Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Satu Hassi: Teollisuudelle ehkä porkkanoita rikkipäästöjen leikkaamiseen

3.11.2011 10.05

Jukka Vahti

Suomalainen raskas teollisuus on aloittanut ankaran lobbaamisen kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 2008 päätettyjä laivojen rikkipäästörajojen tiukennuksia vastaan.

Teollisuusjärjestöjen, kuten Teknologiateollisuuden, Metsäteollisuuden ja Kemianteollisuuden, tähtäimessä on ollut parhaillaan Euroopan parlamentissa valmisteltava rikkidirektiivi.

Teollisuudella on väärä kohde, sanoo direktiivin esittelijä, vihreä meppi Satu Hassi. Hänen mukaansa uudet päästörajat tulevat voimaan vuoden 2015 alusta direktiivistä riippumatta.

”Jos päästörajoihin haluaa vaikuttaa, lobbauksen kohteen pitäisi olla IMO eikä EU”, Hassi sanoo.

Rikkipäästöjen rajoitusalueihin kuuluvat Itämeri, Pohjanmeri, Englannin kanaali sekä USA:n ja Kanadan molemmat rannikot. Näillä alueilla polttoaineen rikkiraja alenee nykyisestä yhdestä prosentista 0,1 prosenttiin. Rikkipäästöjen vähentämisellä on arvioitu olevan merkittäviä terveyshyötyjä.

Myös direktiivillä on merkitystä.

”Direktiivillä voidaan vähentää byrokratiaa ja yhtenäistää sitä, miten jäsenmaat panevat tämän IMO:n päätöksen toimeen. Toivon mukaan sillä voidaan myös löytää tapoja helpottaa teollisuuden siirtymäkauden kustannuksia”, Hassi sanoo.

Suomalaisen teollisuuden perusargumentti rikkipäästöjen vähentämistä vastaan on ollut se, että päästöjen vähentämisen kustannukset heikentäisivät suomalaisen teollisuuden kilpailuasemaa esimerkiksi suhteessa Etelä-Euroopan teollisuuteen.

Hassin mielestä teollisuuden kannattaisi ”tuomiopäivän kellojen soittamisen” sijaan keskittyä asioihin, joihin voi vaikuttaa.

Esimerkki avoinna olevista, päästöjen vähentämiseen mahdollisesti liitettävistä porkkanoista on valtion tukien kriteerien väljentäminen laivoilta, jotka siirtyvät ensimmäisinä käyttämään savukaasupesureita. Tuet voitaisiin Hassin mukaan toteuttaa esimerkiksi määräajaksi alennetuilla väylämaksuilla.

0,1 prosentin rikkiraja on jo nyt voimassa kaikissa EU:n satamissa. Hassi laajentaisi tiukan rajan koskemaan myös kaikkien EU-maiden aluevesiä.

"Tämä hyödyttäisi ihmisten terveyttä eteläisemmässäkin Euroopassa ja myös tasapuolistaisi teollisuuden kilpailutilannetta."

Tämän lisäksi Hassi esittää, että IMO:ssa päätettyjen rikkirajoitusalueiden lisäksi 0,1 prosentin rikkiraja koskisi kaikkia EU-maiden satamiin saapuvia matkustajalaivoja.  




Viite