Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

2.5.2019

”Tässä tilanteessa pitää pystyä karsimaan jostain. Lentämisestä olisi helppo lähteä, sillä sen hiilijalanjälki on suuri, ja se on monille kuitenkin ylellisyyttä.”

24.4.2019

Compensaten idea on, että kuluttaja voi ostostensa yhteydessä valita, maksaako hän vapaaehtoisen hyvitysmaksun. Ruoka-annoksen kompensaatiomaksu voi olla esimerkiksi kymmenen senttiä, kun taas uuden auton kohdalla se on useamip satanen.

27.3.2019

Matkustin ensimmäisen työmatkan junalla Brysseliin. Yhdensuuntainen matka kesti puolitoista vuorokautta. Rahaa kului suoraa lentoa vähemmän.

5.3.2019

Ruotsissa halutaan lentoyhtiöille velvoite sekoittaa polttoaineen joukkoon biopolttoainetta. Tavoite on pienentää lentämisen ilmastovaikutusta.

20.2.2019

”Tyly perusongelma on, että ilmastopäästöjen alentaminen kuluttajavalinnoilla on suoraan sanottuna helvetin vaikeaa.”

14.2.2019

Ruotsin lentovero on ollut käytössä melkein vuoden. Yhä useampi ruotsalainen kyseenalaistaa lentämisen.

18.1.2019

”Tällä hetkellä lentonormi läpäisee valkokaulustyöelämän ja politiikan”, sanoo vihreiden varapuheenjohtaja Veli Liikanen. Hänen mielestään lentämisen tilalle pitää tarjota positiivinen vaihtoehto.

18.1.2019

Kymmenettuhannet eurooppalaiset lentävät joka päivä reiteillä, joilla juna olisi lähes yhtä nopea ja edullinen tapa matkata.

15.1.2019

Finnair toivoo, että puolet asiakkaista maksaisi muutaman euron päästöhyvityksen. Lentoveroa yhtiö ei kannata.

15.11.2018

”Kun pohtii, miksi lentää, pystyy käytöstä muuttamaan.”

Sivut

Vihreä Lanka 3/2019

Lue

Vihreä Lanka

3/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri