Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Guggenheim hoitaa lapsetkin

Vihreä Lanka 20 vuoden päästä -sarjassa visioidaan tulevaa.

Vihreä Lanka 20 vuoden päästä -sarjassa visioidaan tulevaa.

2.2.2012

Vesa Sisättö

Helsingin kaupunginvaltuusto siunaa näinä päivinä kaavamuutokset, jotka antavat Guggenheim Säätiölle® mahdollisuuden rakentaa Helsingin neljännen Guggenheim-toimipaikan Senaatintorille. Alueen arvorakennusten siirtoa eri puolille kaupunkia aletaan toteuttaa ensi vuoden alussa.

Neljäs Guggenheim täydentää Katajanokan, Kaivopuiston ja Töölönlahden toimipisteiden verkon. Toisen Guggenheimin yhteydessä rakennettu Guggenheim-lentokenttämetro saa myös uuden pysäkin.

Uusinta Guggenheim-rakennussuunnitelmaa on jo kehuttu arkkitehtipiireissä ”kiehtovaksi käsitearkkitehtuuriksi”. Valtavaa säästöpossua muistuttava rakennus muodostuu kaksinkertaisista lasiseinistä, joiden väliin valtio ja Helsingin kaupunki ovat luvanneet lahjoittaa 200 miljoonaa euroa käteistä rahaa. Koska rahan käyttö taiteena on lainvastaista, rahat siirretään avajaisten jälkeen Guggenheimin tilille ja vaihdetaan muovijäljitelmiin.

”Pidämme uutta Guggenheimia suorastaan halpana. Yrityksiltä perittävää erityisveroa, jota leikkisästi usein kutsutaan ’suojelumaksuksi’, ei tarvitse korottaa kuin 20–30 prosenttia. Loput rahat löytyvät kyllä kaupungin kassasta, kunhan eräitä toimintoja yhdistetään”, kertoo Helsingin kaupunginjohtaja Terttu-Maisa Hyytelöinen-Termos.

”Esimerkiksi päiväkodit ja vanhustenhuolto aiotaan liittää Guggenheim-museoiden yhteyteen. Lapsille ja vanhuksille ostetaan päivittäin lippu museoon. Uskomme, että turistit ja muut museovieraat pitävät spontaanisti heistä huolta. Samalla museot saavat kaipaamiaan lipputuloja”, Hyytelöinen-Termos paljastaa.

Guggenheim-museoiden arvostelijoille kaupunginjohtaja Hyytelöinen-Termoksella on hyvä selitys: ”Valtio ja Helsingin kaupunki ovat syytäneet Guggenheim Säätiölle® 20 vuodessa jo 8,6 miljardia euroa rahaa. Olisi vastuutonta laittaa rahahanat kiinni tässä vaiheessa”.

VR:lle keino saada junat kulkemaan ajassa

Myöhästelevät junat siirtyvät historiaan pysyvästi, kun VR:n uusi aikaraidetoiminto otetaan käyttöön.

”Kyse on yksinkertaisesta suhteellisuusteorian sovellutuksesta”, kuvailee VR:n tiedotuspäällikkö Terho Kreppi.

”Aika on yksi ulottuvuuksista avaruusulottuvuuksien rinnalla. Päinvastaiseen suuntaan kulkeva aikaraide mahdollistaa myöhästymisten korjaamisen reaaliajassa. Tai jotain”, Kreppi selittää.

”Junalla olisit perillä jo ennen kuin lähdetkään, on uusi mainoslauseemme”, paljastaa Kreppi.

Kirjoitus on julkaistu alunperin 24. tammikuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite