Eduskunta hyväksyi Lex Nokian

4.3.2009

Eduskunta on hyväksynyt Lex Nokiana tunnetun sähköisen viestinnän tietosuojalain. Esitystä kannatti 96 edustajaa ja vastusti 56 edustajaa. Poissa oli 47 kansanedustajaa.

Vihreistä hallituksen esittämää lakia kannattivat Janina Andersson, Tuija Brax, Heli Järvinen, Oras Tynkkynen, Anni Sinnemäki ja Erkki Pulliainen. Ainoastaan Johanna Sumuvuori ja Jyrki Kasvi äänestivät lakiehdotusta vastaan.

Poissa äänestyksestä olivat Outi Alanko-Kahiluoto, Pekka Haavisto, Heidi Hautala, Johanna Karimäki, Ville Niinistö ja Kirsi Ojansuu.

Lex Nokia antaa niin sanotuille yhteisötilaajille, eli esimerkiksi yrityksille, oppilaitoksille ja kirjastoille mahdollisuuden tutkia sähköisen viestinnän tunnistetietoja.

Lakia on vastustettu kiivaasti niin eduskunnassa kuin sen ulkopuolellakin. Vastustajien mielestä laki on huonosti valmisteltu ja se antaa yrityksille valtuuksia, jotka kuuluisivat viranomaisille.

Säälittävää, Vihreät

Nimetön | 04.03.2009 16:29

Ainoastaan kaksi osoitti suoraselkäisyytensä, muut pettivät äänestäjänsä.

Toivon pirullista tappiota seuraavissa paikoissa ja toivonkin, että Perussuomalaiset syövät Vihreät ja maahan tulisi vaikka 5 ydinvoimalaa lisää.

Kyllä porvari on aina porvari, vaikka luonnonsuojelussa paistaisi.

porvarivihreät

Nimetön | 04.03.2009 16:57

Samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa. Vihreät on ajautunut omituiseksi suuryrityksiä nöyristeleväksi porvariklubiksi, ei luonnonsuojelukaan näytä olevan enää kovin keskeistä.

Vanhan liiton kumisaapasvihreänä en tunne oloani enää kovin kotoisaksi puolueessa.

lisäys

Nimetön | 04.03.2009 17:02

Sen verran pitää lisätä edelliseen, että Persujen vaalivoittoa en toki toivo, siitä ei mitään positiivista seuraisi. Vihreiden äänestäminen sen sijaan ei enää näytä järkevältä, ehkä siirryn Vasemmistoliiton äänestäjäksi tai nukun muutamat vaalit.

yliopistolaki

Nimetön | 04.03.2009 17:08

Yliopistolaki toki tarjoaa Vihreille vielä lisämahdollisuuden potkia omia äänestäjiään päähän.

Lisäys

Aloittaja | 04.03.2009 17:10

Noh, totuuden nimissä todettakoon, että en itsekään Perussuomalaisten voittoa halua ja ydinvoimalatkin voisivat pysyä ennallaan. Mutta suusta pääsee sammakoita tällaisen tyrmistyksen ja tunnekuohun jälkeen. Ihan kuin olisi löytänyt tyttöystävänsä, johon luottaa, sängystä toisen kanssa. Mutta osasihan tätä jo hieman odottaakin. Ihmettelen kuitenkin edelleen Vihreiden munattomuutta ja asettumista noin selvästi oikeiston kannalle.

Ei muuten kannata nukkua vaaleissa missään nimessä, päinvastoin; seuraavissa vaaleissa tulee vetää omat johtopäätökset tästä farssista ja äänestää sen mukaan. Itse tulen pitämään ruohonjuuritason agitaatiota Vihreitä vastaan - se on varma.

Vihreät petti. Pahaa tekee.

Nimetön | 04.03.2009 17:14

Vihreät petti. Pahaa tekee.

Lähinnä risuja

J. | 04.03.2009 17:17

Hatunnosto Sumuvuorelle ja Kasville Lex Nokian vastustuksesta loppuun asti.

