Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Yritys turvaa raaka-aineensa itse

4.2.2009 16.40

Noora Jussila

Kylmäkaapit hurisevat Coca-Colan Suomen toimistolla. Niissä on siisteissä riveissä pulloja, etupäässä uutuustuotteita ja makuvesiä.

Viestintäpäällikkö Théa Natri pyytää valitsemaan juoman ja hakee lasin. Coca-Cola-lasin, tietenkin.

Vesipula vaikuttaa suoraan paljon vettä kuluttavien yritysten toimintaan. Coca-Cola käytti vuonna 2007 noin 300 miljardia litraa vettä juomiin ja niiden valmistukseen.

Coca-Cola on yksi yhtiöistä, jotka ovat heränneet vesipulaan. Yhtiö onkin tehnyt omat vesiensuojelutavoitteensa yhteistyössä luonnonsuojelujärjestö WWF:n kanssa. Tavoitteena on 20 prosenttia parempi vesitehokkuus vuoteen 2012 mennessä.

”Vesi on ihmisten perusoikeus ja meidän raaka-aineemme. Meillä on luontainen intressi suojella vettä”, sanoo Natri.

Coca-Colan Intiassa sijaitsevat pullotustehtaat ovat saaneet kritiikkiä siitä, että ne vievät veden maanviljelykseltä.

Intian 49 tuotantolaitoksesta yksi jouduttiin sulkemaan vesipulan vuoksi. Coca-Cola on kunnostautunut hankkimalla sadevedenkeräimiä ympäri maata.

Intia on myös ensimmäinen maa, jossa Coca-Cola aikoo olla maakohtaisesti vesineutraali vielä tämän vuoden aikana. Vesineutraalius tarkoittaa Natrin mukaan sitä, että Coca-Cola palauttaa paikallisten yhteisöjen käyttöön saman verran vettä kuin käyttää juomiinsa ja niiden tuotantoon.

Coca-Cola on sitoutunut samaan myös kansainvälisesti, mutta tavoitteen toteutumisajankohtaa yhtiö ei pysty vielä arvioimaan.

Vesitehokkuuden parantaminen on säästöä yrityksen omissa menoissa.

”Monet vedenkäytön lapsukset on saatavissa kuntoon pienilläkin teoilla.”

Intian tapaus on saanut muutaman kuluttajan myös Suomessa soittamaan Natrille ja kysymään Coca-Colan toimien eettisyydestä.

”Paljon puhutaan, että pullovesien valmistus on epäeettistä. Lähtökohtana pitääkin olla, että kaikilla on hyvä hanavesi saatavilla. Kun se on kunnossa, ihmisillä pitäisi kuitenkin olla oikeus valita mitä juo”, Natri sanoo ja tarttuu Coca-Cola Light -pulloonsa.

”Tässä on 99 prosenttia vettä. Paljonko se eroaa siitä missä on 99,9 prosenttia vettä? Pulloveden kieltäminen ei ratkaise, sillä lähtökohtaisesti kaikki mitä pullotetaan on vettä.”

Haastattelun päätteeksi Natri pakkaa mukaani kassillisen uutuustuotteita. Vedessä on vadelmaa, limuissa vihreää teetä ja vitamiineja. Ja tietysti on myös pelkkää vettä. Ilman sitä ei olisi limsaakaan.


Lisää aiheesta:



Viite