Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Sammeli Heikkinen

Siiviltä polkimille? Lentovero-kansalaisaloite pyrkii vähentämään lentämistä. Kuva käytöstä poistetulta Tempelhofin lentokentältä Berliinistä.Sammeli Heikkinen

Siiviltä polkimille? Lentovero-kansalaisaloite pyrkii vähentämään lentämistä. Kuva käytöstä poistetulta Tempelhofin lentokentältä Berliinistä.

Lentoveroaloitteen loppukiri oli kova – eduskuntaan puolen vuoden sisään

1.11.2019 11.11

Jenni Leukumaavaara

Kansalliseen lentoveroon tähtäävä kansalaisaloite näytti jo jäävän suutariksi, mutta viimeisten päivien raju kiri toi sille myöhään torstaina tarvittavat yli 50 000 allekirjoitusta. Tämä tarkoittaa sitä, että lentoveroaloite etenee eduskunnan käsittelyyn.

”Tuntuu ihan tosi mahtavalta! Viikko sitten vielä ihmettelin, kiinnostaako tämä suomalaisia ollenkaan. Sitten kun ihmiset löysivät aloitteen, nimiä alkoi kertyä”, Tukholmasta tavoitettu kansalaisaloitteen ydinryhmään kuuluva Janne Kilpinen sanoi Vihreälle Langalle perjantaina.

Kilpisen mukaan vapaaehtoiset ovat työskennelleet aloitteen puolesta noin vuoden – viimeiset pari viikkoa lyhyillä yöunilla ja tietoa jakaen. Aloite levisi laajalti sosiaalisessa mediassa etenkin tällä viikolla.

Perjantaina aamupäivällä allekirjoituksia oli yli 52 000. Aloitteen voi allekirjoittaa huomiseen eli lauantaihin asti.


Seuraavaksi kansalaisaloite
pitää toimittaa eduskunnalle puolen vuoden kuluessa. Sen jälkeen eduskunnan pitää ottaa se käsiteltäväksi.

Kilpinen sanoo, ettei aloitteen luovutuspäivä eduskunnalle ole vielä tiedossa. Kannatusilmoitukset pitää toimittaa Väestörekisterikeskukselle tarkistettavaksi ennen kuin aloite voidaan luovuttaa eduskunnalle.

Aloitteen takana on ilmastoaktiiveja ja kymmenen järjestöä, muun muassa Maan Ystävät, Ilmastovanhemmat, Luonto-Liitto ja Greenpeace.

Perjantaille suunniteltu mielenosoitus lentoveron puolesta vaihtui voitonjuhlaksi eduskuntatalon portailla perjantaina aamupäivällä.


Lentäminen on Suomessa, kuten suurimmassa osassa muutakin maailmaa, nykyään lähes verovapaata. Veroja ei peritä esimerkiksi polttoaineesta eikä kansainvälisestä matkustamisesta, aloitteessa muistutetaan.

Lentovero on käytössä muun muassa Ruotsissa, Norjassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa ja Saksassa. Esimerkiksi Ruotsissa veron suuruus vaihtelee matkan pituuden mukaan. Lyhyistä Euroopan sisäisistä lennoista joutuu maksamaan noin kuusi euroa. Mannertenvälisillä lennoilla summa nousee noin 40 euroon.

Aloitetekstissä ehdotetaan selvitettäväksi, voidaanko verotuottoja ohjata ympäristön hyväksi.

”Hiilinielujen kasvattaminen esimerkiksi metsittämällä voisi olla yksi kohde. Tai sitten lentoliikenteen biopolttoaineiden tukeminen. Ensisijainen tavoite on kuitenkin vähentää lentämistä, koska on vaikea nähdä, miten lentämistä voisi kompensoida niin että päästöt tulevat täysimääräisesti hyvitettyä”, aloitteen alulle pannut Silja Jääskeläinen sanoi toukokuussa, kun nimien keruu alkoi.

Aloiteteksti jättää eduskunnalle varsin vapaat kädet lentoveron mahdollisen toteutuksen suhteen.


Eduskunnassa lentoveron
tie saattaa olla kivikkoinen. Kansallista lentoveroa ovat kannattaneet vihreät ja vasemmistoliitto. Esimerkiksi keskusta ja perussuomalaiset ovat olleet nihkeitä lentoveroa kohtaan.

Esimerkiksi vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Emma Kari iloitsi kansalaisaloitteesta Twitterissä:

”Mahtavaa! Lentovero-kansalaisaloite sai juuri täyteen 50 000 nimeä ja asia etenee eduskunnan käsittelyyn. Kiitos ihmiset, että olette liikkeellä ilmaston puolesta!”

lentovero  lentäminen  verotus 




Viite