Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Flickr.com

Greenpeacen BP-logoja.
Vaihtoehtoja. Greenpeacen logokilpailuun on tullut jo lähes 500 ehdotusta.Flickr.com

Vaihtoehtoja. Greenpeacen logokilpailuun on tullut jo lähes 500 ehdotusta.

Greenpeace etsii uutta ilmettä öljykatastrofin ryvettämälle yhtiölle

2.6.2010 10.48

Saija Räsänen

Greenpeace etsii kampanjassaan vaihtoehtoista logoa energiayhtiö BP:lle, joka muutama vuosi sitten brändäsi itseään valitsemalla kirjainlyhenteelle BP uuden merkityksen ”beyond petroleum". Perinteisesti lyhenne on tullut sanoista British Petroleum.

Sanaleikillä pyrittiin kiinnittämään huomiota vaihtoehtoisiin energian muotoihin pahamaineisen öljyn sijaan.

Greenpeacen mukaan mielikuvamainonta ei pidä paikkaansa, sillä yhtiö investoi edelleen suuria summia kanadalaiseen öljyhiekkaan, jonka hyödyntäminen uhkaa niin kanadalaista luontoa, alkuperäiskansoja kuin ilmastoakin. 

Nyt Greenpeace haluaa brändätä firman uudelleen. Järjestö kehottaa luomaan BP:lle sellaisen logon, joka osoittaa, ettei yhtiö suinkaan ole päässyt eroon öljyntuotannosta ja sen haitoista.

Logoa käytetään Greenpeacen kansainvälisissä kampanjoissa BP:tä vastaan. Järjestö sanoo sivuillaan etsivänsä parasta ideaa, ei taitavimmin toteutettua logoa. Tarvittaessa ammattigraafikko muuttaa hyvän idean lopullisen logon muotoon.

Tänä keväänä BP on ollut jatkuvasti otsikoissa, sillä sen öljynporauslautta tuhoutui Meksikonlahdella, minkä seurauksena aluetta on kohdannut historian pahin öljykatastrofi. Öljy vuotaa mereen edelleen.

kansalaisjärjestöt  öljytuho  öljyhiekka  kanada  meksikonlahti 




Viite