Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mikael Ahlfors

Susanna Paloheimo ja Tuulia Kaskinen.
Eroon ahdistuksesta. Taitomyllyn Susanna Paloheimo ja Demos Helsingin Tuulia Kaskinen haluavat tarjota kansalaisille ja päättäjille työkaluja ilmastotuskan muuttamiseen toiminnaksi. Mikael Ahlfors

Eroon ahdistuksesta. Taitomyllyn Susanna Paloheimo ja Demos Helsingin Tuulia Kaskinen haluavat tarjota kansalaisille ja päättäjille työkaluja ilmastotuskan muuttamiseen toiminnaksi.

Ilmastotalkoot jatkuvat Suomi-Ruotsi-hiilimaaottelulla

13.3.2009 16.21

Riikka Lamminmäki

VALTAOSA sUOMALAISista on valmis muuttamaan toimintaansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, mutta vain 45 prosenttia uskoo, että muut ovat valmiita toimimaan.

Tämä on se vanha dilemma, johon Ilmastotalkoot-hanke haluaa uudessa kampanjassaan tarttua.

Viime vuonna Ilmastotalkoot tulivat suomalaisille tutuksi omaperäisillä mainoskampanjoilla, jotka kannustivat kansalaisia vähähiilisempään elämään.

Nyt talkoot laajenevat mainostoimistoista viestintätoimistoihin ja kansalaisista päättäjiin: ilmastoviestiä viedään median lisäksi seminaareissa, verkkosivuilla ja yritysten parissa.

Mukaan lähtevät mainos- ja viestintätoimistot jatkavat kampanjointia edelleen talkoohengessä, ilman rahallista korvausta.

Vuoden 2009 Ilmastotalkoot starttaavat kesän – ja eurovaalien – kynnyksellä muistutuksella, että oikeasti naapuri toimii jo, ja paljon meitä edistyksellisemmin.

Mainostoimisto Laundryn ideoima Suomi–Ruotsi-hiilimaaottelu vetoaa ikiaikaiseen kansakuntakateuteen.

”Ruotsi on Suomea sairaasti edellä kaikilla mahdollisilla mittareilla – on kyse sitten tietulleista tai lämmitysjärjestelmien valinnoista tai siitä, mihin päättäjät ovat sitoutuneet”, Laundryn suunnittelija Jani Pösö sanoo.

Laundryn ajatuksena on muun muassa rakentaa palvelu, josta käyttäjä saa yhdellä klikkauksella itselleen suosituksen edullisimmasta tuulivoimasähkösopimuksesta.

”Tempaus on porkkanamafiamainen. Kampanja on siellä, missä ihmiset tekevät päätöksiä. Nyt kaikki vain kelaavat, mutta ajatuksesta toimintaan on vielä matkaa. Eroakirkosta.fi on hyvä esimerkki asian tekemisestä helpoksi. Sellaisen palvelun mekin haluamme tarjota.”

Yritykset nousivat kampanjan uudeksi kohderyhmäksi osittain tutkimuksen tarjoaman palautteen perusteella.

”Suomalaiset sanovat, että halu toimia konkretisoituisi, jos kaupassa voisi valita ilmastoystävällisen vaihtoehdon tai että remonttia tehdessä joku sanoisi, että tämä on parempi ilmastolle. Me pyrimme nyt vaikuttamaan myös päättäjiin, että näin käy”, Demoksen Ilmastotalkoiden projektijohtaja Tuuli Kaskinen sanoo.

Tarkoituksena on monipuoliseen viestintään perehtyneiden toimistojen avulla nostaa julkisuuteen syvempiä ja vaikeammin ymmärrettäviä ilmastotekoja.

Ilmastotalkoot tavoittelee yritysten päättäjiä esimerkiksi viestintätoimisto Taitomyllyn järjestämällä vähähiilisen liikenteen seminaarilla.

”Osallistujalistalle kaavailemme esimerkiksi heitä, jotka tekevät päätöksiä siitä, kuljetaanko yrityksissä omilla vai liisatuilla autoilla vai sponsoroidaanko työsuhdefillareita tai työsuhdematkalippuja julkisiin”, Taitomyllyn asiakkuusjohtaja Susanna Paloheimo sanoo.

Seminaarin tueksi mainoselokuvayhtiö Film Magiga on luvannut tehdä elokuvan siitä, miltä liikenne näyttäisi, jos asiat olisivat toisin.

Loppukesällä kampanja kerää yritysjohtajien kokemuksia ilmastonmuutoksen torjumisen kustannuksista ja talvella pohditaan ilmastoliiketoiminnan mahdollisuuksia huippuseminaarissa.

”Usein luullaan, että ilmastonmuutoksen torjuminen on kallista, mutta todellisuudessa tällaiset investoinnit maksavat itsensä usein paljon keskimääräistä nopeammin takaisin. Ilmasto on hyvää bisnestä”, Demoksen Tuuli Kaskinen muistuttaa.

ilmastonmuutos 




Viite