, kehottaisin katsomaan itse dokumentin.

Se ei kuulu kulttuuriin tai vanhoihin perinteisiin Japanissa ja hyvin harvalla on tietoa mitä Taijissa oikeasti tapahtuu, moni ei edes tiedä, että siellä teurastetaan viattomia eläimiä. Dokumentissa eräs Tokiolainen nainen sanoo, että Japanissa delfiinin lihaa ei pidetä ruokana. Eikä se, että delfiinit eivät ole uhanalaisia ole syy, niiden kiduttamiselle ja teurastamiselle.

Miten delfiinien metsästys voi olla ikivanha perinne Japanissa kun se alkoi vasta Flipper tv-sarjan jälkeen, kun ihmisille tuli suuri tarve seurustella ja ihailla delfiinejä. Eli, delfiinien teurastus EI ole perinne Japanissa. Meidän ei pidä hyväksyä kaikkea vain sen takia, että se on 'vanha peirnne', vaan ottaa selvää itse asiasta. Onko se oikeasti perinne ja tietääkö Japanilaiset asiasta. Ei voi aina uskoa jonkin maan edustajaa vaan siksi, koska hän on sen maan kansalainen. Emme me hyväksyisi jos venäläiset tekisivät jotain vastaavaa, emmekä uskoisi jos he sanoisivat, että se on osa kulttuuria.

Joten ensi kerralla katsokaa materiaali ennen kuin toteatte, että se on OK tai keitä me olemme arvostelemaan.

Katsokaa dokumentti

Toni L | 08.05.2010 21:50

No niin näsäviisastelijat, eiköhän olisi aika katsoa se dokumentti.

Kirjoita uusi kommentti

  • Kirjoita asiallisesti, mielellään omalla nimellä ja noudata hyviä tapoja. Pysy aiheessa, ja jos linkkaat muualle, kerro mitä linkki sisältää. Keskustelussa ei saa esittää haastateltaviin, toisiin keskustelijoihin, kolumnisteihin, toimittajiin tai muihin henkilöihin kohdistuvia loukkaavia tai asiattomia kommentteja eikä kansanryhmiä koskevia halventavia yleistyksiä tai rasistisia kommentteja. Viestisi tarkistetaan, minkä jälkeen se ilmestyy sivuille. Viestejä käydään läpi pääsääntöisesti työaikana, muulloin viestit jäävät jonoon ja ne julkaistaan seuraavana arkiaamuna.
Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li>
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

Keskustelut

Vihreä Lanka Oy. Vs. päätoimittaja Jukka Vahti. Yhteystiedot: Fredrikinkatu 33 A, 3. kerros, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi.