Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

freeimages.com

Karttapallo
Ei pelkkää maantietoa. Ilmastopaneeli toivoo ilmastonmuutosta laajemmin osaksi lukio-opetusta.freeimages.com

Ei pelkkää maantietoa. Ilmastopaneeli toivoo ilmastonmuutosta laajemmin osaksi lukio-opetusta.

Lukioihin halutaan lisää ilmasto-oppia

8.1.2015 9.01

Lasse Leipola

Kansallinen ilmastopaneeli esittää, että kestävän elämäntavan edistäminen ja ilmastonmuutos tulisi huomioida opetushallituksessa valmisteltavassa lukiokoulutuksen opetussuunnitelmassa.

Suomen ilmastopaneelin jäsen, Helsingin yliopiston dosentti Hannele Cantell varoittaa, että ilmastonmuutos ja sen vaikutukset yhteiskuntaan ja ympäristöön jäävät helposti vain tiettyjen oppiaineiden, kuten maantiedon ja biologian vastuulle.

”Koska kyseessä on monitieteinen ilmiö, tarjoaa ilmastonmuutoksen tarkastelu monia mielenkiintoisia näkökulmia eri oppiaineisiin. Tällaisia ovat esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillintä ja yhteiskuntien sopeutuminen siihen, ilmastonmuutos ja kansainvälinen yhteistyö, vähähiilinen tuotanto ja kulutus sekä vastuu tulevista sukupolvista”, Cantell sanoo.

Lukio-opetukseen sisältyy jatkossa myös kolme niin sanottua teemakurssia. Teemakurssit ovat useita oppiaineita integroivia, monitieteisiä kursseja.

”Ilmastonmuutos ja kestävän kehityksen teemat sopivat monitieteisinä aiheina erinomaisesti teemakurssien sisältöön. Olisi tärkeää, että ne sisällytettäisiin opetussuunnitelmassa teemakurssien sisällöllisiin tavoitteisiin”, toteaa Cantell.

Esimerkiksi ilmastopaneeli nostaa liikennekasvatuksen teemakurssin. Sen mukaan olisi tärkeää, ettei kurssi keskity ainoastaan ajokortin suoritukseen, vaan kurssilla tarkasteltaisiin laajemmin liikkumisvalintojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen, ympäristövaikutuksiin ja henkilökohtaisiin kulutusmenoihin usean liikennemuodon kannalta.




Viite