• Teemat:
    Arki
    Helppo kasviskeittiö!
    Raaka-aineet
    Politiikka 2.0


Äänestysikärajaa on nostettava!

6.10.2008

Jotkut ovat Suomessakin esittäneet äänestysiän laskemista kuuteentoista ikävuoteen. Heitä kehottaisin katsomaan Itävaltaa, jossa tämä muutos juuri toteutettiin. Äärioikeisto sai vaaleissa lumivyöryvoiton.

Ihminen on tyhmimmillään ikävuosina 15–20. Silloin kannatetaan milloin mitäkin laitaa ja eletään maailmassa, jossa on vain mustaa, valkoista tai sitten syvänvihreää à la linkolalaiset ekoänkyrät. Yli 40 prosenttia suomalaisteineistä kannattaa kuolemanrangaistusta.

Perusitävaltalaisten vaalivoitolle on toki muitakin syitä kuin äänestysikärajan laskeminen. Toisin kuin Saksassa, Itävallassa ei koskaan tehty natsimenneisyyden perusteellista pesänselvitystä. Syy kaikkeen pahaan sälytettiin saksalaisten niskaan ja omat tekemiset painettiin unohduksiin. Tämä on ollut mehevää kasvumultaa laitaoikeistolle.

Kuka vielä muistaa Kurt Waldheimin? Itävallan entinen presidentti ja YK:n pääsihteeri valehteli vuosikymmenet keskittyneensä toisen maailmansodan aikana opiskeluun. Kunnes paljastui, että hän olikin palvellut natsiupseerina Balkanilla.

Kunnon pesänselvitystä ei ole tehty Suomessakaan.

Äsken tarkastettu Oula Silvennoisen väitöskirja Salaiset aseveljet kertoo kuinka Valtiollinen poliisi osallistui sodan aikana kommunistien ja juutalaisten murhaamiseen Pohjois-Suomessa.

Sallaan pystytettiin keskitysleiri, jossa saksalaisten Einsatzkommando Finnland tappoi ideologisiksi ja rodullisiksi vihollisiksi luokiteltuja ihmisiä suomalaisten avustuksella. Miksi tästä vaiettiin yli kuusikymmentä vuotta?

Sinänsä on yhdentekevää, saavatko perussuomalaiset vaalivoiton Itävallan malliin lähivuosina myös Suomessa. He eivät pääse hallitukseen kävi melkeinpä mitä tahansa.

Mutta jo nyt he ovat aktivoineet kaikkien puolueitten perussuomalaislaidat ja antaneet näille lisää valtaa omissa puolueissaan, erityisesti Keskustassa. Jos äänestysikärajaa laskettaisiin Suomessakin kuuteentoista, tämä kehitys kiihtyisi.

Silloin perussuomalaisten Arvomaailmamme-julistuksen nykyinen muotoilu ”Kansanvallan toimintamahdollisuuksia ei saa heikentää erilaisilla lyhytnäköisillä monikulttuurisuushankkeilla” voisi muuttua nopeasti paljon, paljon suorasanaisempaan muotoon.

Kirjoittaja on kirjailija, joka nostaisi äänestysikärajan 20 vuoteen. Lisää Tontin blogitekstejä löydät täältä.

Heh, Perussuomalaisten vaalimenestys taitaa pelottaa todella

Jari Leino | 06.10.2008 15:24

Kunnon pesänselvitystä ei ole tehty Suomessa paljon tärkeämmistäkään asioista, kuten esimerkiksi nykyään mm. Vihreiden riveissä vaikuttavien entisten stalinistien toiminnasta Neuvostovallan aikana.

Mehän kaikki tiedämme, että Stalin tappoi paaaljon enemmän ihmisiä kuin Hitler.

Siksi - Jarkko Tontin logiikkaa mukaillen - entisten taistolaisten siirtyminen punavihreiksi monikulttuuri-ideologian kannattajiksi tulee aiheuttamaan paljon suurempia joukkomurhia ja etnisiä puhdistuksia kuin Hitler ikinä.

Tuota ideaa voisi kehittää

Juha Saarinen | 06.10.2008 15:38

Tuota ideaa voisi kehittää.

