Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Viking Line

Viking Grace
hejdå? Suomen valtio tuki Viking Gracen rakentamista 28 miljoonalla eurolla. Nyt Viking Line pohtii muuttoa Ruotsiin.Viking Line

hejdå? Suomen valtio tuki Viking Gracen rakentamista 28 miljoonalla eurolla. Nyt Viking Line pohtii muuttoa Ruotsiin.

Suurin yritystukien saaja uhkaa jättää Suomen

12.6.2015 10.50

Annakaisa Suni

Viking Line pohtii vakavasti Ruotsiin muuttamista, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Perusporvarihallitus suunnittelee 20 miljoonan euron leikkauksia varustamoille maksettavaan tukeen, jos yhteiskuntasopimus ei toteudu. Viking Lineen saattaisi kohdistua jopa 13 miljoonan euron leikkaus.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoo Helsingin Sanomille, että leikkaus heikentäisi kannattavuutta ja vaarantaisi työpaikat. Siksi varustamo siirtäisi laivansa todennäköisesti Ruotsin lipun alle ja maksaisi veronsa Ruotsiin.

Viking Line on vuodesta toiseen Suomen suurin yritystukien saaja. Vuonna 2013 yhtiö sai valtion tukea 50,2 miljoonaa euroa, vuonna 2012 20,1 miljoonaa euroa ja vuonna 2011 20,2 miljoonaa euroa.

Suurin osa tuista on niin sanottua miehistötukea. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että valtio palauttaa Viking Linen työntekijöiden palkkojen verot ja sivukulut kokonaisuudessaan heidän työnantajalleen. Yhteisöveroa Viking Line kuitenkin maksaa Suomeen.

Miehistötuki on noin 80 miljoonaa euroa vuodessa ja Viking Linen osuus siitä noin neljännes. Suomen eniten tukia saavien yritysten joukossa on useita varustamoita.

Hallitusneuvos Mikael Nyberg liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo Vihreälle Langalle, että miehistötukea saavat kaikki Suomen rekisterissä ja ulkomaan liikenteessä olevat laivat. Jos Viking Line siirtyy Ruotsin lipun alle, tuki loppuu.

"On tärkeää, että meillä on suomalainen merenkulkuklusteri, jossa on varustamoja, koulutusta ja osaamista", Nyberg kertoo miehistötuen taustasta.

Hän pitää Viking Linen pohdintaa valitettavana ja sanoo, että reaktio on ennenaikainen. Tukia karsitaan vain, jos yhteiskuntasopimuksesta ei päästä sopuun.

Viking Linen vuonna 2013 saamasta yli 50 miljoonan tukipotista 28 miljoonaa on tukea Viking Grace -alukselle. Grace on ensimmäinen Suomessa rakennettu LNG-alus. LNG eli nesteytetty maakaasu ei sisällä rikkiä, ja sen hiilidioksidipäästöt ovat muita merenkulun polttoaineita selvästi pienemmät.

Nyberg ei osaa vastata siihen, voisiko Viking Line joutua maksamaan innovaatiotukea takaisin, jos se siirtäisi laivastonsa Ruotsin lipun alle. Hän toivoo yhtiön kuitenkin huomioivan sen, että valtio on tukenut sen kaluston uudistamista.

"Vähän sellaista vastuullisuutta olisi hyvä olla", Nyberg sanoo.




Viite