Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Klubeista stadioneille

12.9.2008 9.38

Elina Grundström

Lehtien historiikit on tapana kirjoittaa päätoimittajista. Vihreän Langan 25-vuotisjuhlanumero kertoo porukoista, eli niistä ihmisistä, jotka ovat lehden todella tehneet.

Aivan alkuvaiheessa porukka saattoi tosin koostua yhdestä Pekka Haavistosta tai Osmo Soininvaarasta, joka oli samaan aikaan toimittaja, päätoimittaja, toimitussihteeri, taittaja, latoja ja levikkimyyjä.

1980-luvun alussa Vihreä Lanka oli kehkeytymässä olevan vihreän liikkeen sisäinen keskustelufoorumi, jossa kelattiin, väiteltiin ja synnytettiin uutta.

Sen jälkeen tarina muuttuu kertomukseksi siitä, miten porukka kasvaa ja professionalisoituu. Moni uupuu matkalla, mutta lopulta vihreistä tulee hallituskelpoinen puolue ja Vihreästä Langasta ammattitoimittajien tekemä lehti.

Niin sen pitikin tapahtua. Jos meillä ei ole poliittisia medioita, elämme konsulttien ja lobbarien tekemässä maailmassa. Demokratia tarvitsee julkista keskustelua.

Poliittinen lehdistö ei ole muinaisjäänne 1900-luvun alusta, vaan sen tarve on 2000-luvulla kasvanut. Keskustapuolueen johtamassa Suomessa päätökset tehdään yhä enemmän kabineteissa. Jonkun pitää tuoda ne sieltä päivänvaloon.

Nyt tarvitaan uuden ajan poliittisia medioita, jotka kiinnostavat muitakin kuin puolueiden pieniä sisäpiirejä. Sellaisia kuin tämän nykyisen porukan tekemän Vihreä Lanka ja Suomen ensimmäinen vihreä verkkopalvelu www.vihrealanka.fi.

Poliittisten lehtien merkitys on kasvanut myös siksi, että politiikka on muuttunut entistä mediavälitteisemmäksi. Erityisen riippuvainen julkisesta keskustelusta on Vihreän liiton kaltainen puolue, jonka kannatus ei perustu yhteiskuntaluokkaan vaan vihreään arvomaailmaan.

Vihreän Langan laadun parantamiseen on viime vuosina satsattu enemmän aikaa ja rahaa kuin koskaan ennen. Olemme opetelleet tekemään helppolukuista ja ajankohtaista journalismia vaikeista ja tärkeistä aiheista.

Laatu ei kuitenkaan riitä, tarvitaan myös määrää. Vihreän Langan levikki on vielä kovin pieni, noin 5 600.

Viime keväisen lukijatutkimuksen mukaan 92 prosenttia tilaajista on tyytyväisiä uudistettuun Vihreään Lankaan. Nyt on aika tulla pois klubeilta ja soittaa stadioneilla, sillä tämä bändi on siihen valmis.

Lisää pääkirjoituksia löydät täältä.




Viite