Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Roskaruokapäivä!

Aleksi Kallioja

Ketjujen kasvishampurilaiset
Burgerit tuomiolla. Vasemmalla Burger Kingin Veggie Burger, joka oli testin paras. Seuraavina Hesburgerin Falafel-hampurilainen ja McDonald'sin Kasvis Feast. Oikealla Hesburgerin Kaurahärkäpapuhampurilainen, joka oli joukon huonoin.Aleksi Kallioja

Burgerit tuomiolla. Vasemmalla Burger Kingin Veggie Burger, joka oli testin paras. Seuraavina Hesburgerin Falafel-hampurilainen ja McDonald'sin Kasvis Feast. Oikealla Hesburgerin Kaurahärkäpapuhampurilainen, joka oli joukon huonoin.

19.5.2017 11.09
Vihreä Lanka

Pikaburgeri kotona

Näillä viidellä vinkillä selätät ketjujen kasvishampurilaiset  ja teet vaivatta ykkösluokan roskaruokaa kotonasi.

1. Panosta pihviin. Kauppojen hyllyt ovat täynnä erilaisia kasvissyöjille ja vegaaneille sopivia valmispihvejä. Maun rinnalla kiinteys on tärkein ominaisuus. Paista pihvi kuumalla pannulla ja lisää grillifiilistä savusuolalla tai savustetulla paprikajauheella. Jos lämmität muita täytteitä, voit laittaa ne pihvin toisen puolen paistamisen ja kääntämisen jälkeen jo pannulla pihvin päälle.

2. Sämpylä on väline. Kasvispihvit ovat usein hauraita koostumukseltaan, joten valitse mahdollisimman pehmeä ja helposti purtava sämpylä. Kovakuoriset paistopistetuotteet kannattaa unohtaa kokonaan. Sämpylät saa lämmitettyä helposti, kun ne laittaa pannulle ennen pihviä ja rasvaa.

3. Muista kolme makua. Jokainen herkullinen annos edellyttää makean, suolaisen ja hapokkaan liittoa. Pihvi hoitaa yleensä suolaisuuden, joten siihen ei tarvitse juurikaan kiinnittää huomiota. Hapokkuus tulee tomaatista tai etikkaisesta maustekurkusta. Makeutta tai sitä paikkaavaa täyteläisyyttä voi olla leivässä, juustossa tai majoneesissa. Älä kangistu perinteisiin täytteisiin. Ole luova, ja kokeile esimerkiksi hillottua paprikaa tai tomaattia.

4. Täytä maltilla. Purilainen on helppoa katuruokaa, ei epävakaa läjä tai erilaisia nesteitä valuva möykky. Mieti siis, mihin järjestykseen laitat täytteet ja vältä laittamasta liukkaita viipaleita, kuten kurkkua ja tomaattia vastakkain. Kastike pysyy paikallaan, kun sitä on kohtuullisesti ja se on leipää tai salaattia vasten.

5. Nauti tuoreena. Suuri osa hampurilaisen viehätystä on erilaisten makujen, lämpötilojen ja koostumusten liitto. Rapeaa salaattia, kuumaa pihviä, pehmeää leipää ja raikasta kastiketta. Mitä pidempään hampurilainen ehtii seisoa, sitä pienemmäksi nämä erot jäävät.

Lasse Leipola

Hampurilaisketjujen kasvispurilaiset Vihreän Langan sokkomaistelussa.

Kasvissyöjäkin saa sortua välillä roskaruokaan. Vihreä Lanka testasi kolmen suuren ketjun lihattomat burgerit. Helpompaa, parempaa ja ekologisempaa saat, kun haet valmiit ainekset lähikaupasta ja kasaat burgerisi itse.

Kasvishampurilaisten heikoin lenkki on pihvi. Sämpylän ja täytteiden kohdalla kasvissyöjä pääsee hyötymään pikaruokaketjujen pitkäaikaisesta tuotekehityksestä. Ketjujen jauhelihapihvitkään eivät ole erityisiä, joten purilaisten maku tulee enimmäkseen muista täytteistä.

Vaikka purilaispaikkojen jauhelihapihvit ovat vaatimattomia, kasvispihvien kohdalla tyydytään vielä vähempään. Tyypillisin ongelma on pehmeä, pahimmillaan taikinainen, koostumus.
Vain Hesburgerin kasvishampurilaiset saa pyytäessä vegaanisena, mutta kastikkeen vaihdosta pitää maksaa erikseen.

Burgerit ostettiin ravintoloista mukaan ja maistettiin sokkona rinnakkain. Kolmen suuren pikaruokaketjun listoilla on yhteensä viisi kasvisvaihtoehtoa, joista testasimme neljä. Joukosta puuttuu McDonaldsin kasvispurilaisen ruissämpyläversio.

