Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mikael Ahlfors

Eloonjäämisoppi. Jani Toivolan ekoputiikki The Greendress aikoo pärjätä lamassa myymällä tuotteita, joissa on tärkeintä kauneus ja hyvä design – ja sitten vasta muuta arvot. Mikael Ahlfors

Eloonjäämisoppi. Jani Toivolan ekoputiikki The Greendress aikoo pärjätä lamassa myymällä tuotteita, joissa on tärkeintä kauneus ja hyvä design – ja sitten vasta muuta arvot.

Tyyli ratkaisee taantumassa

20.3.2009 8.17

Anu-Elina Lehti

Helsingin Viiskulmaan nousi helmikuussa Jani Toivolan ja Elina Järnefeltin perustama liike The Greendress.

Se myy kansainvälisiä eettisiä muotibrändejä, Järnefeltin suunnittelemia koruja ja kierrätettyjä designertuotteita. Liikkeen erikoisuus on kustomointi: parin käsittelyyn voi viedä vanhan koltun, jolle taiotaan uusi ilme.

The Greendress on uusi esimerkki muodikkaasta viherbisneksestä. Helsingin Punavuoreen on noussut useita ekomuotia myyviä putiikkeja. Secco, Goodis, Armas Design ja Hund Park ovat haistaneet trendin.

Suomalaisten kiinnostus luomuruokaa ja ekodesignia kohtaan on kasvanut. Kotitalouksien luomuostot lisääntyivät viime vuonna 19 prosenttia vuodesta 2007. Myös Reilun kaupan tuotteiden myynti tuplaantui viime vuonna.

Mutta selviävätkö pienet viheryritykset lamasta? Tuoretta yrittäjää synkät talousnäkymät eivät pelota.

”Tämä aika pakottaa ihmiset ajattelemaan. Tuotteen laatu ja tarina nousevat tärkeiksi. Ihmisillä on yhä rahaa ja halua kuluttaa,” Toivola sanoo.

Helsingin kauppakorkeassa työskentelevä akatemiantutkija Minna Halme pitää luomu- ja ekodesign-tuotteiden korkeita hintoja ongelmallisina lamassa, jolloin pitäisi elää niukasti.

”En oikein usko, että nämä yritykset ainakaan hyötyvät lamasta.”

Vastuullista liiketoimintaa tutkineen Halmeen mukaan Suomi on luomun suhteen kummallisessa jälkijunassa Ruotsiin, Tanskaan, Saksaan ja Britanniaan verrattuna. Halme uskoo, että lamaa parempi luomuherättäjä saattaisi olla hullun lehmän-taudin tapainen epidemia.

Kalliin hinnan ja hankalien valintojen lisäksi vaatteissa on ongelmana muotoilu. Taloussanomien tyyliblogistin Pia Sievisen mukaan valitettavan moni ekodesign-vaate näyttää yhä kirpparilöydöltä. Esimerkiksi Globe Hopen, Plan B:n ja Seccon värikäs retrotyyli on ristiriidassa ekologiseen ja eettiseen ajatteluun liittyvän ajattomuuden tavoitteen kanssa.

”Kauniita, yksinkertaisia käyttövaatteita mallistoista ei löydy ja se on este monen merkin kasvulle ja kehittymiselle. Tosin poikkeuksiakin on, kuten ruotsalainen, suomalaissyntyinen Camilla Norrback.”

Sievinen ei usko, että lamasta selviämisen kannalta merkitystä olisi sillä, myykö yritys ekodesignia vai designia yleensä.

”Enemmän kyse on siitä, onnistuvatko ekosuunnittelijat luomaan toisistaan eroavia tuotemerkkejä.”

Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtaja Soili Suonoja arvioi, että luomu ja reilu kauppa kasvattavat myyntiään lamankin aikana.

”Luksuksen ja eettisyyden yhdistelmä toimii taantuman aikana. Ilmiö on sukua sille, että laman aikana myös viihteen kulutus kasvaa.”

kuluttaja 




Viite