Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Varjokaava.
Varjokaava. Siniset ja vihreät alueet on varattu luonnonsuojeluun ja virkistykseen. Vaaleanruskeat asuinalueet ja oranssit palvelualueet keskittyvät metroasemien ympärille.

Varjokaava. Siniset ja vihreät alueet on varattu luonnonsuojeluun ja virkistykseen. Vaaleanruskeat asuinalueet ja oranssit palvelualueet keskittyvät metroasemien ympärille.

Luonnonsuojelijat haluavat tiiviimpää rakentamista Östersundomiin

28.4.2011 11.24

Lasse Leipola

Luonnonsuojelijat haluavat, että Östersundomin alueesta tehdään aiottua kaupunkimaisempi.

”Puhutaan, että rakennetaan ekotehokasta kaupunkia, mutta miten siinä onnistutaan, jos asumistiheys on pienempi kuin nykyisillä kaupunkialueilla?”, kysyy arkkitehti Anna-Riitta Kujala designtoimisto Dadadotankista.

He pitävät alueelle kaavailtua asumistiheyttä aivan liian pienenä ja ehdottavat sen kaksinkertaistamista noin 5 800 asukkaaseen neliökilometrillä. Samalla uusien asukkaiden kokonaismäärä alueella putoaisi noin 65 000:sta noin 45 000:een.

Vapautuva alue liitettäisiin osin Sipoonkorven kansallispuistoon, millä halutaan turvata pääkaupunkiseudun viherkehä, eli mantereen metsien luontoyhteys rannikkoon. Virkistysalueissa suosittaisiin luonnontilaisia metsiä, jotka olisivat kaikkialla korkeintaan kilometrin päässä.

Helsingin luonnonsuojeluyhdistyksen, Sipoon luonnonsuojelijoiden, Vantaan ympäristöyhdistyksen, Uudenmaan ympäristönsuojelupiirin sekä designtoimisto Dadadotankin tekemä vaihtoehtoinen kaavaluonnos esiteltiin tänään torstaina medialle.

”Östersundomin alue on erittäin tärkeä luonnonsuojelujärjestöjen kannalta”, perustelee varjokaavan tekoa koordinoinut Kati Vierikko.

Varjokaavan mukaan esimerkiksi Salmenkallioon ei tulisi lainkaan uutta asutusta, vaikka virallisessa luonnoksessa sinne on sijoitettu 10 000 asukasta. Sen sijaan asutusta keskitettäisiin entistä enemmän Länsimäen, Östersundomin ja Majvikin metroasemien ympärille. Östersundomin metroasema haluttaisiin tosin rakennettavan alueen reunaan eikä keskelle, jolloin metrosta pääsisi suoraan kansallispuistoon.

Varjokaavaan sisältyy myös muita parannusehdotuksia. Sen uskotaan muun muassa parantavat metronkäyttöastetta. Lisäksi siinä ei rakenneta tulva-alueille – toisin kuin virallisessa luonnoksessa.

Varjokaavaa esitellään vielä tänään torstaina kaupungin virkamiehille. Lähiviikkoina sitä esitellään myös paikallispoliitikoille sekä kansalaisille. Östersundomin virallisesta kaavaluonnoksesta voi antaa lausuntoja 23. toukokuuta saakka.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun luonnonsuojelujärjestöt haastavat viralliset suunnitelmat omalla, arkkitehtitoimiston kanssa toteutetulla suunnitelmalla. Suomen luonnonsuojeluliiton Tapani Veistola arvioikin, että jatkossa kaavoittajat saavat varautua huomattavasti ammattimaisempaan vastarintaan.

Juttuun on lisätty kuva kello 12.00.

helsinki 




Viite