Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

SXC

Vettä sakeampaa. Virvoitusjuomayhtiöt alkavat pitää kirjaa vedenkulutuksesta. SXC

Vettä sakeampaa. Virvoitusjuomayhtiöt alkavat pitää kirjaa vedenkulutuksesta.

Limuvalmistajat alkoivat pitää kirjaa vesijalanjäljestään

27.2.2009 12.40

Vihreä Lanka

Investoijat toivovat, että yritykset alkaisivat tarkemmin mitata ja sen myötä vähentää vedenkäyttöään. Bostonilaisten investoijien liiton Ceresin toimitusjohtajan Mindy Lubertin mukaan vedestä on tulossa liikakäytön ja ilmastonmuutoksen myötä niukkeneva luonnonvara. 

”Yritysten on analysoitava veteen liittyviä riskejään. Jos veden käyttöä ei minimoida, bisnekset tulevat kaatumaan,” sanoi Reutersin haastattelema Lubert.

Osa virvoitusjuomavalmistajista on jo alkanut mittaamaan vesijalanjälkeään. Pepsi, Coca-Cola ja Unilever ryhtyivät viime vuonna yhteistyöhön ympäristöjärjestöjen kanssa.

Muun muassa hollantilaisyritys Water Footprint Network on analysoinut yritysten vedenkulutusta. Sen arvion mukaan esimerkiksi lihakilon tuottaminen kuluttaa 16 000 litraa vettä, kahvikupillisen tuottaminen taas 140 litraa. 

Ceresin raportin mukaan yritykset tulevat lähitulevaisuudessa kärsimään paitsi veden niukkuudesta myös kiristyvistä säädöksistä.

vesi 




Viite