Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Työttömyydestä tuli bisnestä

1.6.2011 15.35

Jukka Vahti

Ihmisten auttamista unelmien saavuttamisessa vai poliittisbyrokraattinen patenttiratkaisu, jolla kaunistellaan työttömyystilastoja?

Työvoimakoulutus ja sen hyödyllisyys herättävät intohimoja sekä kurssituksen kohteissa että poliittisissa puolueissa.

Koulutusta työhallinnolle myyville yrityksille kursseista on joka tapauksessa tullut iso osa toimintaa. Yksi tällainen yritys on helsinkiläinen Spring House, jonka liikevaihto oli 350 000 euroa vuonna 2004. Työntekijöitä yrityksessä oli tuolloin viisi. Viime vuonna yrityksen liikevaihto oli 3,8 miljoonaa euroa ja työntekijöitä oli 60.

Yritys myy työvoimakoulutuksen lisäksi myös henkilöstökoulutusta ja esimies-, myynti- ja työhyvinvointivalmennusohjelmia Suomen suurimmille yrityksille. Työvoimakoulutus on kuitenkin ”merkittävä” osa yhtiön liiketoimintaa.

”Nämä kaksi liiketoiminta-aluetta tukevat toisiaan, voimme välittää ajankohtaiset työnantajien näkemykset ja toiveet työnhakijoille työvoimakoulutuksissa” yhtiön varatoimitusjohtaja Anu Ahokas sanoo.

Työvoimakoulutusta on arvosteltu erityisesti puoluekentän oikealta laidalta ”tempputyöllistämiseksi”, jonka tehokkuudesta ei ole näyttöjä. Tästä kuitenkin kerätään myös tilastoja.

”ELY-keskuksilta saamiemme tietojen mukaan jopa 70 prosenttia koulutuksen suorittaneista on työllistynyt koulutuksen jälkeen”, Spring Housen liiketoimintajohtaja Kati Kuula kertoo.


Lisää aiheesta:



Viite