Muuten on kyllä vihreiden eduskuntaryhmän toiminta aika synkkää ja osin melko ristiriitaista touhua, ottaen huomioon julkisuudessa esitetyt eriävät mielipiteet. Kuusi vihreää poissa olluttakin olisivat voineet vaivautua paikalle edes painamaan sitä jaa-nappia, että tietäisi varmasti ketä ei ainakaan äänestä seuraavissa eduskuntavaaleissa. Ilmeisesti pitkään myrskyisänkin keskustelun kohteena ollut laki ei ollut kovinkaan tärkeä, kun muut menot painoivat päälle?

nukkumisesta

Nimetön | 04.03.2009 17:21

Miten Suomessa voisi äänestää porvarillista politiikkaa vastaan ja samalla ympäristön puolesta? Vasemmistoliittokin on aikalailla savupiipputeollisuuden talutusnuorassa. Arhinmäki on kyllä ihan ok tyyppi, mutten oikein usko hänenkään vaikutusmahdollisuuksiinsa.

Nukkuminen tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, jonka kanssa pystyn elämään.

Nukkujalle

J. | 04.03.2009 17:27

Älä nuku - siitä ei ole mitään hyötyä. Joku muu äänestää silloin puolestasi. Puolueet eivät muutu, jos niitä ei äänestämällä muuteta.

Hirveä liitto.

Hepoluoto | 04.03.2009 17:30

Toivottavasti löytyisi jokin sopiva vaihtoehto seuraavissa vaaleissa. Vihreät ansaitsevat tulla nöyryytetyksi, vaikka onhan tällainen äänestyspelleily jo julkinöyryytystä sekin.

Ehkäpä Sumuvuori ja Kasvi voisivat perustaa oman radikaalipuolueensa. Täällä olisi heti pari äänestäjää valmiina kannatukseen :-)

Halpahintaista

Järjestetty juttu | 04.03.2009 17:38

Cronberg sanoi jo pari viikkoa sitten, että vihreät on kyllä hallituksen luottamuksen arvoinen, ja että toinen ministeri äänestää lain puolesta ja eduskunnassa sille turvataan enemmistö. Niinpä Sumuvuoren ja Kasvin temppuilu jää puhtaaksi julkisuuskikaksi, vaikka he lakia vastustavatkin. Nyt moni voi edelleenkin äänestää vihreitä, kun siellä on pari järkevää kansanedustajaa. Näin he kuitenkin turvaavat kansalaisten suosiota puolueensa oikeistopolitiikalle, jossa tavalliset kansalaiset pannaan vielä nuolemaan kuraa tai uraania pankkiirien ja maanomistajien saappailta. Ei sankareita, vaan puolueen kaksinaamaisen pelin pelaajia.

Äänestäkää toki vielä

p | 04.03.2009 17:42

Äänestäkää toki vielä Yliopistolain puolesta! On kyllä valtava pettymys nähdä kuinka ainoasta varteenotettavasta puolueesta kuoriutuu tällainen nöyristelevä oikeistopuolue. En oikein tiedä mitä puoluetta seuraavaksi äänestäisin. Ehkä en mitään, ehkä vasemmistoliittoa...

Äänestämällä ei puolueita muuteta

Nimetön | 04.03.2009 17:51

Puolueet eivät äänestämällä muutu. Anna yksikin realistinen vaihtoehto, jota voisin seuraavissa vaaleissa äänestää.

Äänestämisestä

J. | 04.03.2009 18:02

Eivät ne kieltämättä yhdellä äänellä muutu helposti, mutta se on kuitenkin ainoa keino, jos ei halua itse puolueaktiiviksi ryhtyä.

En tiedä oletko aikaisempi kommentoija, mutta äänestä vaikka sitä Arhinmäkeä, tuskin se vasemmistoliitosta ainakaan huonompaa puoluetta tekee. Mitä paremmin omia mielipiteitä lähellä olevat ehdokkaat menestyvät, sitä enemmän he pystyvät myös vaikuttamaan puolueessaan.

Tosiasia on kuitenkin se, että jos jättää äänestämättä, käytännössä sen tekee sitten joku muu - kokoomuksen ja keskustan äänestäjät kyllä jaksavat kävellä uurnalle ja valita eduskunnan sinunkin puolestasi.

