Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Phi Khanh Đỗ / Flickr (CC-BY-SA)

Laskeutuva lentokone
Helpotusta lentohäpeään? Uusi Compensate-säätiö tarjoaa mahdollisuuden kompensoida esimerkiksi lentämisestä aiheutuvat ilmastopäästöt.Phi Khanh Đỗ / Flickr (CC-BY-SA)

Helpotusta lentohäpeään? Uusi Compensate-säätiö tarjoaa mahdollisuuden kompensoida esimerkiksi lentämisestä aiheutuvat ilmastopäästöt.

Antero Vartian säätiö haluaa tehdä päästöjen kompensoinnista helppoa

24.4.2019 13.03

Lasse Leipola

Kulutuksen päästöjen kompensoimisesta on tulossa aiempaa helpompaa. Vihreiden entinen kansanedustaja Antero Vartia lanseeraa tänään keskiviikkona uuden Compensate-säätiön. Tavoitteena on, että tavaroita ja palveluita kuluttajille myyvät yritykset voivat tarjota asiakkailleen tavan kompensoida ostosten päästöt.

”Viesti yrityksille on: antakaa ihmisille mahdollisuus kantaa vastuunsa”, Vartia sanoi viime viikolla Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.

Palvelu lanseerataan nyt Suomessa, mutta jos se osoittautuu toimivaksi, tarkoituksena on laajentua ulkomaille. Kyseessä on Vartian ideoima ja rahoittama hanke, jonka vuoksi hän päätti jättäytyä pois eduskunnasta.

”Viihdyin hyvin politiikassa enkä olisi jäänyt muuten pois, mutta koin, että tämä täytyy tehdä.”

Compensate on rahoittanut myös toinen yksityishenkilö sekä Tiina ja Antti Herlinin säätiö.


Compensaten ideana on se, että kuluttajat voivat ostosten yhteydessä valita vapaaehtoisen hyvitysmaksun. Kompensoinnin hinta määräytyy ostoksesta, tavarasta tai palvelusta, aiheutuvien päästöjen mukaan. Palvelua käyttäviltä yrityksiltä edellytetään, että ne ovat teettäneet ulkopuolisen selvityksen tuotteidensa ilmastovaikutuksista.

Esimerkiksi ruoka-annoksen kompensaatiomaksu voi olla  kymmenen senttiä, kun taas lentomatkasta voi joutua maksamaan kymmenen euroa tai uudesta autosta useamman satasen.

”Compensate-maksu voisi olla yksi auton lisävarusteista”, Vartia sanoo.

 

Perinteisesti esimerkiksi lentopäästöjen kompensoiminen on pitänyt tehdä erillisessä palvelussa, jolloin hyvitys ei ole välttämättä tullut edes mieleen. Nyt Vartia toivoo, että esimerkiksi lentoyhtiöt toisivat kompensointimahdollisuuden rohkeasti esiin.

”Kompensoidun lipun hankinnasta voisi palkita siten, että sellaisella lipulla matkustavat pääsisivät koneeseen ennen tavallisen lipun ostaneita. He voisivat siten näyttää kantavansa vastuuta”, Vartia ideoi.

Compensate välittää maksut lyhentämättöminä hiilensidontaa edistäviin hankkeisiin. Compensaten oma organisaatio on kevyt ja sitä aiotaan pyörittää jatkossa palvelua käyttäviltä yrityksiltä perittävillä lisenssimaksuilla. Vartia lupaa, että säätiön rahaliikenne pidetään avoimena.

Päästöjen hyvittäminen maksaa Compensate-järjestelmässä nykyhinnoilla 20 euroa tonnilta. Sillä tuetaan kansainvälisesti tunnettuja metsitys- ja metsiensuojeluhankkeita. Alkuvaiheessa päästöt kompensoidaan viisinkertaisesti, jotta todellinen ilmastovaikutus on varmasti riittävän suuri.

Vartia toivoo, että metsien hiilensidontaan liittyvä tutkimustieto ja mittauksien yleistyminen antavat jatkossa lisätietoa, minkä jälkeen ylikompensoinnin kerrointa voidaan laskea. Ylikompensointi pidetään kuitenkin vähintään kaksinkertaisena, jotta pelkän päästökompensaation lisäksi saadaan vähennettyä hiilidioksidin määrä ilmakehässä.

Yhtenä Compensaten tavoitteena onkin luoda rahavirtaa, joka puolestaan johtaa uusien kompensaatiohankkeiden syntyyn.


Vartia toivoo, että päästövaikutuksen esittäminen euroina tai sentteinä parantaa ihmisten tietoisuutta kulutuksen päästöistä ja auttaa tekemään parempia valintoja. Hän myös uskoo, että vapaaehtoisuuteen perustuvalla järjestelmällä voidaan edistää kireämmän ilmastopolitiikan hyväksyttävyyttä.

”Yksi vapaaehtoisuuteen perustuva säätiö ei muuta maailmaa, vaan siihen tarvitaan politiikkaa. Mutta politiikka muuttuu vasta, kun ihmisten ajattelu muuttuu.”

Vartian mukaan poliittisilla päätöksillä voitaisiin myös edistää kompensointia.

”Esimerkiksi kaukolämpöyhtiöt voitaisiin velvoittaa tarjoamaan aina vaihtoehtona myös sellaista sopimusta, jossa päästöt on kompensoitu.”

Hän myös korosti tiedotustilaisuudessa useasti, että kaikkein tärkeintä ilmastonmuutoksen hillinnässä on kuitenkin päästöjen vähentäminen.

”Emme voi pelkästään kompensoida tietämme ulos tästä ongelmasta.”

ilmasto  ilmastonmuutos  päästöt  kompensointi  kuluttaja  kuluttaminen  lentäminen 


Lisää aiheesta:



Viite

Vihreä Lanka 4/2019

Lue

Vihreä Lanka

4/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri