• Teemat:
  • Arki
  • Helppo kasviskeittiö!
  • Politiikka 2.0
  • Henkilö


Puolita päästöt luopumalla lihasta

28.8.2008

Kasvissyöjien hiilijalanjälki on puolet pienempi kuin lihansyöjillä. Tuoreen saksalaistutkimuksen mukaan keskiverto lihansyöjän vuosittain aiheuttamat päästöt vastaavat 4 800 kilometrin ajamista keskikokoisella henkilöautolla, kertoo uutistoimisto AFP.

Päästöjä tarjolla. Kasvikset eivät juurikaan vaikuta tämän annoksen päästötaseeseen.

Kuva: SXC

Jättämällä lihatuotteet pois luku putoaa 2 400 kilometriin. Vegaaneilla, jotka eivät syö lihaa eivätkä maitotuotteita, päästöt vastaavat 630 kilometrin ajomatkaa.

Jos vegaani syö pelkkää luomua, päästään 280 kilometriä vastaaviin päästöihin.

Saksalaisessa IÖW-instituutissa tehdyssä tutkimuksessa todetaan, että maito ja nauta ovat pahimpia päästöjen aiheuttajia. Naudanliha aiheuttaa lähes kolme kertaa enemmän päästöjä kuin porsaanliha.

Miksi aina?

Amatööri | 28.08.2008 14:35

Miksi aina pitää vaatia luopumaan lihasta? Miksi aina pitää leimata lihansyöjät ilmastoterroristeiksi?

Vähentämällä lihansyöntiä ja maitotuotteiden käyttöä vaikkapa kolmannekseen ja suosimalla kaikissa ruokahankinnoissa luomua voi pienentää jalanjälkeään huomattavasti luopumatta ihmiselle luonnollisesta ruokavaliosta.

Eikä lihansyöntiä tarvitse välttämättä edes vähentää, jos on valmis vaihtamaan naudan possuun ja kanaan. Ja suosii kotimaisia raaka-aineita ulkomaisten einesten sijaan.

Lihansyönnin vähentäminen...

sampsa | 03.09.2008 21:32

...olisi jo hyvä ratkaisu monelle joka aterialle lihaa jyystävälle. Liha on niin hyvää, että sille voi antaa arvoa syömällä sitä vaikka vain viikonloppuisin hitaasti naatiskellen.

Tutkimusta lukematta väittäisin, että possun ja broiskun osalta ei olla täysin huomioitu rehutuotannon ilmastovaikutuksia. Soijapeltojen tieltä kaatuu sademetsää vinhaa vauhtia.

Niin ja ne yksittäisen tuotteen suurimmat ilmastorasitteet löytyvät kuluttajan kauppamatkalta ja ruuanvalmistuksesta. Lähikaupat ja mikro ovat pop!

Niitä sademetsiä

Puma | 19.09.2008 6:32

Niitä sademetsiä ymmärtääkseni ei tarvitse kaataa soijan takia, jotkut on vaan mennyt luvatta niitä kaatamaan. Eli ostetaan vaan niiden valmistajien soijaa jotka ei kaada sademetsiä. Vaikka no, ota nyt selvää siitäkin kuka niitä tarkalleen kaataa :/

Laskelman lähtöoletukset eivät vaikuta realistisilta

Maura Ryömä | 25.04.2009 17:58

Päin vastoin kuin artikkelin perusteella vaikuttaisi, otsikossa mainittu väite ei perustu artikkelissa mainitun tutkimusinstituutin julkaisuun, vaan kyseessä on saksalaisen Foodwatch-järjestön laatima laskelma (ks. http://www.foodwatch.de/foodwatch/content/e10/e17197/e17201/e17219/foodw...).

Kyseinen laskelma ei perustu laktovegetaarien todelliseen ravinnonkulutukseen, vaan "syömättä jätetty" liha on korvattu laskelmassa kokonaisuudessaan vehnällä(!), jolla on lihaa huomattavasti pienempi ominaispäästö.

On kuitenkin mahdollista, jopa todennäköistä, että kasvissyöjät syövät lihansyöjiä enemmän esimerkiksi tuorevihanneksia. Näillä on puolestaan usein yhtä suuri tai jopa huomattavasti suurempi kasvihuonekaasujen ominaispäästö kuin lihalla. Jopa sipulin ominaispäästökerroin on maitotuotteiden tasoa. Lisätietoja aiheesta osoitteessa http://blogs.helsinki.fi/mryoma/kulutuksen-ilmastokuorma/

Kirjoita uusi kommentti

  • Kirjoita asiallisesti, mielellään omalla nimellä ja noudata hyviä tapoja. Pysy aiheessa, ja jos linkkaat muualle, kerro mitä linkki sisältää. Keskustelussa ei saa esittää haastateltaviin, toisiin keskustelijoihin, kolumnisteihin, toimittajiin tai muihin henkilöihin kohdistuvia loukkaavia tai asiattomia kommentteja eikä kansanryhmiä koskevia halventavia yleistyksiä tai rasistisia kommentteja. Viestisi tarkistetaan, minkä jälkeen se ilmestyy sivuille. Viestejä käydään läpi pääsääntöisesti työaikana, muulloin viestit jäävät jonoon ja ne julkaistaan seuraavana arkiaamuna.
Tämän kentän sisältöä ei näytetä julkisesti.
  • Sallitut HTML-tagit: <a> <em> <i> <strong> <b> <cite> <code> <ul> <ol> <li>
  • Www-osoitteet ja email-osoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.

Lisätietoa muotoiluasetuksista

Keskustelut

Vihreä Lanka Oy. Vs. päätoimittaja Jukka Vahti. Yhteystiedot: Fredrikinkatu 33 A, 3. kerros, 00120 Helsinki, puh. (09) 5860 4123, toimitus[ät]vihrealanka.fi.