Esimerkiksi siten, että äänioikeuden ehtona olisi kansalaisvelvollisuuden suorittaminen. Joko ase- tai siviilipalvelus ja koskien kumpaakin sukupuolta ja koko ikäluokkaa.

Lisäksi kaikki ne, jotka asepalveluksen jälkeen irtisanoutuisivat reservistä menettäisivät äänioikeutensa.

Asiaa

Nimetön | 06.10.2008 18:24

Hyvä Jarkko. Taas uusi näkökulma näennäisesti itsestäänselvään ja mukamas hyvinperusteltuun asiaan - tällä kertaa lasten äänioikeuteen.

On tietenkin mielenkiintoista, että äänivalta annettaisiin sellaiselle, joka ei ole aivan täysivaltainen edes oman taloutensa suhteen eikä voi allekirjoittaa kaikkia edes itseään koskevia sopimuksia. Ja sitten tällainen yhdellä skeittirampilla lahjottavissa oleva lapsilauma saisi ainakin välilisesti päättää esimerkiksi Helsingin kaavoituspolitiikasta.

Ja pyh.

samaa mieltä

Ville H | 06.10.2008 18:31

Jarkko, puhutaan taas samasta asiasta:

http://www.ylioppilaslehti.fi/2007/03/16/hytonen-k-26/

Mutta riittääkö 20 ikävuotta?

20 riittää

Jarkko Tontti | 06.10.2008 21:00

Ville, kah. Enpä ollut tuota rykäystäsi ennen huomioinut. Mutta hyvin. Tuumin notta 20 olisi riittävä, ihan noin omasta kokemuksesta. Siinä iässä minä ainaskin viisastuin, sitä ennen toimin pölvästimäisesti suuntaan ja toiseen.

No entäpä mamut?

Jari Leino | 06.10.2008 22:16

Mites, Jarkko, siellä natsi-Itävallassahan oli myös se ongelma, että aivan väärin (siis ihan kauheen väärin) äänestäneiden laitaääreistöjen joukossa oli myös paljon maahanmuuttajia. Siis sellaisia maahanmuuttajia, jotka olivat muuttaneet Itävaltaan, menneet töihin tai ryhtyneet yrittäjiksi, opetelleet kielen ja sopeutuneet.

Siitä huolimatta nämä maahanmuuttajat äänestivät väärin, eli äärilaitaistoa. Tämä voi (jarkkotontti-logiikan mukaan) johtua siitä, että nämä väärin äänestäneet maahanmuuttajat ovat ihonväristään riippumatta perusmaahanmuuttajia, eli siis tietenkin natseja, joiden esi-isät ovat aina olleet natseja ja halunneet ihmisille pelkkää pahaa.

Tai sitten se voi johtua siitä, että nämä ihan väärin äänestäneet maahanmuuttajat ovat tajunneet, että rajalliset resurssit eivät riitä rajattomalle määrälle ihmisiä. Tai ehkä he ovat itsekkäitä ihmisiä, jotka haluavat säilyttää Itävallan elinkelpoisena lintukotona. Ehkä he eivät halua tuoda Itävaltaan sitä, mitä he ovat itse paenneet.

Joka tapauksessa on itsestään selvää, että myös näitä väärin äänestäneitä maahanmuuttajataustaisia perusitävaltalaisia on rangaistava erittäin ankarasti heidän vääristä ajatuksistaan.

P.S. Joo Ville moi oli kiva nähdä. Sun vuoro tarjota seuraavan kerran!

Täytyypä ihmetellä

Eric | 06.10.2008 22:53

Mitä tämä monikultturisuuden ihannointi pitää sisällään? Tässä on jotain mitä minä en ainakaan ymmärrä. Miksi Suomeen halutaan ihmisiä jotka elävät niin eri lailla, että törmäyksiä tapahtuu väistämättä?

Monikulttuurisuus on rikkaus. Näinhän sitä sanotaan. Ei kuitenkaan taloudellinen rikkaus, koska elämämme muuttuu erittäin monimutkaiseksi kun järjestelmät täytyy rakentaa niin, että se ottaisi kaikki kulttuurit huomioon.

Monikulttuurisuuden ihannointi on suomalaisen elämäntavan vihaamista. Tätä ei myönnetä mutta näin se kuitenkin on.

