Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

VR Group

liian kallista. Lippujen hinnoittelussa on nyt aika katsoa peiliin, sanoo VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu, muttei kerro, kuinka isoja alennuksia on tulossa.VR Group

liian kallista. Lippujen hinnoittelussa on nyt aika katsoa peiliin, sanoo VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu, muttei kerro, kuinka isoja alennuksia on tulossa.

VR tunnustaa: Junaliput ovat liian kalliita

28.8.2015 13.17

Annakaisa Suni

Valtion rautatieyhtiö VR aikoo vähentää 570 työntekijää.

VR:n matkustajaliikenteen liikevaihto laski toisella vuosineljänneksellä 5,5 prosenttia ja sen liiketappio oli 1,9 miljoonaa euroa, VR kertoo tiedotteessa. VR on menettänyt asiakkaita etenkin edullisille bussiyhtiöille.

Tiedotteessa kerrotaan, että junalippujen hintoja aiotaan nyt laskea. VR:n yhteiskuntasuhde- ja ympäristöjohtaja Otto Lehtipuu ei kuitenkaan sano, kuinka isoja alennuksia voisi olla tulossa.

"Se on ensi vuoden asioita", Lehtipuu sanoo Vihreälle Langalle.

Hän myöntää, että VR:n on syytä katsoa peiliin hinnoittelussa.

"Asiakkaat ovat selvästi sitä mieltä, että he eivät ole valmiita maksamaan nykyisiä hintoja, ja asiakas on aina oikeassa."


Kesäkampanjassa VR:n junalippujen keskihintaa laskettiin lähes 30 prosenttia, ja matkustajamäärät nousivat enimmillään yli 40 prosenttia.

"Kokemus vahvistaa käsityksen, että suomalaiset haluavat matkustaa junalla, kun hintataso on oikea."

Lehtipuun mukaan suomalaiset ovat edelleen valmiita maksamaan junamatkasta enemmän kuin bussista, joten hintoja ei tarvitse laskea bussilippujen tasolle. Hän ei kerro, voisiko esimerkiksi 30 prosentin alennus olla sopiva taso.


Puolissa VR:n junavuoroista matkustajia on alle 20 prosenttia junan paikkamäärästä. Täyttöaste on Lehtipuun mukaan selvästi huonompi muihin eurooppalaisiin junayhtiöihin verrattuna.

VR hakee säästöjä irtisanomisten lisäksi vähentämällä vuoroja väleillä Turku-Helsinki, Tampere-Turku, Seinäjoki-Vaasa, Helsinki-Oulu, Tampere-Jyväskylä, Jyväskylä-Kuopio ja Savonlinna-Parikkala.

Heräsikö VR liian myöhään? Olisiko lippujen hintoja pitänyt laskea, ennen kuin jouduttiin suuriin irtisanomisiin ja leikkauksiin?

"Yhtiönä joudumme huolehtimaan myös siitä, että toiminta on kannattavaa, koska vain kannattavalla toiminnalla on tulevaisuus edessään", Lehtipuu sanoo.

Yhtiön täytyy nyt puuttua tappiota tekevään matkustajaliikenteeseen. Kulurakenne sisältää paljon henkilöstökustannuksia, ja siksi joudutaan aloittamaan yt-neuvottelut, Lehtipuu sanoo.




Viite