Se vihreistä

Nimetön | 04.03.2009 19:16

Mitähän puoluetta alkaisi kannattamaan?? Vihreät ja kokoomus ovat perinpohjaisesti tällä kaudella pettäneet luottamukseni niin monessa asiassa. Vihreitä ei näytä luontokaan juuri nykyään kiinnostavan, yritysten asialla näköjään ollaan. Nyt vielä tämä. Pitää etsiä jokin puolue mikä edes kuuntelisi omia äänestäjiään.

Harmi kun Kasvi ei ole alueeni edustaja, mielelläni antaisin ääneni melkein ainoalle poliitikolle joka tuntuu olevan perillä digitaalisen maailman tarvitsemasta politiikasta.

PS:lle menee minun ja myös

for George Orwell and Samira Bellil | 04.03.2009 19:29

PS:lle menee minun ja myös ainakin kahden ystäväni ääni. Kaikki olemme suvaitsevaisevia kaupunkilaisia, muttemme tyhmiä. Selkärangattomuutenne Lex Nokiassa on vain kuorrute aikaansaamassanne paskakakussa.

"Vihreät pettivät."

Simo | 04.03.2009 19:40

Ei vaadita varsinaista rakettimatikkaa sen hahmottamiseen, mitä tapahtuisi, jos vihreät alkaisivat eduskunnassa laajalti äänestää hallituksessa neuvoteltuja kompromissiesityksiä vastaan: Kokoomuksen ja keskustan kansanedustajat alkaisivat tehdä samoin. Eduskunnan paikkajakaumaa tarkastelemalla huomaa nopeasti, kenen käteen siinä jäisi lyhyempi tikku.

Vihreiden hallituskauden analyysia puolueen perspektiivistä voi lukea täältä: http://www.vihreat.fi/hallitustie

Mikäli linkissä luetellut hallituksessa saavutetut asiat vaikuttavat turhilta ja tarpeettomilta, lienee luontevinta jättää äänestämättä vihreitä seuraavissa vaaleissa. Mikäli luetelluissa asioissa vaikuttaa olevan jotain järkeä, kannattaa ehkä pitäytyä vihreiden äänestäjänä.

Yksi mainio vaihtoehto kompromissien teolle olisi tietysti jäädä jatkossa pysyvästi oppositioon odottelemaan sitä, että vihreät saavat eduskuntaan yksinkertaisen enemmistön. Se vasta olisi vastuullista politiikkaa!

Seliseli

Nimetön | 04.03.2009 20:03

Kaikista naurettavinta on huijata ihmisiä sillä, että jää äänestyksestä pois. Toivottavasti mahdollisimman moni vihreiden äänestäjä muistaa tämän ohjenuoran ensi vaaleissa.

Eniten harmittaa J. Kasvin puolesta. Ainoa mies jolla on järkeä, mutta oma puolue nöyristelee mieluummin kun kuuntelee asiantuntijoita tai omaatuntoaan.

Ei "hallitustiekään" kaikkeen oikeuta

Pettynyt | 04.03.2009 20:20

Aika moni asia on sellainen, josta voidaan tehdä järkeviä kompromisseja. Kontrolliyhteiskuntaan johtavat päätökset eivät ole sellaisia.

Kiitos Kasville ja Sumuvuorelle.

selittely on perseestä

Nimetön | 04.03.2009 20:34

Pitäkää porvarihallitustienne. Minä en teitä enää äänestä.

seuraava selitys?

Nimetön | 04.03.2009 20:38

Meinaatteko copy-pastea tuon saman hallitustie-selityksen kun äänestätte yliopistolain puolesta? Miten helvetin tyhminä te äänestäjiänne pidätte?

Oli siellä 54 muutakin,

Nimetön | 04.03.2009 20:43

Oli siellä 54 muutakin, jotka äänestivät lain hyväksymistä vastaan. Ei tää ihan puhtaasti vihreiden jäsentenvälinen asia oo, vaikka se voi monelle tulla yllätyksenä.

