Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Kekkosen ajan kehysbudjetti

14.3.2008 0.00

Elina Grundström

Elina Grundström

Tiistaina julkistettu hallituksen kehysbudjetti vuosille 2009–2012 toi elävästi mieleen Kekkosen ajan. Suurimmat uudet rahat luvattiin metsäautoteiden rakentamiseen ja muihin työllisyyttä ja metsäteollisuutta edistäviin liikennehankkeisiin. Lisäksi mukana oli 1970-luvun tapaan yksi pakollinen eliitin oma suuri kansallinen sivistyshanke: innovaatioyliopisto.

Tie- ja ratahankkeisiin käytetään ennätysmäärä rahaa, noin 1,5 miljardia euroa vuodessa. Keskiviikon Kauppalehti jaksoi silti valittaa rahojen pienuutta otsikolla ”Urakoitsijat pettyivät valtion väylähankkeiden rahoituspottiin”. Tässä ei voi kuin muistella Levottomat 3 -elokuvan mainoslausetta: Kun mikään ei riitä.

Kekkosen aikaa oli myös keskustalainen kabinettivallankäyttö. Marraskuussa nopeasti kokoon kyhätty Esko Ahon johtama metsäteollisuuden pelastustyöryhmä sai kaikki vaatimuksensa läpi, kun taas pitkään ja laajapohjaisesti valmisteltu Etelä-Suomen metsiensuojeluohjelma Metso jäi tavoitteistaan – ei tosin niin pahasti kuin luultiin. Suomen luonnonsuojeluliiton mukaan Metso saa vuositasolla noin 55 miljoonaa, kun tavoitteena oli 80 miljoonaa.

Puunsaannin edistämiseen luvattiin käytännössä kaikki, mitä Ahon ryhmä toivoi, yhteensä noin 225 miljoonaa. Metsäteollisuudella oli Ahon työryhmässä vahva edustus. Alan yrityksillä onkin nyt näytön paikka. Puunhankinnan tukimiljoonille ei ole perusteita, jos metsäteollisuuden alasajo jatkuu.

On taas on aika kysyä, miten kahden vihreän ministerin vaikutus näkyy hallituspolitiikassa. Vihreiden tärkeimpiä tavoitteita on ollut rataliikenteen lisääminen. Ainakin siinä he onnistuivat näyttävästi. Kehysbudjetti vahvistaa, että tulevan hallituskauden suurimmat liikennehankkeet ovat kaikki ratoja: länsimetro, kehärata ja Pohjanmaan rata.




Viite