Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Lama vie eurovaalitentit televisiosta

Mikael Ahlfors

Ylen Ari Korvola.
”Eu-vaalit eivät vetoa suureen yleisöön, mutta vielä vähemmän ne tietysti vetoavat, jos ollaan hiljaa”, sanoo Ari Korvola Ylestä. Mikael Ahlfors

”Eu-vaalit eivät vetoa suureen yleisöön, mutta vielä vähemmän ne tietysti vetoavat, jos ollaan hiljaa”, sanoo Ari Korvola Ylestä.

12.3.2009 15.18

Jukka Vahti

Talouskriisi nakertaa ensi kesän europarlamenttivaalien näkyvyyttä televisiossa. Eurovaalien alla lähetetään huomattavasti vähemmän perinteisiä vaaliohjelmia kuin mihin esimerkiksi viime vuosien kunta- ja eduskuntavaaleissa on totuttu.

Taantuma on saanut erityisesti kaupalliset televisiokanavat MTV3:n ja Nelosen säästeliäiksi.

”Emme ole näillä näkymin tekemässä isoja, perinteisiä puheenjohtajapaneeleja tai -tenttejä. Yksi selkeä painopiste näissä vaaleissa on netti. Valmistaudumme lähettämään netissä myös suorana joitakin järjestöjen, puolueiden ja Eurooppatiedotuksen vaalitenttejä”, MTV3:n uutispäätoimittaja Heikki Piuhola kertoo.

Hänen mukaansa kotimaan vaalit kiinnostavat suurta yleisöä selvästi enemmän kuin eurovaalit.

”Emme ole missään vaiheessa aikoneet lähteä kovin isosti tekemään eurovaaleja, mutta totta kai taloudellisella tilanteella on merkitystä. Erikoisohjelmien ja muutaman tv-tentin tekeminen kaikkine lavastuksineen on kallis operaatio.”

EU-ehdokkaita ja puolueiden puheenjohtajia MTV3 haastattelee lähinnä aamulähetyksissään. Nelonen käsittelee vaalit uutisten yhteydessä.

Puolueiden puheenjohtajien perinteisiä paneelikeskusteluja nähtäneen televisiossa keväällä vain yksi. Sen järjestää kesäkuun alussa Yleisradio.

Yle järjestää myös toukokuun alussa Strasbourgissa suuren vaalikeskustelun, johon pyritään saamaan mukaan Euroopan parlamentin ryhmien johtohahmoja.

Ylen kolmas iso tapahtuma on todennäköisesti Turussa toukokuun alussa pidettävät vaalimarkkinat, joihin on tarkoitus kutsua kaikki parisataa suomalaista eurovaaliehdokasta. Tapahtuman tärkeimpänä tavoitteena on tehdä ehdokkaita tunnetuksi. Vaalimarkkinoilla muun ohjelman ohessa puolueet saavat esittää oman kahden minuutin esityksen, joka voi olla sketsi, puhe tai mitä tahansa muuta.

”Se on ohjelmanumero, jossa voi vaikka lausua runon tai tanssia tanhua”, sanoo Ylen ajankohtaisohjelmien vastaava tuottaja Ari Korvola.

Korvola myöntää, että eurovaalit ovat haastava kohde ohjelmantekijöille.

”Eurovaalit eivät lähtökohtaisesti vetoa suureen yleisöön, mutta vielä vähemmän ne tietysti vetoavat, jos ollaan hiljaa.”

Talouskriisi saattaa vähentää eurovaalien näkyvyyttä myös siksi, että puolueiden on aiempaa vaikeampaa saada vaalirahoitusta. Tämä taas näkyy ostettujen mainosten määrässä.

Vaalitentit ovat perinteisesti olleet erittäin katsottuja tv-ohjelmia. Kuntavaaleissa Ylen ja MTV3:n vaalitentit keräsivät parhaimmillaan noin puoli miljoonaa katsojaa.

EU-parlamentin Suomen tiedotustoimiston päällikkö Pekka Nurminen uskoo taantuman vauhdittavan verkkokampanjoinnin läpimurtoa.

”En tiedä, kuinka paljon puolueet tekevät tv-mainontaa, mutta jos se jää heikoksi, luulen että nettikampanjointi tulee olemaan näkyvämpää ja merkityksellisempää kuin aikaisemmin. Jo nyt näkyy, että kaikenlaisia blogeja ja Facebook-ryhmiä on vireillä vaikka kuinka”, Nurminen sanoo.

media 




Viite