Olisiko heittää esimerkkiä, missä monen kulttuurin ihmiset elävät ihanaa yhteiseloa?

Onko oman kulttuurin puolustaminen Natsismia tai Fasismia? Nythän tällaista leimaa yritetään kovasti lyödä, onneksi huonolla menestyksellä.

Olisiko Vihreidenkin syytä suvaita niitä jotka puolustavat suomalaista tapaa elää?

Eikö todella löydä Tonttia fiksumpaa kolumnistia?

Nimetön | 07.10.2008 0:26

Tontti kolumnit ovat typeriä. Ne eivät ole sen enempää ilkikurisen humoristisia, pohdittuja, informatiivisia kuin provosoiviakaan.

Ne ovat roiskaistun huolittelemattomia, lapsenmielisen mustavalkoisia.

Niistä jää päällimmäiseksi jotenkin ärsyyntynyt tyhjyys. Mitäänsanomattomuus. Tontti pistää sanoja lauseiksi, lauseita virkkeiksi, virkkeitä kappaleiksi ja kappaleet kolumniksi, mutta ainoana antina on muutaman rivin mittaisten ärsyttelyjen ja teko-fiksujen heittojen kakofonia. Ihan sama mistä hän kirjoittaa.

Kaverilla vain ei ole sana eikä ajatus hallussa.

Te olette todella hukassa...

Mengele | 07.10.2008 0:39

Vihreat hippiäiset ovat pahemman kerran hukassa, ehkäpä ääri-oikeiston nousu ei johdu mistään noista, vaan vaan juuri ja nimenomaan siitä niin paljon hehkutetusta maahanmuutosta ja monikulttuurisuudesta.

Osa viestistä on poistettu.

Äänioikeus

Uuno | 07.10.2008 8:37

Kepulaisille äänioikeus jo kuusivuotiaana, kun osataan jo piirtää numeroita. Vanhemmilta sitten opitaan muu tärkeä.

Muille kasalaisille äänestysikärajaa voisi kohottaa.

Vihreät ajatuksen takana

jeremies | 07.10.2008 10:47

Terve jarkko,

Olisi suoraan kolumnissasi kertonut ketkä vihreät ovat kannattaneet äänestysrajan laskemisen 16 ikävuoteen.

Listalta löytyy mm. Jyrki. J. Kasvi, Panu Laturi, Tuija Brax, Mari Puoskari ja tapio Laakso.

Hyvä että joku on eri mieltä!

Jussi Savola | 07.10.2008 10:47

Hatunnosto siitä, että huomasit ja uskalsit sanoa, etteivät Jyrki Kasvi, Panu Laturi, Tuija Brax, Mari Puoskari, Tapio Laakso olleetkaan ihan välttämättä ihan kokonaan oikeassa.

http://www.halla-aho.com/scripta/vihreat_ja_aanestysikarajan_lasku.html

ikä ei ratkaise

Tapsa S. | 07.10.2008 10:54

Äänestysikäraja ei taida olla kovinkaan olennainen tekijä. Tuskin 18 vuoden ikärajan ylittäminen mitään ratkaisevaa hyppäystä aiheuttaa.
Ja perussuomalaisten rinnastaminen johonkin äärioikeistolaisuuteen muualla maailmassa on paitsi kohtuutonta myös osoitus pinnallisesta politiikan seuraamisesta.
Vastustan jyrkästi kaikenlaista maahanmuuttajien syyllistämistä, torjumista ja paheksumista.
Yhtä huonoja vaikutuksia on sillä, että joku ryhmä muuulla perusteella julistetaan epäkelvoiksi. Esimerkkeinä vaikkapa työttömät, muuten syrjäytyneet ja maanviljelijät tai niin sanotut entiset taistolaiset sekä "kepulaiset" riippumatta siitä mitä puoluetta he kannattavat.
Suvaitsevaisuus ja avarakatseisuus eivät tarkoita, että suvaitaan vain niitä asioita, joita itse pitää aiheellisena suvaita.

