Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mitsu ja metallit.
Ahne metalleille. Sähköautojen kestomagneeteissa käytettävistä neodyymistä ja dysprosiumista on jo pulaa.

Ahne metalleille. Sähköautojen kestomagneeteissa käytettävistä neodyymistä ja dysprosiumista on jo pulaa.

Onko EU:n visio maametalleista pelkkä päiväuni?

11.2.2011 14.22

Noora Jussila

Euroopan komissio aikoo investoida 17 miljoonaa euroa maametallien kierrätyksen ja niiden korvaamisen tutkimiseen.

Maametalleista kierrätetään vain prosentti. Niiden kysyntä kasvaa jatkuvasti, koska metalleja tarvitaan uuteen teknologiaan kuten sähköautoihin, kännyköihin ja aseisiin.

Kiina tuottaa harvinaisista maametalleista 97 prosenttia ja haluaa pitää itsellään niistä yhä suuremman osan. Maametallien hinnat nelinkertaistuivat viime vuonna.

”Tämä on EU:lle hyvin iso kysymys, johon on herätty vasta hiljattain. Mailla ja teollisuudella on yleensä hyvin vähän strategioita näiden metallien saatavuuden takaamiseksi”, sanoo Timo Mäkelä, Euroopan komission ympäristöpääosaston kansainvälisten asioiden johtaja.

Komissio suunnittelee myös avustavansa maametallien louhimisessa Afrikan maissa.

”Tämä liittyy globaaliin kilpajuoksuun raaka-aineista. Myös Kiina toimii Afrikassa”, Mäkelä sanoo.

Geologian tutkimuskeskuksen erikoistutkijan Olli Sarapään mukaan maametalleista eniten kysyntää on neodyymillä, jota käytetään sähköautojen kestomagneetteihin.

Vaikka se on melko yleinen metalli, neodyymistä on ollut pulaa kasvavan kysynnän vuoksi.

Autovalmistaja Toyota on jo ilmoittanut kehittävänsä sähköautoa, johon ei tarvita harvinaisia maametalleja.

”Maametallien käyttö kasvaa niin voimakkaasti, että kierrätys ei yksin riitä”, Sarapää sanoo.

”Komissio näkee päiväunia. Maametallien kierrätys on todella vaikeaa. Jos julkinen valta ei sitä tue, siihen ei kukaan investoi. Siitä ei saa rahojaan takaisin”, sanoo materiaalitekniikan professori Kari Heiskanen Aalto-yliopistosta.

Esimerkiksi televisioruudussa metalleja on muutama milligramma, joten niiden kerääminen ja käsitteleminen on Heiskasen mukaan vaikeaa.

Maailmalla on jo alkanut uusi kaivosbuumi. Tutkittavina on yli sata kohdetta, ja lähivuosina sekä Yhdysvalloissa että Australiassa avataan uudet kaivokset.

Suomessa GTK tutkii hightech-metallien esiintymiä.

Niistä on kiinnostunut myös kanadalainen kaivosyhtiö Tasman Metals, joka tekee tutkimuksiaan Korsnäsissä ja Kajaanin Ota- mäellä. Yhtiö etsii harvinaisia metalleja myös Ruotsista ja Norjasta.

kierrätys  kaivosteollisuus 




Viite