Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Fortum

Sähköauto ja latauspiste.
Ekosähköä tankkiin. Ladattava sähköauto voi saada virtansa uusiutuvista energialähteistä. Fortum

Ekosähköä tankkiin. Ladattava sähköauto voi saada virtansa uusiutuvista energialähteistä.

Fortum lataa odotuksia sähköautoihin

15.4.2009 16.18

Lena Björklund

Moni ympäristönsuojelija pettyi Euroopan neuvoston ja parlamentin joulukuiseen kompromissiin, jossa autojen hiilidioksidipäästöjen katoksi asetettiin 130 grammaa kilometriltä vuonna 2015.

Tätä vasten Fortumin sähköautoprojektia vetävän Marie Fossumin tarjous maistuu makealta.

"Jos sähköauton hiilidioksidipäästöt laskee pohjoismaisen sähköntuotannon pohjalta, päästöt ovat 15 grammaa kilometriltä. Jos auto ladattaisiin uusiutuvista lähteistä tuotetulla sähköllä, hiilidioksidipäästöt olisivat nolla."

Nyt autojen hiilidioksidipäästöt ovat Pohjoismaissa keskimäärin 160 grammaa kilometriltä.

Fossum oli Suomessa toissaviikon tiistaina, keskellä Fortumin johdon palkkiokohua. Pääkonttorin edessä parveili valokuvaajia, jotka napsivat kuvia ulos tulevista johtajista.

Oven edessä olisi ollut toinenkin kuvattava, ladattavaksi sähköautoksi muunneltu Fiat Doblo, mutta se ei kiinnostanut ketään.

Fortum muuntaa vähitellen koko ajoneuvokalustonsa ladattaviksi sähköautoiksi. Tänään keskiviikkona Fortum kertoi asettaneensa työsuhdeautoilleen uuden 180 gramman päästörajan entisen 200 gramman sijaan.

Ruotsissa Fortum tekee tiivistä yhteistyötä Tukholman kaupungin kanssa. Tavoitteeksi on asetettu, että vuonna 2030 kaupunki on meluton ja lähes hiilidioksidipäästötön liikenteen osalta.

Se tarkoittaa, että liikenteeseen on saatava iso määrä sähköautoja nykyisten 14 000 ympäristöauton lisäksi.

"Ruotsissa puhumme yhteensä 600 000 sähköautosta vuoteen 2020 mennessä. Se olisi noin 15 prosenttia kaikista ajoneuvoista", Fossum sanoo.

Fortumin sähkautohankkeessa testataan erilaisia sähköauto- ja lataustekniikoita sekä näiden vaatimaa infrastruktuuria.

Ladattavan sähköauton lähin polttoainepiste on vaikkapa auton lämmitystolpassa oleva pistorasia. Pisimmälle täydellä latauksella pääsee autolla, jossa on litium-akut.

Ympäristöautona kahdesti palkittua Toyota Priusta ei nykyisellään voi ladata. Fortumin Ruotsissa ladattavaksi muuntelema Prius kulkee verkkosähköllä täyteen ladattuna noin 30 kilometriä ja vaihtaa sitten bensiiniin.

Fortumin mukaan tällaisen hybridin hiilidioksidipäästöt ovat 53 grammaa kilometriltä pohjoismaisella sähköseoksella.

Suomessa Fortum on muunnellut Priuksen paremmilla akuilla, ja sillä ajaa 60 kilometriä täydellä latauksella. Fortumin pääkonttorin edessä seisseellä Fiat Doplolla ajaa peräti 150 kilometriä, kun tankki on sähköä täynnä.

Ladattavan sähköauton tankki täyttyy pistorasiasta 4–8 tunnissa. Tulevaisuudessa sähköauton voi ladata myös huoltoaseman pikalatauksessa jopa kuudessa minuutissa.

Työajonsa norjalaisvalmisteisella Think Cityllä ajava Fossum lataa autonsa sillä aikaa, kun nukkuu. Aamulla autossa on sähköä 80 kilometrin matkaan, mikä riittää työtarpeisiin.

Tukholman keskustaan ja sen tuntumaan on jo pystytetty joitakin lataustolppia. Tänä vuonna tavoitteena on rakentaa sata lisää.

Tukholman sähköverkon omistava Fortum maksaa ison osan infrastruktuurin kustannuksista, koska siinä testataan, mikä toimii ja mikä ei. Yksi vaihtoehto on, että autoilija saa tarvitsemansa sähkön parkkipaikan lämmitystolpasta maksamalla parkkiautomaattiin.