Olen pettynyt

Vihreiden jäsen | 04.03.2009 20:45

Vihreän liiton jäsenenä en kyllä muista että olisin ollut näin pettynyt puolueen edustajiin sitten Heidi Hautalan takinkäännön kohdunvuokrausta koskevassa kysymyksessä keskellä viime presidentinvaaleja. Kyllähän tämän päivän tulos oli tiedossa, mutta pettymys se oli silti.

Tuija Brax ja Anni Sinnemäki menettivät tänään ääneni tulevissa vaaleissa ja puolueen äänestyksissä. Onnittelut Johanna Sumuvuorelle ja Jyrki Kasville johdonmukaisesta ja järkevästä linjasta.

persut

Nimetön | 04.03.2009 21:21

Yksikään perussuomalainen ei äänestänyt Lex Nokian puolesta.

Vasemmistoliitolla selkärankaa

Nimetön | 04.03.2009 21:25

Ei tullut yhtään jaa-ääntä urkintalaille Vasemmistoliitostakaan. Joillakin on vielä moraalista selkärankaa.

Vihreät kavalsivat demokratian

Nimetön | 04.03.2009 21:35

En olisi uskonut, että vihreät näin äänestivät. Valta annettiin sille jolla jo valtaa on. Hävettää.

Vaikka on kiva, että

Elias | 04.03.2009 22:11

Vaikka on kiva, että vihreät ovat hallituksessa, niin olisi vielä kivempi, jos vihreät seisoisivat omiensa arvojensa takana.

poissaolleet

Nimetön | 04.03.2009 22:33

Näillä Vihreillä ei ollut pokkaa painaa äänestysnappia:

Haavisto Pekka
Karimäki Johanna
Niinistö Ville
Alanko-Kahiluoto Outi
Hautala Heidi
Ojansuu Kirsi

...

outo olo | 04.03.2009 22:47

Aika omituiselta tuntuu olla kerrankin samaa mieltä Toimi Kankaanniemen kanssa. Tätä tapahdu usein.

Kiitti *rumasana*

Äänestäjä | 04.03.2009 23:20

Näin se meidän eduskunta polkaisi TAAS kansalaisten oikeuksia. Hieno eduskunta meillä todellakin. On hallitus ennenkin vaihtunut kesken kauden ja nyt voisi olla taas hetki siihen. Ei helv.... ettekö te ministerit ja muut hallituksen jäsenet TAJUA että ME EI HALUTA TEITÄ ENÄÄ SINNE! Menkää pois! Olette polkeneet kansalaisten oikeuksia nyt niin kauan jo, että nyt on mitta täynnä. Teidän pitäisi olla sielä edustamassa KANSAA eikä itseänne. Kansa ei halunnut tätä ja se oli varmasti selvillä. Tämä hallitus on kyllä kaikkien aikojen huonoin ja varmasti tulee näkymään äänestyksessä seuraavalla kerralla vaikka mitä vaalilupauksia tekisitte. Tässäkö se suomen demokratia on. Demokratia on kuollut ja kuopattu. Tervetuloa valvontayhteiskunta, hyvästi vapaa suomi.

Ymmärrän kyllä että

Simo | 05.03.2009 0:19

Ymmärrän kyllä että harmittaa, sama täällä, mutta olisi joku viestiini reagoineista voinut silti koettaa argumentoidakin.

Ja tehdään vaan sinunkaupat, hyvä Nimetön klo 19.38.

Kansa työnantajana

antti | 05.03.2009 1:35

Mites kun kerran kansa on presidentin ja jokaisen kansanedustajan työnantaja niin eikö Lex Nokian myötä meillä ole oikeus saada heidän sähköpostitietojaan.

