Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

3. Steinerkoulun käsitys oppimisesta perustuu 100 vuotta vanhoihin käsityksiin. Se hyljeksii uutta kasvatustieteen tutkimusta

24.8.2012 12.33

Vesa Sisättö

Steinerilaisuuteen liittyvät sadan vuoden takaiset teoriat lapsen kehityksestä ja oppimisesta eivät vakuuttaneet. Minulla kiehahti, kun tajusin ettei tyttäreni vielä lukion kynnykselläkään osannut kertotaulua.

Vanhempainillassa puhuttiin lapsen kasvussa olevista seitsemän vuoden mittaisista vaiheista. Se ei tuntunut mitenkään perustellulta. Mitähän mieltä empiirisesti asiaa lähestyvät ihmistieteet ovat asiasta?

Helsingin Rudolf Steiner -koulun* rehtori Meri Arni-Kauttu vastaa:

Kertotauluja opetellaan monella tavalla. Myös mekaaninen, tyyliin 2x2 kuuluu repertuaariin. Kertotaulut opetellaan varhain alaluokilla.

Saksassa, jossa resurssit ovat paremmat, tehdään jatkuvasti tieteellistä tutkimusta steinerpedagogiikasta. Jokainen valveutunut opettaja seuraa aivotutkimusta.

Lapsen kehitysvaiheita on aina pyritty systematisoimaan kasvatustieteellisessä tutkimuksessa.

Lue seuraava väite: Steinerkoulun taustaideologiassa on mukana rajatietoa ja muita kyseenalaisia oppeja. Toisin kuin väitetään, ne näkyvät myös opetuksessa

*kirjoittajan lapset eivät käyneet tätä kyseistä Steiner-koulua




Viite