Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Uuden koulun koodi

10.3.2015

Saara Hyrkkö

Käyttäjän Saara Hyrkkö kuva
Kirjoittaja on Vihreiden koulutuspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, tuleva diplomi-insinööri ja kansanedustajaehdokas Uudenmaan vaalipiirissä.

Muuttuvassa maailmassa koulun pitäisi aina olla pari askelta edellä, valmiina opettamaan tulevaisuuden taitoja. Oppimisen sisällöt ja menetelmät uudistuvat vinhaa vauhtia, kansainvälinen kilpailu kovenee – ja Suomessa hallitus on surutta saksinut koulutuksen rahoista. Nyt jos koskaan on puolustettava koulutusjärjestelmämme säilyttämisen arvoisia osia – laatua, tasa-arvoa ja maksuttomuutta – sekä ravisteltava niitä osia, jotka uhkaavat vanhentua.

Ohjelmointi on oiva esimerkki koulutuksen tuoreista tuulista. Kyse ei ole vain peleistä ja mobiiliapplikaatioista, vaan käsillä on paljon suurempi murros. Maailma on jo nyt täynnä pieniä tietokoneita. Valta on niiden käsissä, jotka ymmärtävät, miten tietokoneet ajattelevat ja osaavat antaa niille erilaisia ohjeita.

Rohkaisevaa on se, että tietokoneiden toimintalogiikassa ei ole kyse mystisestä salatieteestä, jota vain tietojenkäsittelytieteilijät voisivat ymmärtää. Eivätkä ohjelmoinnissa tarvittavat taidot mene hukkaan, vaikka ura ei urkenisikaan koodarina. Asioiden purkaminen osiin, ongelmanratkaisu ja ratkaisujen yleistäminen tulevat eteen kaikilla muillakin elämän osa-alueilla.

Ohjelmoinnin ilmaantuminen opetussuunnitelmaan on vain yksi tavoista, joilla koulua nyt ravistellaan. Monipuolinen teknologia, uudet oppimisympäristöt, verkkokurssit, sähköiset oppimateriaalit ja sosiaalinen media ovat jo osa monen opettajan ja opiskelijan arkipäivää. Ne raivaavat päättäväisesti tietään kaikkiin luokkahuoneisiin ja luentosaleihin – ja hyvä niin. Viisaasti hyödynnettynä teknologia tarjoaa uusia tapoja ilmaista itseään, onnistua ja kehittää luovuutta.

Tulevaisuus on arvaamaton. Taidot, jotka tänään tuntuvat välttämättömiltä, eivät välttämättä vielä riitä. Varmaa on vain se, että yllättäviä asioita tapahtuu ja mahdottomasta tulee mahdollista. Tärkeintä onkin huolehtia, että kouluista ja oppilaitoksista valmistuu uteliaita, yhteistyökykyisiä ja ennakkoluulottomia ihmisiä. Teknologian rinnalla tarvitaan uuden ajan pedagogiaa. Sen kehittämisessä suomalaiset opettajat toivottavasti näyttävät pelottomasti mallia maailmalle.





Viite