Täysin päätöksen takana

Tommi Horttana | 05.03.2009 10:01

Laki on minustakin täysin naurettava. Siitä huolimatta olen täysin Vihreiden päätöksen takana. Tällaisenkaan asian takia ei tule uhrata mahdollisuutta vaikuttaa tällä hallituskaudella tehtäviin maan- ja maailmanlaajuisiin ilmastopolitiikan linjauksiin. Lisää hyviä perusteluja voi lukea mm. täältä: http://www.orastynkkynen.fi/?p=637

Viisitoista vuotta vihreitä

Rölli | 05.03.2009 10:47

Viisitoista vuotta vihreitä äänestäneenä en tässä asiassa odottanut tällaista ratkaisua vihreiltä. Ymmärrän kyllä osan perusteista miksi näin tehtiin kun luin Tynkkysen blogin kommentit läpi, mutta en voi silti hyväksyä tuota päätöstä.

Täytyypä etsiä joku toinen puolue ja uudet ihmiset. :-(

Lex Nokia

stadin kundi | 05.03.2009 10:47

Kovin on vaikeaa ymmärtää kansanedustajia, jotka äänestivät lain puolesta, vaikka korkeimmat oikeusoppineet ja perustuslakimme valvojat olivat sitä mieltä, ettei se ole perustuslaimme mukainen vaan ihmisoikeuksien vastainen.

Urkinnansuojelulaki

Entinen äänestäjänne | 05.03.2009 11:37

Täytyy nähtävästi jättäytyä kokonaan vaaleissa nukkuvien puolelle, koska ei yhteiskunnasta enää löydy sopivaa ihmisoikeuksia puolustavaa puoluetta. Taikka sitten ryhtyä anarkistiksi, koskapa sekä hallitus että eduskuntakin rikkovat perustuslakia. Miksi kansalaisten sitten tarvitsisi enää lakeja noudattaa.

fool me once, shame on you...

Nimetön | 05.03.2009 12:52

Oppositiossa Vihreät äänestivät Lex Karpelan puolesta, hallituksessa taas Lex Nokian. Siinä välissä Scifi-Tuija järjesti sähköisen äänestämisen farssin. Pitää olla varsinainen riemuidootti, jos näistä ei jo Vihreiden linja käy 100% selväksi.

Seuraavaksi Vihreät äänestää yliopistolain puolesta, ja sitten taas selitellään.

Argumentointia?

Nimetön | 05.03.2009 12:59

@Simo

Mitä ihmeen argumentoitavaa tässä on? En tule jatkossa äänestämään Vihreitä, koska Vihreiden kansanedustajat tukevat arvojeni vastaisia lakeja. Pitäkää hallitustienne!

Piru ja pikkusormi

Jouko Lilja | 05.03.2009 13:29

"Täysin päätöksen takana
Tommi Horttana | 05.03.2009 9:01
Laki on minustakin täysin naurettava. Siitä huolimatta olen täysin Vihreiden päätöksen takana. Tällaisenkaan asian takia ei tule uhrata mahdollisuutta vaikuttaa tällä hallituskaudella tehtäviin maan- ja maailmanlaajuisiin ilmastopolitiikan linjauksiin. Lisää hyviä perusteluja voi lukea mm. täältä: http://www.orastynkkynen.fi/?p=637"

Niinpäniin. Maailmanparannusprojektit ovat tärkeämpiä kuin sananvapaus ja kirjesalaisuus y.m. muut länsimaiset yksilönsuojat. Se nähtiin jo maahanmuuttokeskusteluissakin.

Viimeistään

Jani Lipponen | 05.03.2009 21:26

Viimeistään selkärangattomuus Lex Nokia -äänestys osoitti, että jatkossa ainoa puolue jolle voisi harkita antavansa äänensä on Piraattipuolue. Vihreiden arvostus ei kokenus tämän myötä kolausta - se romahti.

Sama homma

Nimetön | 05.03.2009 23:20

Pakko nyt sitten sanoa tämäkin. Ei enää ääntä vihreille moneen moneen vuoteen, jos koskaan enää. Kusevat omia äänestäjiään vastaan ja selittävät sitten mukamas parhain päin. Luuletteko oikeasti noin tyhmiksi?? Yhden kerran vielä sietäisi, mutta nyt on tullut typeriä päätöksiä jo aivan liikaa. Äänestyksessäkin suurin osa on puolesta, toinen puoli juoksee äänestyksen aikana ilmeisesti vessaan pakoon ja vain kaksi (KAKSI!!) äänestää omantunnon mukaan. Ei kestä odottaa.

