Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Media wars

11.10.2010

Vihreät lasit

Mitä eroa on mafialla ja kaupallisella medialla?

Kaupallinen media on julmempi.

Kun se haluaa eroon vastustajastaan, tätä ei dumpata betonipaino jalassa Itämereen vaan sdp:n puoluetoimistoon.

Mafiasodat ja mediasodat eroavat toisistaan vielä vähemmän. Mafiasota syttyy kilpailevien sukujen tai poliisin ja rikollisjärjestön kesken yleensä silloin, kun joku perheistä käy läpi sukupolvenvaihdosta tai viranomaiset kiinnostuvat järjestön puuhista.

Täysin saman voi sanoa mediasodista. Monessa mediaperheessä on tehty viime vuosina sukupolvenvaihdos, mikä on kasvattanut konfliktien todennäköisyyttä. Lisäksi median hupenevat resurssit ovat johtaneet siihen, ettei elantoa riitä kaikille.

Räjähdysherkkää tilannetta vakautti pitkään se, että kaupallisilla mediaperheillä oli yhteinen vihollinen.

Nyt, kun Jungner-ongelma on hoidettu ja Yle toteuttaa maakuntalehtien laatimaa säästöohjelmaa karsimalla alueellisia toimintojaan, kaupallisen median omat ristiriidat alkavat punkea pintaan.

Hälyttävä merkki tilanteen kiristymisestä saatiin viime viikolla, kun Ilta-Sanomat rikkoi ikivanhan iltapäivälehtien omertan. IS tarttui Iltalehden tekemään ”lottovoittajahaastatteluun” ja paljasti sen täydelliseksi ankaksi.

Normaaliolosuhteissa Iltalehden jutulle olisi naureskeltu Ilta-Sanomien toimituksessa, mutta huijausta ei olisi revitelty julkisesti. Olisi vedottu vanhaan mediaviidakon sanontaan: ”Ei sopuli sopulin silmää noki.”

Ilta-Sanomien ratkaisu horjuttaa viestimien välistä kauhun tasapainoa. Nyt Iltalehden toimituksessa odotetaan hetkeä, jolloin iskeä takaisin. Siviilien kannattaa välttää liikkumista Kluuvin ja Sanomatalon välisellä alueella.

Mediasota ei uhkaa vain iltapäivälehtiä. Signaaleja tilanteen epävakaudesta saatiin tälläkin viikolla, kun monet mediat hyökkäsivät höykyttämään Helsingin Sanomia siitä, että lehti oli julkaissut kulttuurisivuillaan Kauppalehti Optiosta varastettuja kuvia.

Samaan aikaan kaiken taustalla väijyy yhä Mikael Jungnerin haamu, joka julkaisi viime viikolla mediaperheiden toimintatapoja valaisevan elämäkerran.

Voi olla, että kaupallisissa mediaperheissä mietitään nyt, olisiko Itämeri sittenkin ollut se oikeampi loppusijoituspaikka Jungnerille.

Kirjoittaja on median sisäpiiriläinen, jonka salainen päämaja sijaitsee osoitteessa vihreatlasitgmail.com. Kirjoitus on julkaistu alunperin 8. lokakuuta ilmestyneessä lehdessä.





Viite