Vihreän Langan logoVihreän Langan logo
Blogi

Lapin metro viimeistelee kaivosliikenteen

Wikimedia Commons

Kuvituskuva
Yhteiskuva! Hallitus Tulppion asemalla, jonka arkkitehtuurissa on painotettu esteettömyyttä.Wikimedia Commons

Yhteiskuva! Hallitus Tulppion asemalla, jonka arkkitehtuurissa on painotettu esteettömyyttä.

2.1.2015

Vesa Sisättö

Luonnonvarat virtaavat nyt vapaasti ulkomaille.

Koko valtioneuvosto ja Lapin kuntapäättäjät kokoontuivat Lapin metroverkon avajaisiin eilen. Suuri hanke täydentää Lapin kaivosten tarvitseman liikenneinfrastruktuurin: nyt vierastyöläiset pääsevät matkustamaan suoraan Ruotsista ja Jäämeren sekä Pohjanlahden satamista kaivostyöpaikkoihinsa.

”Yhdessä kattavan maanpäällisen rataverkon, Jäämeren kanavan ja moottoriteiden kanssa Lapin metro luo tarvittavat puitteet metalliluonnonvarojen hyödyntämiseen. Toivomme saavamme tällä vieläkin lisää ulkomaisia kaivosyrityksiä maahamme”, julisti pääministeri Erkkijyrki Hölökynkölkky avajaispuheessaan. Hanketta on arvosteltu siitä että kaivosten työllistävä vaikutus ei ole ollut aivan sitä luokkaa kuin rakennusprojekteja suunniteltaessa kuviteltiin.

”Hölynpölyä. Matkalla tänne näin ainakin yhden metroaseman kengänkiillottajan, joka melko taatusti oli suomalainen. Ja avajaisiin tilattu hanuristi on Rantasalmelta kotoisin”, pääministeri korostaa.

Valtioneuvosto on korostanut, että jos malmeja ei kaiveta ylös nyt ja anneta ilmaiseksi kansainvälisille kaivosjäteille, ne jäävät ikuisiksi ajoiksi hyödyntämättä.

”Siksi olemme rakentaneet veronmaksajain rahoilla radat, tiet ja kanavat kaivoksille. Eiväthän ne ulkomaiset yhtiöt muuten suostuisi kärräämään malmirikkauksiamme ulkomaille”, pääministeri tuhahtaa.




Haluatko lukea lisää Lankaa? Tilaa nyt uusi viikoittainen uutiskirje täältä.

Vihreä Lanka 3/2019

Lue

Vihreä Lanka

3/19


Sisällysluettelo
Anna palautetta


Twitter

Graafisia maailmanselityksiä -teksti
Hiilen monta hintaa (Lasse Leipola / Iiro Törmä)

Kuva: Pekka Sauri