Äänestäkää Vihreitä

Henrik Jaakkola | 06.03.2009 12:32

Ainoa syy, minkä takia Vihreät joutuvat äänestämään selvästi oman arvomaailmansa vastaisesti näiden lakien kohdalla, on se, ettei kolmen suuren tasoista kannatusta vielä täälläpäin ole.

Jos olet kyrpiintynyt Vihreiden nykylinjaan - äänestä Vihreitä. Lisää kannatusta = lisää valtaa = ei enää nöyristelyä porvaripuolueiden edessä.

tsiisus

Nimetön | 06.03.2009 14:02

@Henrik Jaakkola

Hallituksessa oli pakko äänestää omien arvojen vastaisesti, kun Kokoomus käski (Lex Nokia). Oppositiossa oli pakko äänestää omien arvojen vastaisesti, ilmeisesti oppositiokavereiden pakottamana (Lex Karpela). Sähköinen äänestys oli myös pakko toteuttaa, vaikka jo etukäteen tiedettiin, ettei siinä ole mitään järkeä. Ydinvoimalahakemuksia hyväksytään sitä muka kun niitä tulee, ja seuraavaksi Vihreät äänestää yliopistolain puolesta.

Mitä ihmeen järkeä on äänestää täysin vailla periaatteita olevaa kynnysmattopuoluetta?

ehdokasta etsiville

Nimetön | 06.03.2009 14:08

Löysin nopealla googlettamisella eurovaaliehdokkaan, joka ei ole 100% pihalla oman sukupolveni asioista. Hän ei ole Vihreä. Siis KVG vaan kaikille eurovaaliäänestäjille.

Piraattipuolue

Kerrostalon profeetta | 06.03.2009 19:15

Äänestäkää Piraattipuoluetta. Pidetään korporaatiofasismi aisoissa.

http://www.allekirjoita.fi/

Kiitos

b4ttery | 07.03.2009 0:45

Kiitos ja näkemiin. Seuraavan kerran menee ääneni piraateille.
Ymmärtäähän sen että hallitus sanoi ettei kahta ääntä enempää puolesta ja ymmärtäähän sen ettei vihreiltä löydy selkärankaa seistä oikeasti tärkeiden, jopa reilusti mediassa esillä olleiden asioiden puolesta...eikun ymmärtääkö?
En minä ainakaan.

Huolimatta siitä että vaalijärjestelmä suosii puolueita eikä henkilöitä, kyllä minä vaadin sen että edustajan täytyy seistä sanojensa takana sekä äänestää niinkuin itse asiasta mieltä on!

Älkää missään nimessä äänestäkö Vihreitä!

Minä taas | 07.03.2009 17:20

Toisin kuin H. Jaakkola propagandistisessa kommentissaan väittää, ei Vihreitä tule äänestää seuraavissa vaaleissa missään nimessä. Vihreiden on saatava kokea karmiva vaalitappio siksi, että se todennäköisesti pakottaisi puolueen kriittiseen itsetutkiskeluun ja selkeämpään linjanvetoon harjoitetun politiikan suhteen.

Kirjoita uusi kommentti

  • Kirjoita asiallisesti, omalla nimellä ja noudata hyviä tapoja. Pysy aiheessa, ja jos linkkaat muualle, kerro mitä linkki sisältää. Keskustelussa ei saa esittää haastateltaviin, toisiin keskustelijoihin, kolumnisteihin, toimittajiin tai muihin henkilöihin kohdistuvia loukkaavia tai asiattomia kommentteja eikä kansanryhmiä koskevia halventavia yleistyksiä tai rasistisia kommentteja. Toimitus pidättää oikeuden valita julkaistavat kommentit. Omalla nimellä jätetyt kommentit julkaistaan pääsääntöisesti, nimimerkillä jätetyt vain poikkeustapauksissa.
Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li>
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

Keskustelut

Vihreä Lanka Oy. Päätoimittaja Juha Honkonen. Yhteystiedot: Fredrikinkatu 33 A, 2. kerros, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi.