Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

reilu banaani
merkkivalinta. Reilun kaupan banaani tipahtaa Suomessa ostoskoriin taloustaantumasta huolimatta.

merkkivalinta. Reilun kaupan banaani tipahtaa Suomessa ostoskoriin taloustaantumasta huolimatta.

Reilua kauppaa myytiin viime vuonna enemmän kuin koskaan ennen

7.7.2010 10.40

Saija Räsänen

Reilun kaupan tuotteita myytiin viime vuonna enemmän kuin koskaan aiemmin, tiedottaa reilun kaupan edistämisyhdistys. Talouden taantumasta huolimatta reilun kaupan tuotteiden kulutus kasvoi maailmanlaajuisesti noin 15 prosenttia.

"Kaikki sisarjärjestömme raportoivat myyntien kasvaneen markkinoillaan. Kuluttajat ovat osoittaneet olevansa hyvin sitoutuneita reilun kaupan tuotteisiin", sanoo reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Pirjo Virtaintorppa järjestön tiedotteessa.

Suomessa reilun kaupan tuotteita ostettiin viime vuonna 86,9 miljoonalla eurolla. Rahaa käytettiin eniten reilun kaupan kahviin, banaaneihin, kukkiin, viineihin ja reilusta puuvillasta valmistettuihin vaatteisiin. Kansainvälisesti eniten kasvoivat reilun kaupan kaakaon ja sokerin myynnit.

Reilusta kaupasta hyötyy tällä hetkellä noin 1,2 miljoonaa pienviljelijää ja suurtilan työntekijää 60 kehitysmaassa. Valtaosa reilun kaupan tuottajista on pienviljelijöitä. Viime vuonna tuottajayhteisöjen määrä kasvoi 11 prosenttia.

Reilun kaupan tuotantoa säätelevät ympäristökriteerit, eikä lapsityövoiman käyttöä sallita. Vakaa reilun kaupan takuuhinta, joka on sama tai korkeampi kuin markkinahinta, suojaa tuottajia hintojen romahtamisen varalta.

Tuottajat hyötyvät myös reilun kaupan lisästä, joka käytetään esimerkiksi yhteisön tuotannon kehittämiseen, terveydenhuoltoon tai koulutukseen.




Viite