Veggie Burger (Burger King)

Hinta? 4,40 €
Paino? 220 g
Energia? 595 kcal
Proteiini? 5 %
Hiilihydraatit? 33 %
Rasvat? 13 %

Pihvin koostumus? Muun muassa porkkana, kidney-papu, juusto, couscous ja herne.

Hyvää? Kiinteä pihvi ja kastiketta sopivasti.

Huonoa? Leipä on vähän kova ja makea.

Vegaaneille? Ei.

”Seesaminsiemenet on kiva lisä sämpylän päällä.”

* * * *

Falafel-hampurilainen (Hesburger)

Hinta? 4,20 € / 4,90 €
Paino? 240 g
Energia? 665 kcal
Proteiini? 5 %
Hiilihydraatit? 28 %
Rasvat? 17 %

Pihvin koostumus? Kikherne tärkein ainesosa.

Hyvää? Hyvä maku ja pinnalta rapea pihvi.

Huonoa? Pihvissä voisi olla enemmän purutuntumaa.

Vegaaneille? Kyllä, vegaaninen kastike 0,7 euron lisämaksusta.

”Tämän ostaminen ei jäisi harmittamaan.”

* * * *

Kasvis Feast (McDonald's)

Hinta? 4,35 €
Paino? 240 g
Energia? 494 kcal
Proteiini? 5 %
Hiilihydraatit? 20 %
Rasvat? 11 %

Pihvin koostumus? Viidennes perunaa, puolet muita kasviksia, sisältää myös kananmunaa ja juustoa.

Hyvää? Raikas kastike.

Huonoa? Onneton pihvi ja kuiva sämpylä.

Vegaaneille? Ei.

”Näyttää eniten siltä, mitä odottaa, kun tilaa hampurilaisen.”

* * *

Kaurahärkäpapuhampurilainen (Hesburger)

Hinta? 4,60 € / 5,30 €
Paino? 230 g
Energia? 591 kcal
Proteiini? 6 %
Hiilihydraatit? 24 %
Rasvat? 14 %

Pihvin koostumus? Neljännes kauraa, viidennes härkäpapua. Lisäksi muun muassa perunaa ja porkkanaa.

Hyvää? Chilimajoneesi, huoliteltu ulkonäkö.

Huonoa? Ruma ja mössöinen pihvi.

Vegaaneille? Kyllä, vegaaninen kastike 0,7 euron lisämaksusta.

”Söisin kovaan nälkään, jos saisi kahdella eurolla.”

* *

Pikaburgeri kotona

Näillä viidellä vinkillä selätät ketjujen kasvishampurilaiset  ja teet vaivatta ykkösluokan roskaruokaa kotonasi.

1. Panosta pihviin. Kauppojen hyllyt ovat täynnä erilaisia kasvissyöjille ja vegaaneille sopivia valmispihvejä. Maun rinnalla kiinteys on tärkein ominaisuus. Paista pihvi kuumalla pannulla ja lisää grillifiilistä savusuolalla tai savustetulla paprikajauheella. Jos lämmität muita täytteitä, voit laittaa ne pihvin toisen puolen paistamisen ja kääntämisen jälkeen jo pannulla pihvin päälle.

2. Sämpylä on väline. Kasvispihvit ovat usein hauraita koostumukseltaan, joten valitse mahdollisimman pehmeä ja helposti purtava sämpylä. Kovakuoriset paistopistetuotteet kannattaa unohtaa kokonaan. Sämpylät saa lämmitettyä helposti, kun ne laittaa pannulle ennen pihviä ja rasvaa.

3. Muista kolme makua. Jokainen herkullinen annos edellyttää makean, suolaisen ja hapokkaan liittoa. Pihvi hoitaa yleensä suolaisuuden, joten siihen ei tarvitse juurikaan kiinnittää huomiota. Hapokkuus tulee tomaatista tai etikkaisesta maustekurkusta. Makeutta tai sitä paikkaavaa täyteläisyyttä voi olla leivässä, juustossa tai majoneesissa. Älä kangistu perinteisiin täytteisiin. Ole luova, ja kokeile esimerkiksi hillottua paprikaa tai tomaattia.

4. Täytä maltilla. Purilainen on helppoa katuruokaa, ei epävakaa läjä tai erilaisia nesteitä valuva möykky. Mieti siis, mihin järjestykseen laitat täytteet ja vältä laittamasta liukkaita viipaleita, kuten kurkkua ja tomaattia vastakkain. Kastike pysyy paikallaan, kun sitä on kohtuullisesti ja se on leipää tai salaattia vasten.

5. Nauti tuoreena. Suuri osa hampurilaisen viehätystä on erilaisten makujen, lämpötilojen ja koostumusten liitto. Rapeaa salaattia, kuumaa pihviä, pehmeää leipää ja raikasta kastiketta. Mitä pidempään hampurilainen ehtii seisoa, sitä pienemmäksi nämä erot jäävät.

Lasse Leipola


Lisää aiheesta:


Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa paperilehti täältä.