Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Yöjunat ovat junamatkailijoiden suosikki. Miksi niitä lakkautetaan?

21.8.2017 11.27

Riikka Suominen

2010-luvulla Euroopan yöjunaliikennettä on ajettu alas. Esimerkiksi Pariisista Berliiniin tai Barcelonaan ei enää yöjunan kyydissä pääse. 

”Kilpailu on koventunut viime vuosina halpalentoyhtiöiden ja nopeiden päiväjunayhteyksien vuoksi”, sanoo VR:n yhteiskuntasuhteiden johtaja Otto Lehtipuu.

Esimerkiksi Espanja on satsannut suurnopeusjuniin. Kaikkialta maasta halutaan junalla kolmessa tunnissa Madridiin. Saksan junayhtiö DB on lopettanut kaikki yöjunavuorot ja Ranskan SNCF kaikki paitsi kolme yövuoroa. 

”Yhtiöiden on pitänyt päättää investoidaanko uuteen yöjunakalustoon vai lakkautetaanko linjoja”, Lehtipuu sanoo.

Tunnelmallisten yöjunien on vaikea kilpailla halpalentoyhtiöiden kanssa. Makuuvaunut ovat käytössä vain öisin. Tehokkaimmilla lentoyhtiöillä yksi kone on ilmassa 16 tuntia vuorokaudessa. 

Ovat junayhtiöt itsekin nakertaneet yöjunien vetovoimaa. Vielä vuonna 2000, kun yövuoro Pariisista Berliiniin otettiin käyttöön, oli junassa illallisvaunu ja keittiömestari. Ennen vuoron lopettamista siellä myytiin mikroruokaa, joka piti syödä omalla paikalla.

Mutta joissain maissa yöjunat yhä kulkevat. Itävalta on yksi niistä. 

”Itävallan rautatieyhtiö ÖBB on ostanut Deutche Bahnin vanhan kaluston ja ajaa niillä Saksassakin”, Lehtipuu kertoo. 

Hiukan kohennusta yöjunatilanteeseen voi tulla. Toukokuussa Saksan isot puolueet CDU ja demarit päättivät yhdessä alkaa edistää yöjunia. Tavoite on muun muassa kehittää EU:n kattava yhteinen varausjärjestelmä.

Suomessa yöjunat menestyvät pitkien etäisyyksien vuoksi kohtuullisesti. Rovaniemelle voi esimerkiksi matkustaa makuuvaunussa, jonka hytissä on oma suihku. 

junat 


Lisää aiheesta:



Viite