Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Iiro Törmä

Junavaihtoehto Euroopan suosituimmilla lentoreiteillä
Maata, merta vai ilmaa pitkin? Juna on varteenotettava vaihtoehto monella Euroopan suosituimmista lentoreitistä. Kartassa 30 suosituinta lentoreittiä matkustajamäärissä mitattuna. Lontoon ja Dublinin välisistä lennoista listalle yltävät lennot sekä Heathrow'n että Gatwickin kautta. Maareittivaihtoehdossa meret ylitetään lautalla. Klikkaamalla saat kuvan isommaksi. Iiro Törmä

Maata, merta vai ilmaa pitkin? Juna on varteenotettava vaihtoehto monella Euroopan suosituimmista lentoreitistä. Kartassa 30 suosituinta lentoreittiä matkustajamäärissä mitattuna. Lontoon ja Dublinin välisistä lennoista listalle yltävät lennot sekä Heathrow'n että Gatwickin kautta. Maareittivaihtoehdossa meret ylitetään lautalla. Klikkaamalla saat kuvan isommaksi.

Analyysi

Kymmenettuhannet eurooppalaiset voisivat matkustaa päivittäin junalla lentokoneen sijaan – lähes samalla rahalla ja ajalla

18.1.2019 10.16

Lasse Leipola

Kymmenettuhannet eurooppalaiset lentävät joka päivä reiteillä, joilla juna olisi lähes yhtä nopea ja edullinen tapa matkata. Vihreä Lanka kävi läpi 30 suosituinta Euroopan sisäistä lentoreittiä ja vertasi matka-aikoja ja hintoja junaan ja bussiin.

Keskustasta keskustaan matkatessa ainoastaan Euroopan suosituimmalla lentoreitillä – Barcelonan ja Madridin välillä – juna on lentokonetta nopeampi.

Mutta vaikka lento onkin muilla suosituilla väleillä junaa nopeampi, ei ero yleensä ole kovin suuri.

Muutamaa tuntia pidemmän matka-ajan vastineeksi saa paitsi pienemmän päästötaakan myös yhtenäisemmän ja rauhallisemman matkan, johon ei kuulu liityntäkuljetuksia lentokentälle, turvatarkastuksia tai muita muodollisuuksia.

Hinnat ovat pääsääntöisesti samaa luokkaa.


Junaliikenteen suosiminen olisi ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta tärkeää, sillä lentämisestä aiheutuu huomattavia päästöjä. Pelkästään Barcelonan ja Madridin välisistä lennoista aiheutuu vuosittain yli sadantuhannen hiilidioksiditonnin päästöt.

Junakaan ei ole täysin päästötön. Energiajärjestö IEA:n Railway handbook 2017 arvioi matkustajajunien päästöt EU:ssa hieman alle 30 grammaksi per matkustaja per kilometri.

Se tarkoittaa, että Barcelonan ja Madridin välisestä 610 kilometrin junamatkasta aiheutuisi jokaiselle matkustajalle keskimäärin noin 17 kilon päästöt. YK:n ilmailujärjestö ICAO:n laskurin mukaan lentopäästöt Barcelonan ja Madridin välillä ovat noin 63 kiloa, eli lähes neljä kertaa junaa enemmän.

Päästöjen tarkempi vertailu vaatisi maakohtaisia tietoja junaliikenteen päästöistä ja täyttöasteista.

Pelkkä päästöjen vertailu ei anna oikeaa kuvaa, sillä lentämisen kokonaisvaikutus ilmaston lämpenemiseen on vähintään kaksinkertainen pelkkiin päästöihin verrattuna.

”Lentämisestä syntyvien yhdisteiden reaktiot ovat monimutkaisia ja myös sääolosuhteet vaikuttavat niin paljon, että laskennassa on vaikea päätyä johonkin yhteen vertailulukuun kaikista vaikutuksista. Lisätietoa tarvitaan, jotta voidaan sanoa jotain varmempaa”, Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Johanna Niemistö sanoi alkuviikosta Ylelle.

Lennolle on usein vaihtoehtona myös bussiyhteys. Ne ovat edullisia, mutta selvästi junaa tai lentoa hitaampia.


Matka-ajat tarkistettiin Rome2Rio-verkkopalvelusta, joka huomioi myös lentokenttäkuljetukset ja lentokentillä kuluvan ajan.

Samasta palvelusta arvioitiin myös matkojen kustannustasoa, mutta tarkka hintavertailu on mahdotonta, koska hinnat vaihtelevat suuresti osto- ja matkustusajasta riippuen.

Euroopan 30 suosituinta lentoreittiä 2017

  1. Barcelona – Madrid 2,34 miljoonaa matkustajaa vuodessa
  2. Pariisi (Orly) – Toulouse 2,33
  3. Nizza – Pariisi (Orly) 2,17
  4. Oslo – Trondheim 2,09
  5. Catania – Rooma 2,01
  6. Bergen – Oslo 1,99
  7. Berliini – München 1,97
  8. Berliini – Frankfurt 1,96
  9. Barcelona – Mallorca 1,95
  10. Madrid – Mallorca 1,82
  11. Dublin – Lontoo (Heathrow) 1,80
  12. Hampuri – München 1,74
  13. Amsterdam – Lontoo (Heathrow) 1,69
  14. Ateena – Thessaloniki 1,61
  15. Oslo – Stavanger 1,60
  16. Palermo – Rooma 1,59
  17. Dusseldorf – München 1,56
  18. Kööpenhamina – Oslo 1,55
  19. Kööpenhamina – Stockholm 1,52
  20. Madrid – Gran Canaria 1,51
  21. Frankfurt – Lontoo (Heathrow) 1,50
  22. Barcelona – Lontoo (Gatwick) 1,46
  23. Lissabon – Madrid 1,43
  24. Oslo – Tukholma 1,41
  25. Frankfurt – Hampuri 1,40
  26. Lontoo (Heathrow) – Madrid 1,38
  27. Madrid – Teneriffa 1,38
  28. Dublin – Lontoo (Gatwick) 1,37
  29. Amsterdam – Barcelona 1,36
  30. Barcelona–Paris(CDG) 1,30

Lähde: Eurostat, matkustajamäärät molempiin suuntiin yhteensä

lentäminen  junamatkailu  matkailu  lentämisen päästöt  lentoliikenne  liikenne  turismi  eurooppa  espanja 




Viite