Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Hengitä syvään, kansanedustaja

12.4.2018

Jenni Leukumaavaara

Käyttäjän Jenni Leukumaavaara kuva

Kun kiire on pahin, pitäisi malttaa pysähtyä. Jestas miten ärsyttävää! Aina näitä haaleita teepussiaforismeja.

Harmi, että se on totta. Mitä suuremmat päätökset, sitä tärkeämpää on katsoa tilannetta rehellisesti. Hengittää syvään.

Väitän, että eduskunta tekee nyt historiallisen isoja päätöksiä niin kiireellä ja känkkäränkällä, että meditaatioharjoitusten pitäisi olla pakollisia.


Tänä perjantaina eduskuntaan saapuu kaksi brittiä, jotka harjoittavat mindfulnessia eli hyväksyvää tietoista läsnäoloa.

Iso-Britannian parlamentin kansanedustaja, työväenpuolueen Chris Ruane ja mindfulness-intiative johtaja Jamie Bristow tapaavat kansanedustajia eduskunnassa ja pitävät sen jälkeen yleisöluennon Helsingissä.

Hippihommia ja humpuukia, ajattelee varmasti useampi kansanedustaja. Täysistuntosalin käytöstä seuranneena en yllättyisi, jos takarivin pojat heittäisivät lystikkäitä vitsejä ja kieltäytyisivät osallistumasta harjoitukseen. 

Se olisi sääli, sillä politiikan kova ydin on ajattelutyössä ja mielen hallitsemisessa.

Iso-Britannian parlamentissa on harjoitettu mindfulness-kehotietoisuutta MBSR-menetelmällä (Mindfulness-based stress reduction) vuodesta 2013 lähtien. Harjoitusohjelma on kehitetty Massachusettsin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Ohjelma keskittyy läsnäoloharjoituksiin ja kehorentoutuksiin.

Puoluerajat ylittävä meditointi on auttanut esimerkiksi Brexitin kannattajia ja vastustajia ymmärtämään toisiaan paremmin. Myönteinen ja arvostava suhtautuminen auttaa näkemään ihmisen ihmisenä, ei vain sen toisen puolueen idioottina.

Alkujaan mindfulnessin ja politiikan yhdisti yhdysvaltalainen kongressiedustaja Tim Ryan, joka aloitti kongressissa meditaatioistunnot ja kirjoitti aiheesta kirjan A Mindful Nation.

Tietoisuustaitojen julkkis ja opettaja, lääketieteen emeritusprofessori Jon Kabat-Zinn on vieraillut Valkoisessa talossa Barack Obaman aikana. Nykyinen Yhdysvaltain presidentti tuskin mieltään rauhoittaa tai valmentaa, vaikka koko maailma sen hänelle mieluusti soisi.

Lontoossa viime syksynä järjestetyssä tapaamisessa oli poliitikkoja Suomesta, Saksasta, Ranskasta, Ruotsista, Virosta, eri puolilta Aasiaa. Miksi?

Koska harjoittamisen avulla stressinhallinta-, priorisointi- ja keskittymiskyky kehittyvät, palautumiskyky ja uni paranevat. Mindfulnessia on tutkittu niin lapsilla kuin aikuisillakin, ja se on kasvavissa määrin käytössä kouluissa, työpaikoilla ja vankiloissa. 

Mindfulnessin harjoittamisen on todettu muun muassa lisäävän resilienssiä eli psyykkistä sietokykyä sekä lievittävän masennusta.


”Ihmiset luulevat, että loputtomasti tekemällä tulee tulosta. Meidän pitää oppia löytämään tasapaino, ja se kyky täytyy kehittää. Pitää oppia pois aiemmista tavoista”, MBSR-menetelmän Suomeen tuonut ja eduskuntavierailun järjestävä kouluttaja Leena Pennanen sanoo.

Kansanedustajista mindfulnessia eduskuntaan tuovat Jani Toivola (vihr) ja Lenita Toivakka (kok). Vihreiden kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto kertoo tekevänsä kännykkäsovelluksen avulla parinkymmenen minuutin mietiskelyn iltaisin. Hänelle harjoitus on jo vuosia ollut tapa rentouttaa mieli ja keho nukkumaan mennessä.

”Varsinkin jos on pitkä työpäivä ja mieli pyörii kovilla kierroksilla, ohjattu harjoitus auttaa stressiin ja unettomuuteen”, Alanko-Kahiluoto sanoo.

Hän kertoo olevansa rauhallisempi ja sietävänsä paremmin stressaavia tilanteita.

Eduskunta tekee parhaillaan yhtä historiamme suurimmista uudistuksista. Sote-uudistuspakettia on kasattu ajatuksella, että vauhti korjaa virheet.

Kiireen kasvaessa puheet kovenevat ja protestit muuttuvat absurdeiksi. Iltalehden mukaan hallituspuolueen kansanedustaja protestoi asiantuntijan kriittistä arviota laittamalla korvatulpat korviinsa tämän lausunnon ajaksi.

Kuka lienetkin, mene perjantaina hetkeksi istumaan ja hengittelemään. Toista se säännöllisesti.


Mikä meditaatiossa arveluttaa?
Ei ole aikaa, ei halua kohdata omia ajatuksia. Tuntuu naiivilta. Mindfulnessia ja koko laajaa henkisen kasvun spektriä syytetään siitä, että ihmiset keskittyvät sisäiseen labyrinttiinsa, kun pitäisi keskittyä maailman muuttamiseen.

Moni myös ajattelee edelleen, että jos mieltä haluaa korjata ja auttaa, sen täytyy ensin olla jotenkin rikki. Ja rikki ei saa olla, ei ainakaan näyttää sitä. 

Mielestä ja läsnäolosta huolehtiminen voi päinvastoin olla ennaltaehkäisyä ja parempaan oloon pyrkimistä.

Meditoin itse nyt vain satunnaisesti, mutta säännöllisemmällä käytöllä huomaan aina samat vaikutukset. Rauhoitun, kykenen hahmottamaan laajempia kokonaisuuksia, omat arvot kirkastuvat ja itsepetokset paljastuvat. Eihän se aina kivaa ole, mutta vie paljon enemmän eteenpäin kuin väärässä luulossa tai pelossa eläminen.

Meditaatiolla ei voi eikä saa korvata mielenterveyspalveluja, mutta se voi auttaa ennakoimaan vaaratilanteita. Kun tunnistaa omia käytöstapojaan, niitä voi muuttaa. Jos ei ikinä pysähdy, saattaa ajaa täysillä seinään.

Kansanedustajien työ on hektistä ja lainsäädännön laatiminen tarkkaa. Maakunta- ja eduskuntavaalit lähestyvät. Työ on myös rajatonta ja loputonta, kuten monilla asiantuntijatehtävissä toimivilla. Sitran selvityksen mukaan kansanedustajilla ei ole aikaa ajatella.

Pennanen muistuttaa, että jos sisäinen maailma on sekasotkua, on hankala muuttaa ympäröivää maailmaakaan.


Eduskunnan valtiosalissa eivät vastedeskään tuoksu suitsukkeet, eivätkä kansanedustajat kulje hamppuvaatteisina laumoina.

Meidän kaikkien vuoksi kuitenkin toivon, että he pitävät itsestään ja mielestään niin hyvää huolta kuin mahdollista. Kun on valtaa, pitää olla myös vastuuta ajatuksen kirkkaudesta. Muistakaa hengittää ja tehkää hyvin.

mielenterveys  eduskunta  politiikka  koulut 




Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.