Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

24.4.2019

Compensaten idea on, että kuluttaja voi ostostensa yhteydessä valita, maksaako hän vapaaehtoisen hyvitysmaksun. Ruoka-annoksen kompensaatiomaksu voi olla esimerkiksi kymmenen senttiä, kun taas uuden auton kohdalla se on useamip satanen.

8.4.2019

Muutaman viikon kuluttua julkaistavan We Don't Have Time -palvelun tavoitteena on pakottaa yritykset, järjestöt ja päättäjät tehokkaisiin ilmastotoimiin.

28.3.2019

Lihankulutuksen iso kuva on ennallaan: naudanlihaa kuluu jokseenkin entiseen malliin, sianlihan kulutuksen lasku jatkuu ja siipikarjan lihaa syödään enemmän kuin koskaan aiemmin.

25.3.2019

Journalismissa ilmastonmuutos on edelleen erilliskysymys. ”Aihe ei näy esimerkiksi lehtien matka- talous- tai autosivuilla”, sanoo mediaprofessori Anna Roosvall.

21.3.2019

”Nyt ilmastovelka on konkretisoitava jokaiselle suomalaiselle. Julkisessa keskustelussa tulisi kilvoitella siitä, miten nopeasti ja millä keinoilla tarvittavia päästöleikkauksia tehdään”, sanoo eduskuntavaaliehdokas Jaakko Mustakallio.

20.3.2019

Vihreitä ja vasemmistoliittoa lukuunottamatta puolueilla on vaikeuksia luvata tiettyjä päästövähennysprosentteja tai määrävuosia.

18.3.2019

Enemmän kuin kaksi suomalaista kolmesta on sitä mieltä, että ilmastonmuutoksen torjunnan tulee olla sekä seuraavan hallituskauden että Suomen EU-puheenjohtajuuskauden kärkiteema.

11.3.2019

Yli 1200 tutkijaa kirjoittaa ilmastolakkoilevien nuorten olevan oikealla asialla: ”Tieteellinen näyttö ilmastonmuutoksesta ja ihmisen osuudesta siihen on selvä.”

8.3.2019

Kotimaisen luonnon kauneus näkyy kaikkialla Instagramista elokuviin. Samaan aikaan eläinlajien järjestelmällinen tuhoaminen ja ilmastonmuutos hävittävät suomalaisen luonnon monimuotoisuuden. Se ei näy luontovalokuvassa.

8.3.2019

Suomalaisnuoret ovat Eurooppa- ja EU-myönteisiä. Silti vain joka kymmenes 18–24-vuotias äänesti viime eurovaaleissa.

Sivut