Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Ekolehti. Kraft & Kultur julkaisee Suomessa Huili-lehteä.

Ekolehti. Kraft & Kultur julkaisee Suomessa Huili-lehteä.

Energiayhtiön pomo kirjanpitoskandaalista: "Olen hyvin nöyrä"

22.11.2011 17.12

Jukka Vahti

Ekosähköä myyvässä ja aikakauslehtiä julkaisevassa Kraft & Kulturissa on paljastunut mittava kirjanpitohuijaus Ruotsissa.

Yhtiön sisäisen tarkastuksen mukaan kirjanpidon ja yhtiön todellisten varojen ero saattaa olla jopa 1,8 miljardia kruunua eli noin 200 miljoonaa euroa.

Kraft & Kulturilla on sähköasiakkaita myös Suomessa, ja yhtiö julkaisee täällä vihreää elämäntapalehti Huilia.

Yhtiön ruotsalainen johtaja Jan Inge Johnsen vakuuttaa, että paljastuneet kirjanpitoepäselvyydet eivät vaikuta yhtiön suomalaisasiakkaisiin millään tavoin. Myös Huilin julkaiseminen jatkuu entiseen tapaan. Tänä vuonna lehti ilmestyi viisi kertaa.

"Tällä ei ole mitään vaikutusta asiakkaisiimme sen enempää Ruotsissa kuin Suomessakaan. Emme myöskään suunnitele mitään muutoksia Huiliin, mutta joudumme kyllä lähiaikoina määrittelemään uudelleen tarjontaamme Ruotsissa ja Suomessa", Johnsen sanoo Vihreälle Langalle, mutta ei suostu määrittelemään yhtiön tulevaisuuden suunnitelmia tarkemmin.

Johnsenin mukaan yhtiön todellinen arvo ei kirjapitohuijauksen vuoksi nyt vastaa aiemmin kirjanpidossa määriteltyä arvoa.

"Yhtiössä tullaan lähiviikkoina ja -kuukausina pohtimaan hyvin tarkkaan tulojamme, menojamme ja sitä, mihin meillä on varaa", Johnsen sanoo.

Hänen mukaansa yhtiön myymän sähkön hinta ei kuitenkaan tule nousemaan. Esimerkiksi Suomessa yhtiön voittomarginaalit ovat kuulemma jo ennestään kunnossa.

Syyllisiä kirjanpitoskandaaliin Johnsen ei halua ryhtyä tässä vaiheessa nimeämään. Tapauksesta on tehty tutkintapyyntö sekä poliisille että Ruotsin talousrikosvirastolle, joka käy yhtiön liiketoiminnan nyt tarkasti läpi.

"Tavoitteena on, että Kraft & Kulturin kohdalle ei jää yhtään vastaamatonta kysymystä. Tutkimusten päätteeksi on tärkeää löytää vastuulliset sekä yhtiön sisältä että sen ulkopuolelta."

Ekosähköä ja vihreää elämäntapaa myyvälle yritykselle brändi on kaikki kaikessa. Johnsenin mukaan tämä huomioidaan myös tapauksen käsittelyssä.

"Olen hyvin nöyrä sen suhteen, että tämä voi vaikuttaa yhtiön imagoon, tätä ei voi vain lakaista maton alle. Mutta tärkeintä on nyt pitää asiakkaamme tyytyväisinä ja jatkaa eteenpäin."




Viite