Juu

Nimetön | 07.10.2008 11:10

Osaisikohan herra "vihreä kommunisti" sanoa, mitä hän tarkoittaa sillä, ettei Perussuomalaiset tule ikinä pääsemään hallitukseen? Kysymys on siis osoitettu Jarkko Tontille.
Ja sallinet myös sanoa, että mieluummin kai kannattaisi antaa 16 vuotta täyttäneiden äänestä, kuin sinun kaltaistesi, jotka eivät erota Perussuomalaista ja äärioikeistolaista arvomaailmaa toisistaan.

Mikäs siinä.

Minä en koskaan milloinkaan | 07.10.2008 11:34

Nehän saattaa teinit olla niin tyhmiä että äänestävät.

Juu2

Nimetön | 07.10.2008 11:52

Saisinko muuten tarkennuksen, mihin kysymykseen tuo "minä en koskaan milloinkaan"- lause vastaa?

"Äsken tarkastettu Oula

Kari Pihkala | 07.10.2008 13:27

"Äsken tarkastettu Oula Silvennoisen väitöskirja Salaiset aseveljet kertoo kuinka Valtiollinen poliisi osallistui sodan aikana kommunistien ja juutalaisten murhaamiseen Pohjois-Suomessa.

Sallaan pystytettiin keskitysleiri, jossa saksalaisten Einsatzkommando Finnland tappoi ideologisiksi ja rodullisiksi vihollisiksi luokiteltuja ihmisiä suomalaisten avustuksella. Miksi tästä vaiettiin yli kuusikymmentä vuotta?"

Tästä saa sellaisen kuvan, että saksalaisilla olisi ollut Pohjois-Suomessa Auschwitzin kaltainen tuhoamiskeskus.

Vieläpä sellainen, jossa olisi kaasutettu ja poltettu savuna ilmaan joukoittain suomalaisia kommunisteja ja juutalaisia.

Olet henkisessä keskenkasvuisuudessasi ja sokeassa ideologiassasi lähinnä säälittävä hahmo, Jarkko Tontti.

Äänestysikärajaa ei todellakaan pidä laskea

Rutja | 07.10.2008 15:45

Vielä 16-vuotiaana olisin äänestänyt Vihreitä, ehkäpä jopa Vasemmistoliittoa, mutta nyt 21-vuotiaana korkeakouluopiskelijana olen Perussuomalaisten kannattaja.

Ihminen todellakin on tyhmimmillään 15-20-vuotiaana.

Jarkko Tontti 15-vuotias?

Nimetön | 07.10.2008 16:32

Sallaan pystytettiin keskitysleiri, jossa saksalaisten Einsatzkommando Finnland tappoi ideologisiksi ja rodullisiksi vihollisiksi luokiteltuja ihmisiä suomalaisten avustuksella. Miksi tästä vaiettiin yli kuusikymmentä vuotta?

Eli väitöskirjan tekijän kiistellystä tutkimuksesta tuli heti faktaa sekä virallinen ja kiistämätön totuus(TM) toimittajan mielessä. Tuon olisi voinut kirjoittaa muotoon "Silvennoisen väitöskirjan mukaan Sallaan pystetytteein keskitysleiri". Kannattaa myös huomata että Oula Silvennoinen yrittää kaupata aiheesta kirjoittamaansa kirjaa niin puolueettomuudesta ei ole takeita.

Logiikka kateissa, löytäjä pitäköön

Nimetön | 07.10.2008 16:35

Kuten Jussi Halla-aho jo kerkesi toteamaan:

Vihreät ja äänestysikärajan lasku

14.1.2007. Vihreiden kansanedustaja Jyrki J. Kasvi:

"Suomessa on maailman vanhimmat äänestäjät. Ja jos nuorten alhainen äänestysinto otetaan huomioon, tilanne näyttää vielä vinoutuneemmalta. Itse asiassa enemmistö äänioikeuden käyttäjistä voi ensi vaaleissa hyvinkin olla eläkkeellä."

"Yhdeksi ratkaisuksi on ehdotettu äänestysiän laskemista 16-vuoteen, jolloin nuorten osuus äänioikeutetuista kasvaisi. En vastusta, sillä jos ihminen on oikeudellisessa vastuussa tekemisistään, kyllä hänelle voi äänioikeudenkin antaa."

2007. Itävalta laskee äänestysikärajan 16 vuoteen.

3.5.2008. Vihreiden puoluesihteeri Panu Laturi ehdottaa ikärajan laskemista 16 vuoteen.

14.8.2008. Vihreä oikeusministeri Tuija Brax:

"Äänestysikärajan laskeminen 16 vuoteen voisi aktivoida nuoria äänestämään."

25.8.2008. Vihreiden varapuheenjohtaja Mari Puoskari:

"Moni 16-vuotias seuraa yhteiskunnallisia asioita täysi-ikäisiä enemmän, joten tietämättömyys ei riitä perusteeksi evätä äänioikeutta."

25.8.2008. Kansanedustaja Sinnemäen avustaja Tapio Laakso:

"16-vuotiaiden äänioikeus näyttää etenevän. Se on hyvä asia. Äänestysikärajan laskemisesta kuntavaaleissa ei ole taikatempuksi kansalaisaktiivisuuden piristämisessä, mutta pieni piristysruiske se varmasti on."

28.9.2008. Äärioikeisto saa murskavoiton Itävallan parlamenttivaaleissa.

6.10.2008. Kirjailija Jarkko Tontti Vihreässä langassa:

"Jotkut ovat Suomessakin esittäneet äänestysiän laskemista kuuteentoista ikävuoteen. Heitä kehottaisin katsomaan Itävaltaa, jossa tämä muutos juuri toteutettiin. Äärioikeisto sai vaaleissa lumivyöryvoiton. Ihminen on tyhmimmillään ikävuosina 15–20."

Natsikortti

Olen Nimetön! | 07.10.2008 18:10

Miten se olikaan? Joka nettikeskustelussa ensimmäiseksi ottaa esiin natsikortin, on hävinnyt keskustelun? ;-)

Muuten olen pääpiirteissään samaa mieltä Tontin kanssa äänestysikäräjan nostamisesta.

Kuka on ollut hallituksessa!?

Mika Lako | 07.10.2008 18:45

Koska nuorison historiantuntemus on tunnetusti heikkoa, niin muistutan Perussuomalaisten edeltäjän SMP:n olleen hallituspuolue yli seitsemän vuoden ajan (6.5.1983-28.8.1990). Pikainen laskutoimitus osoittaa, että Vihreillä on vain hieman enemmän hallituskokemusta kuin Perussuomalaisilla. Vihreiden ensimmäinen hallituskausi oli (13.4.1995- 31.5.2002). Eli hallitustaulukossa Vihreät ohittivat Perussuomalaiset vasta äskettäin.

Juuri kukaan ei oikeastaan

nimi nimi | 08.10.2008 11:21

Juuri kukaan ei oikeastaan kannata demokratiaa muuta kuin silloin, kun on varma, että enemmistö on samaa mieltä tärkeistä asioista. Heti, kun on vaarana, että väärät mielipiteet pääsevät voitolle, aletaan kannattaa demokratian rajoittamista tai diktatuuria.
Eikö olisi yksinkertaisempaa siirtyä yksipuoluejärjestelmään, jossa voitaisiin sitten antaa äänioikeus vaikka viisivuotiaille?
Kaikki saisivat sitten äänestää Jarkko Tonttia tai olla äänestämättä, lopputulos olisi kuitenkin oikea.

Jospa sittenkin

suppo | 08.10.2008 18:34

Nostettaisiin äänestysikäraja kahteen sataan vuoteen?

Olen aikaisemmin

Jarkko | 09.10.2008 9:48

Olen aikaisemmin äänestänyt pääasiassa Vihreiden ehdokkaita eri vaaleissa ja mikäli vihreiltä ei ole sopivaa löytynyt niin sitten tolkullisinta Vasemmistoliiton ehdokasta.

Tällaiset Jarkko Tontit ja kumppanit ovat kuitenkin kavereita joiden vuoksi en enää yksinkertaisesti pysty äänestämään puoluetta joka tuntuu olevan noin todellisuudesta irtaantunut mustavalkoisessa ja fanaattisessa "humanismissaan".

Tulevissa vaaleissa ääni menee Perussuomalaisille ja omasta vaalipiiristä sille äänekkäimmälle monikulttuurisuuden kriitikolle. Syyksi riittää ihan hyvin jo se että kaiken maailman Tontteja ja lässytätejä vituttaa.

