Yllätysvoitot perustuivat blogeihin

29.10.2008

Aktiivinen kampanjointi netissä on vaalimenestyksen tae, ainakin jos muutamaa esimerkkiä on uskominen. Osmo Soininvaaran blogi keräsi ennen vaaleja peräti 50 000 käyntiä.

Scripta. Jussi Halla-ahon blogissa on kirjoituksia uppoavasta lännestä.

Kuva: www.halla-aho.com/scripta/

Valtakunnan äänikuninkaaksi 8 576 äänellä noussut Soininvaara epäilee itsekin menestyksen takana olevan blogin. Muuta vaalikampanjaa hän ei juuri ole tehnyt.

"Te kaikki kiintoisat keskustelijat olette puheenvuoroillanne tehneet blogista kiinnostavan ja siten - jotkut ehkä tahtomattanne - olette auttaneet minut tähän fantastiseen vaalitulokseen", Soininvaara kirjoittaa blogissaan.

Vihreät ei kuitenkaan ole ainut puolue, joka on hyötynyt nettiaktiivisuudesta.

Netissä maahanmuuttokriittistä blogia pitävä perussuomalaisten Jussi Halla-aho nousi Helsingin kaupunginvaltuustoon 2 916 äänellä.

"Olen pitänyt blogia neljä vuotta ja saanut tavallisilta ihmisiltä palautetta liittyen maahanmuuttoon. Helsingissä ja muissakin kaupungeissa on paljon ihmisiä, joilla on arjessa kontakteja maahanmuuttoon ja monikulttuurisuuteen ja joita sapettaa nämä ilmiöt", Halla-aho sanoo.

"Asetuin itse ehdolle, jotta kriittistä ääntä kaipaavilla olisi ehdokas jota äänestää. Tällä alalla ei Helsingissä ollut hirveästi kilpailua. Olen pitänyt pitkään meteliä näistä asioista ja luonut lukija- ja kannattajapohjaa."

Halla-ahon blogin lukijamäärä vaihtelee kolmestatuhannesta jopa kuuteentuhanteen. Hän ei kuitenkaan katso blogin lukijamäärän ja saamansa äänimäärän välillä olevan suoraa yhteyttä

"Muu kuin nettijulkisuus on ollut vähäistä ja blogin kävijämäärä on kasvanut tasaisesti. Minulla ei ole ollut muita kanavia julkisuuteen kuin blogi", Halla-aho sanoo.

Vihreä Lanka Oy, Fredrikinkatu 33 A, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi. Päätoimittaja Juha Honkonen. Rekisteriseloste.