Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Fernando Kokubun (CC BY 2.0)

Kaasuna ilmaan. Paraneeko maailma muutaman euron päästömaksulla?Fernando Kokubun (CC BY 2.0)

Kaasuna ilmaan. Paraneeko maailma muutaman euron päästömaksulla?

Finnair alkaa myydä mielenrauhaa – mutta voiko Thaimaan-reissun ilmastokuorman kuitata kuudella eurolla?

15.1.2019 11.41

Riikka Suominen

Lentomatkustajat voivat jatkossa hyvittää lentojen aiheuttamat päästöt suoraan Finnairin kautta.

Vapaaehtoinen päästömaksu käytetään siihen, että hellapuiden tarve vähenee Mosambikissa. Maksun suuruus on euro kotimaan lennolta, kaksi euroa Euroopan lennolta ja kuusi euroa mannertenväliseltä lennolta.

Hyvityksen hinta on halpa verrattuna moneen muuhun palveluun. Co2-esto.fi laskuttaa mannerten välisestä lennosta noin 50 euroa, jolla päästöt kompensoidaan EU:n päästökauppajärjestelmässä. MyClimate.org puolestaan perii esimerkiksi Helsinki–Bangkok -lennosta 35 euroa.

Finnairin uudessa palvelussa matkustaja voi myös tukea biopolttoaineen käyttöä lennoilla 10–65 euron vapaaehtoisella maksulla. Finnair on ensimmäinen lentoyhtiö maailmassa, joka kerää biopolttoainemaksua. Vapaaehtoisia päästömaksuja keräävät myös jotkin muut yhtiöt.


Aiemmin Finnair ei ole innostunut matkustajien päästöhyvityksistä. Vuosia yritys sanoi, että vastuu päästöjen vähentämisestä on yhtiöllä, ei yksittäisellä matkustajalla.

Nyt ajat ovat muuttuneet, sanoo kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

"Kun kymmenen vuotta sitten katsoimme muiden lentoyhtiöiden päästöhyvityksiä, vain muutama prosentti asiakkaista käytti niitä. Lentoahdistuksesta puhuttiin silloinkin valtavasti."

Finnair tutki kesällä asiakkaidensa kiinnostusta lentomaksuihin. Vapaaehtoista päästöhyvitystä kannatti melkein puolet.

Nyt yhtiö toivoo, että tekemällä päästöjen hyvittämisen helpoksi, puolet asiakkaista tarttuisi mahdollisuuteen.

Lentoveroon asiakkaat suhtautuivat nihkeämmin.


Yksi syy Finnairille
vapaaehtoisen päästöhyvityksen käyttöön ottamiseen onkin torjua lentovero. Ruotsissa lentovero otettiin käyttöön viime vuonna. Suomessa sitä kannattavat vihreät ja vasemmistoliitto.

”Lentovero ei ohjaudu ympäristötoimiin. Päästökaupan tuloja ei voi korvamerkitä Suomessa tiettyyn tarkoitukseen", Ihamäki sanoo.

Ihamäki muistuttaa, että lentoliikenne kuuluu ainoana liikennelajina EU:n päästökauppaan. Tosin tällä hetkellä päästökauppa koskee vain Euroopan talousalueen sisäisiä lentoja.

"Viime vuonna meidän maksut päästökaupasta nousivat hurjasti. Päästökaupan säännöt kiristyvät entisestään vuonna 2020, silloin ohjausvaikutus alkaa olla merkittävä. "

Vuonna 2017 Finnair maksoi päästökauppaan 3,5 miljoonaa euroa. 2018 päästökauppamaksu oli 12 miljoonaa euroa.

Viime vuonna Finnair kuljetti keskimäärin miljoona matkustajaa kuukaudessa. Toissa vuonna yhtiön liikevaihto oli yli 2,5 miljardia euroa.


Vapaaehtoisten päästöhyvitysten
tehokkuutta on arvosteltu. Esimerkiksi kesällä Jyväskylässä järjestetty luonnonsuojelukonferenssi tarjosi osallistujille vapaaehtoista päästöhyvitystä. Ympäristötutkijoistakaan vain harva maksoi vapaaehtoisen päästöhyvityksen.

”En sano, että vaikka ostaisit lieden tai istuttaisit puun, niin sen jälkeen voi elää miten vaan. Kyllä päästöjen vähennys on oleellista”, Ihamäki sanoo. 

Lentoliikenteessä tämä on vaikeaa. Lentäminen lisääntyy. Vaikka Finnair on onnistunut laskemaan lentokohtaisia päästöjä viidenneksellä 2009–2017, niin yhtiön kokonaispäästöt kasvavat. 

Suomalaiset lentävät entistä enemmän. Yle kertoo, että ulkomaanlentojen hiilidioksidipäästöissä tehtiin toissa vuonna uusi ennätys. Päästöt kasvoivat viitisen prosenttia.

Lentojen valtavan määrän vuoksi biopolttoaineista ei ole nopeaksi ratkaisuksi päästöihin. Maailman biopolttoainetuotanto kattaisi nyt vain pari prosenttia lentoliikenteen tarpeista.

lentäminen  lentovero  päästökauppa  päästöhyvitys  ekologinen kompensaatio  päästökompensaatio 




Viite