Hyvä ajatus

Luther Bless It | 12.10.2008 23:41

Entäpä jos ei äänestettäisi ollenkaan, ei sattuisi virheitä.

Olisi mielenkiintoista

Markus | 12.11.2008 20:10

Olisi mielenkiintoista tietää, että onko maahanmuutajien elättämisen kannattajissa sellaisia, jotka itse eivät ole yhteiskunnan elätettäviä nuoria punaviheridealisteja. Vasta kun on tuottanut enemmän verotuloja yhteiskunnalle kuin on yhteiskunnan palveluita käyttänyt, pitäisi saada äänioikeus. Näin yhteiskunnan rahoittajat päättäisivät rahojen käytöstä.

elättäjistä ja elätettävistä

pasi ilmari jääskeläinen | 12.11.2008 22:31

Jokseenkin kaikkien - myös maahanmuuttajien itsensä - tavoitteena lienee työllistää maahanmuuttajat mahdollisimman pian - ongelmana vain on mm. se, että kaikki työnantajat eivät ole valmiita työllistämään heitä, ennakkoluuloja löytyy. Ja jos tänne lapsia ja vanhuksia tulee, heistä on varmasti kohtuullista pitää huolta siinä missä lapsista ja vanhuksista tavataan sivistysmaissa pitää huolta.

Toki nuorilta unohtuu vanhempia helpommin se kylmä totuus, etteivät yhteiskunnan tukitoimet tyhmästä kumpua - kyllä jonkun ne pitää maksaa. Toisaalta vanhemmilta unohtuu helposti myötätunto kotimaansa jättämään joutuneita kohtaan, ja silloin tulee helposti yleistettyä nimenomaan ikäviä ilmiöitä koskemaan kaikkia niitä ihmisiä, joita maahan muuttaa. Ja usein suurimpaan ääneen tuntuvat huutavan ne, jotka itse ylläpitävät yhteiskuntaa Veijo Esson baarin puolelta käsin.

Kannattaa muistaa, että jos maahan muuttavat ihmiset (yritän tietoisesti välttää termiä "maahanmuuttaja", koska siihen liittyy ajatus maahanmuuttajista yhtenä homogeenisenä joukkona, ja yksilöistähän oikeasti on kyse) onnistutaan sopeuttamaan ja työllistämään nopeasti, he ovat mukana pyörittämässä tätäkin yhteiskuntaa. Poliitikkojen vain pitää hoitaa asiat niin, että tämä on mahdollista. Työnvieroksujia ei tietenkään pidä loputtomiin sietää sen enempää kantaväestön kuin muidenkaan keskuudessa.

P.S. En tiedä, oliko tämä punavihreä mielipide, mutta itse elätän oman perheeni ja maksan ison osan palkastani veroina.

korjaus typoon

pasi ilmari jääskeläinen | 12.11.2008 22:33

Tarkoitukseni oli tietenkin kirjoittaa "etteivät yhteiskunnan tukitoimet tyhjästä kumpua", ei "tyhmästä".

Sotarosvous on taitolaji

kalevi poeg | 13.11.2008 2:42

"Äsken tarkastettu Oula Silvennoisen väitöskirja salaiset aseveljet kertoo kuinka Valtiollinen poliisi osallistui sodan aikana kommunistien ja juutalaisten murhaamiseen Suomessa."

Moneen kertaan tutkitusta ja tuomitusta natsiaatteesta löytyy yhä uusia ulottuvuuksia. Milloinkahan nähdään väitöskirja siitä kuinka Stalin esti välirauhan aikana neulanpistopolitiikalla Suomen puolueettomuuden?
Koska sota hävittiin, ei ollut paljon muuta tehtävissä kuin kehittää Neuvostoliittoa silittelevä "ajopuuteoria".

Entä milloinkahan tämä "jälkisuomettuminen" loppuu ja ruvetaan tutkimaan tahoja, jotka sähläsivät sodan jälkeen KGB:nja Stasin kanssa?
Tuli vain mieleen, koska olen viime aikoina perehtynyt menneisyyteemme niin objektiivisesti kuin suinkin on immeiselle mahdollista.

