Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Katse taakse päin

3.5.2010

Vihreät lasit

Käyttäjän Vihreät lasit kuva

Kirjoittaja on median sisäpiiriläinen, joka unelmoi nopeammasta hevosesta.

Suomen Sosialidemokraattinen Puolue on havainnut teettämissään markkinatutkimuksissa, että puolueen kanta-asiakaskuntaan kuuluu paljon maahanmuuttokriitikkoja.

Niinpä puolue on päättänyt panostaa asiakaslähtöisyyteen ja asemoida tuotelupauksensa uudelleen niin, että se kohtaa paremmin kyseisen markkinasegmentin tarpeet.

Suomeksi sanottuna demarit ovat ryhtyneet kosiskelemaan rasisteja.

Kansallinen Kokoomus on puolestaan havainnut, että puolueen potentiaalisessa asiakaskunnassa on paljon vihreisiin arvoihin positiivisesti suhtautuvia kuluttajia.

Niinpä puolue on lisännyt tuotelupaukseensa joukon alehintaisia ympäristöarvoja, joiden se uskoo puhuttelevan ostokykyistä sinivihreää kuluttajaryhmää ensi huhtikuun hulluilla päivillä.

Suomeksi sanottuna kokoomuksen Hei me höpistään joutavia -brändiä on taas laajennettu.

Ikävä kyllä kukaan ei ole vaivautunut kertomaan kummallekaan markkinatutkimuksen nimeen vannovalle työväenpuolueelle, että tutkimuksiin kannattaa suhtautua suurella varauksella.

Jos Henry Ford olisi vuonna 1895 teettänyt markkinatutkimuksen, jossa olisi kysytty kuluttajilta, millaisen menopelin nämä haluaisivat, useimmat olisivat vastanneet haluavansa nopeamman hevosen.

Jos demarit olisivat laatineet 1903 Forssan kokouksen julistuksen Eero Heinäluoman markkinaperiaatteella, jyrkin vaatimus olisi kuulunut, ettei piikaa enää saa lyödä kuin avokämmenellä.

Talouselämän toimijat tietävät varsin hyvin, että Keijo Keskivertokuluttaja ei olisi voinut kuvitella tarvitsevansa televisiota, kännykkää tai Pauligin Juhla Mokkaa. Siksi ne hyödyntävät markkinatutkimuksia hyvin valikoivasti.

Sen lisäksi, että markkinatutkimus kertoo ihmisten illuusiottomuudesta, se kertoo menneisyydestä. Se kertoo siitä, mitä mieltä ihmiset olivat viime kuussa.

Politiikan tekoon markkinatutkimukset sopivat erityisen huonosti siksi, että politiikan pitäisi kyetä katsomaan huomiseen ja esitellä ihmisille ideoita paremmasta maailmasta.

Markkinatutkimuksiin nojautumalla voidaan toki saavuttaa lyhytaikaisia pikavoittoja vaaleissa, mutta saavutettua hyötyä voi pitää kyseenalaisena, jos sen hintana on puolueen kuoleminen pystyyn.

Tämä kohtalo uhkaa juuri nyt 1899 perustettua Suomen Sosialidemokraattista Puoluetta, jonka vappujuhlissa Kansainvälinen saa väistyä Vöyrin marssin tieltä: ”…kaikki ryssät maasta pois.”





Viite