Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Mikael Ahlfors / Keksi
Tiikeri tankissa? Juhani Laurikko ihmettelee E10-bensan aiheuttamaa rutinaa.
8.4.2011 11.43
VTT:n pitkäaikainen biopolttoaineiden tutkija haaveilee kohtuuhintaisesta lataushybridistä.
E10-bensan ei pitäisi käytössä juuri erota 95E-polttoaineesta, mutta osa autoilijoista pelkää sitä. Mikä E10-uudistuksessa on mennyt pieleen?
Kaikki tieto esimerkiksi siitä, mihin autoihin E10 sopii ja mihin ei, oli koottu nettisivustolle. Mutta huoltoasemien ja korjaamoiden henkilökunnalta puuttui tietoa. Syntyi tyhjiö, jota alettiin täyttää tiedonmurusilla, joista osa ei pitänyt ollenkaan paikkaansa. Olen myös miettinyt, vaikuttiko influenssarokotejupakka niin, että ihmisistä on tuntunut ettei niin sanotusti ylhäältäpäin annettuun tietoon ole voinut luottaa.
Kuinka paljon enemmän etanolia E10:ssä on verrattuna 98E:hen?
Riippuu sekoituksesta, polttoainestandardi ilmaisee vain maksimin. E10:ssä maksimi on kymmenen prosenttia, 98E:ssä viisi prosenttia. Polttoainestandardi pitäisi nähdä laatikkona, jonka sisällä polttoaineen ominaisuuksien pitää olla, jotta se toimii hyvin. Käyttäjän kannalta sitten on sama, missä kohden sitä laatikkoa tietty polttoaine tarkkaan ottaen on.
Kun 98E:n kulutus on noussut uudistuksen vuoksi, ovatko myös liikenteen päästöt nousseet?
Kun bensiiniin lisätään viisi prosenttia enemmän etanolia, vaikutukset kokonaispäästöön ovat vielä pienet. Myynnin kallistumisella 98E:n suuntaan on jääty korkeintaan prosentti siitä päästövähennyksestä, joka olisi voitu maksimissaan saavuttaa E10:een siirtymisellä. Jos kaikki autoilijat tarkistaisivat rengaspaineensa, päästövähennys olisi selvästi suurempi.
Jos näin pieni muutos bensassa saa autoilijat takajaloilleen, löytyykö oikeille biopolttoaineille tulevaisuudessa käyttäjiä?
Pistää miettimään, miten sellaisia muutoksia voi viedä läpi, jos näin pienestä muutoksesta syntyy tällainen rutina. Pitää muistaa, ettei kukaan ole kenellekään kiusaa tekemässä, muutoksen takana on poliittinen päätös, jolla halutaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
Millä oma autosi kulkee kymmenen vuoden kuluttua?
Hyvä jos edes tietäisi, millä autolla silloin ajaa. Nykyinen ei ainakaan kulje E10:llä, se ei sovi siihen. Kymmenen vuoden päästä toivoisin, että voisin ajaa sellaisella autolla, joka kulkisi aika paljon sähköllä. Lataushybridiautot voivat olla silloin niissä hinnoissa, että sellaisen voisi tutkijan palkallakin ostaa.
Tweet