Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Reilun kaupan edistämisyhdistys

Syytä hymyyn. Reilun kaupan banaaneilla yli 800 muulla tuotteella riitti viime vuonna kysyntää. Reilun kaupan edistämisyhdistys

Syytä hymyyn. Reilun kaupan banaaneilla yli 800 muulla tuotteella riitti viime vuonna kysyntää.

Reilulta kaupalta positiivinen tulosvaroitus

12.1.2009 11.13

Vihreä Lanka

Reilun kaupan tuotteiden myynnin arvo kasvoi 62 prosenttia vuoden 2008 kolmella ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

”Myös loppuvuoden alustavat luvut näyttävät hyviltä, ja koko vuoden myynnin arvo nousee arviolta 50 miljoonaan euroon”, sanoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen puheenjohtaja Soili Suonoja.

Suonoja uskoo, että Reilun kaupan tuotteille riittää kysyntää myös taantuman aikana.

”Huono taloustilanne lisää yhteisvastuun henkeä. Lisäksi monet Reilun kaupan tuotteista ovat kahvin, banaanin ja appelsiinin kaltaisia perushyödykkeitä, joita kulutetaan taloustilanteesta riippumatta. Näissä tuotteissa hintaero ei-sertifioituihin tuotteisiin on pieni.”

Suonoja povaa kasvua myös Reilun kaupan suklaalle, sillä taantuman aikana kuluttajat tuovat arkeensa luksusta eettisen suklaan kaltaisilla tuotteilla.

”Luksuksen ja eettisyyden yhdistelmä toimii taantuman aikana. Ilmiö on sukua sille, että laman aikana myös viihteen kulutus kasvaa”, Suonoja sanoo.

Suonojan arviot pohjaavat muun muassa PR-yhtiö Edelmanin kymmenessä maassa tekemään tutkimukseen, jonka mukaan 68 prosenttia kuluttajista pysyy laman aikana uskollisena hyviä asioita tukeville brändeille ja 83 prosenttia on valmiita muuttamaan kulutustottumuksiaan eettisin perustein.

Suomessa myytävien Reilun kaupan tuotteiden määrä tuplaantui viime vuonna 820 tuotteeseen. Suonojan mukaan tuoteperhe kasvaa nopeasti myös tänä vuonna.




Viite