Myös Karlstadin kaupunki Ruotsissa on päättänyt latauspisteiden rakentamisesta.

Fossum uskoo myös biokaasuun, mutta EU:n mukaan sitä ei riitä kuin noin kahteen prosenttiin liikenteen ajoneuvoista. Biokaasuauton päästöt ovat noin 32 grammaa kilometriltä.

"Ainoa vaihtoehtoinen polttoaine, jonka tarjonta tänä päivänä riittää koko autokannalle, on sähkö", Fossum sanoo.

Sähköautojen sähkönkulutus on Fortumin laskelmien mukaan noin 17–25 kilowattituntia sadalla kilometrillä. Nykyhinnoilla se merkitsee noin kahden euron polttoainekustannusta sadalla kilometrillä.

Auto onkin sitten kallis. Fossum arvioi, että uusi ladattava sähköauto maksaa 15 000–50 000 euroa. Hallitusten tulisi hänen mielestään tukea sähköautojen ostoa – jos ovat tosissaan ilmastosopimuksiin sitoutumisessaan.

Fossum arvelee, että ensimmäisinä sähköautoja käyttävät yritykset ja kunnat, vasta sitten yksityiset. Sillä tavalla biokaasuautot tulivat liikenteeseen Ruotsissa.

Myyntiin on tulossa myös edullisia sähköautoja. Intialaisesta Tatasta puhutaan 1 500 euron sähköautona, mutta päälle tulevat kunkin maan verot.

"BYD, BYD, BYD, BYD", Fossum luettelee. Kiinalaiselta Bild Your Dream -sähköautolta on tulossa neljä mallia muutaman vuoden sisällä.

Fossumin kannettavan tietokoneen näytöllä komeilee yhteensä 29 mallia eri valmistajilta vuoteen 2012 mennessä. Osa valmistajista ei tee muita kuin sähköautoja.

Fossum pitää Valmet Automotiven urheilumallista ladattavaa hybridiä Fisker Karmaa hyvin jännittävänä. Se kulkee litium-akuillaan sähköverkosta ladattuna 80 kilometriä. Sen jälkeen polttomoottori turvaa auton sähkön tarpeen.

Fisker Karman on tarkoitus tulla markkinoille ensi vuonna, mutta tämä on vielä epävarmaa.

Toyotojen luvatussa maassa Suomessa Corolloja ollaan muuntamassa eCorolloiksi. Fortum on lahjoittanut 30 000 euroa Suomen sähköajoneuvoyhdistykselle, jotta Toyota Corollasta saataisiin muunneltua ladattava mallikappale.

Fortumin asiakkuuspäällikön Juha Matikaisen mukaan aloite tuli autoilijoilta, jotka haluavat ajaa ekologisempia autoja. Hankkeessa toimitaan avoimen lähdekoodin periaatteella.

"Sen jälkeen voi kuka tahansa käsistään näppärä muuntaa Corollansa sähkökäyttöiseksi tai viedä se muunneltavaksi", Matikainen sanoo.

Fortumilla on Suomessa sähköautoyhteistyötä myös Espoon kaupungin kanssa. Pohjois-Suomessa Pudasjärvi on voinut tutustua ladattaviin sähköautoihin, kun niitä on testattu kylmissä olosuhteissa.

 

Ladattavia
sähköautoja

Jo markkinoilla tai tänä vuonna tulossa

Norjalaiset Think City ja Kewet Buddy, kiinalaiset perheautot BYD F3DM ja BYD F6DM, italialaiset perheautot Fiat DoBlo Micro-Vett ja Fiat Fiorino Micro-Vett, yhdysvaltalainen urheiluauto Tesla Roadster.

Vuonna 2010

Japanilaiset Subaru R1E, Mitsubishi i-MiEV, Toyota Prius PHEV, yhdysvaltalainen Miles XS500, intialainen Tata Indica, suomalainen Fisker Karma, kiinalainen BYD F3E.

Vuoteen 2012 mennessä

Japanilainen Nissan EV-02, intialainen Tata Nano, saksalainen Smart ED, saksalainen VW Twin Drive, BYD F6E, yhdysvaltalainen Tesla perheautona Model S.

Markkinoille aikaisintaan 2011–2012

Volvolla on kaksi ladattavaa prototyyppiä valmiina.

liikenne  sähköautot  autot 






Viite