Jeps

Nimetön | 19.01.2009 17:21

Ei taida Tontilla olla kaikki rakennukset pystyssä....

monikulttuurisuus

Suomalaisuus ja monikulttuurisuus sovussa | 25.04.2009 22:32

Eric kysyi: "Olisiko heittää esimerkkiä, missä monen kulttuurin ihmiset elävät ihanaa yhteiseloa?"

New York ja Toronto. Yleensäkin Kanada, jossa monikulttuurisuus on perustuslaissa.

Älä unta näe

Nimetön | 25.04.2009 23:29

*** New York ja Toronto. Yleensäkin Kanada, jossa monikulttuurisuus on perustuslaissa. ***

Älä unta näe. New York ehkä, mutta se onkin kulttuurien sulatusuuni. Mutta Toronto ja Kanada yleensäkin, se on niin sanottua kulttuurien mosaiikkia mikä tarkoittaa kultuurista kaaosta.

Olen nähnyt Torontoa ja Kanadaa 80-luvun alussa ja asunutkin maaassa lähes 10 vuotta. Alussa Kanada oli kiva maa, mutta tämän monikultuurin takia siitä on muodostunut mahdoton yhtälö. Osittain tämän takia poistuin maasta lopullisesti.

Hyvä sivusto pohjoisamerikkalaisen monikulttuurin "rikkaudesta" löytyy

http://www.halla-aho.com/scripta/yhteiskunta_x.html

Myytti pohjoisamerikkalaisen monikulttuurin onnistumimen on lähinnä kupla ja samalla varoittava esimerkki. Haluammeko saman "rikkauden" Suomeen?

Monikulttuurisuutta sovussa

Anna Amnell | 26.04.2009 0:33

Mielipiteeni sovusta monikulttuurísessa yhteiskunnassa perustuu omaan kokemukseeni.

Minäkin asuin yhdeksän vuotta Kanadassa, niistä seitsemän vuotta Torontossa. Monikulttuurisuus oli meidän perheen mielestä parhaita asioita Kanadassa.

Monikulttuurisessa yhteiskunnassa kukin kunnioittaa omaa kulttuuriaankin (!) entistä enemmän. Se ei merkitse siis oman kulttuurin menettämistä. Vaikutteita voidaan saada muista kulttuureista, ja se on aina hyväksi. Suomen kulttuurielämä on ollut kukoistavimmillaan silloin, kun sillä on ollut läheinen kosketus muihin kulttuureihin.

Torontossa oli samassa talossa, saman kadun varrella sekä lasteni kouluissa kaikkia mahdollisia uskontoja, rotuja ja kulttuureja edustavia ihmisiä, poliittisia pakolaisia entisen Itä-Euroopan alueelta sekä siirtolaisia eri puolilta maailmaa. Elettiin sovussa. Rasismi oli ehdottomasti kiellettyä, toisten uskontoa ja kulttuuria ei pilkattu.

Siirtolaisten valinta tehtiin pistejärjestelmän perusteella. Pakolaisten valinnassa oli muut perusteet.

Kirjailija Paul Auster on kirjoittanut newyorkilaisten suvaitsevaisuudesta toista ihmistä kohtaan.

Kaikissa yhteiskunnissa on nykyään laman vuoksi ongelmia, niin varmaan myös nyky-Kanadassa.

En jatka keskustelua tästä aiheesta. Hyvää viikonloppua.

Kirjoita uusi kommentti

  • Kirjoita asiallisesti, mielellään omalla nimellä ja noudata hyviä tapoja. Pysy aiheessa, ja jos linkkaat muualle, kerro mitä linkki sisältää. Keskustelussa ei saa esittää haastateltaviin, toisiin keskustelijoihin, kolumnisteihin, toimittajiin tai muihin henkilöihin kohdistuvia loukkaavia tai asiattomia kommentteja eikä kansanryhmiä koskevia halventavia yleistyksiä tai rasistisia kommentteja. Viestisi tarkistetaan, minkä jälkeen se ilmestyy sivuille. Viestejä käydään läpi pääsääntöisesti työaikana, muulloin viestit jäävät jonoon ja ne julkaistaan seuraavana arkiaamuna.
Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li>
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

Kommentit

Keskustelut

Vihreä Lanka Oy. Päätoimittaja Elina Grundström. Yhteystiedot: Fredrikinkatu 33 A, 3. kerros, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi